actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2011, 16:42
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Helft ouders overweegt spijbelen om goedkoper te reizen

Helft ouders overweegt spijbelen om goedkoper te reizen

De helft van alle ouders zou de kinderen van school laten om vroeger op vakantie te trekken. De duurdere toelagen van hotel en vliegtuig tijdens de vakantie zet ouders aan tot dergelijke maatregelen, zo blijkt uit een Britse rondvraag.

Kostprijs
De rondvraag kwam er na eerder onderzoek waarbij gesteld wordt dat de kostprijs van eenzelfde reis tijdens de Paasvakantie beduidend hoger ligt dan een week voor of na de vakantie. Eén bestemming bleek het dubbel zoveel te kosten tijdens de vakantie en een gezin met vier personen betaalt tot 1.132 pond meer voor een trip tijdens de paasvakantie.

Luxeverzuim
Elk jaar zijn er ouders die hun kinderen een dag eerder van school halen om nog vroeger op de plaats van vakantiebestemming te kunnen zijn. Dergelijk ongeoorloofd luxeverzuim mag in principe niet, ouders mogen enkel op reis vertrekken tijdens de schoolvakanties. Door vroeger te vertrekken of later terug te komen, geef je bovendien het signaal dat de school niet zo belangrijk is, zo stelt Klasse.be. Bij het begin van het schooljaar dreigen kinderen die nog met vakantie zijn hun start te missen. (lvl)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kind...te-reizen.dhtml

Eigen mening: Oke, in principe mag het niet, maar kan je het de ouders echt kwalijk nemen? Ik denk dat er veel mensen zijn die er geen probleem mee zouden hebben, maar er zijn er ongetwijfeld ook die er wel problemen mee hebben. Ikzelf heb er persoonlijk niet echt problemen mee. We weten allemaal hoe duur reizen is in de topmaanden, en we weten ook allemaal dat leerlingen de laatste week van het schooljaar zo goed als niets meer doen. Lagere school kinderen hebben de laatste week misschien nog 1 ŕ 2 dagen nog echt les, maar daarna is het knutselen, liedjes zingen, de klas een beetje opruimen ... . In het middelbaar hebben ze vaak nog examen de eerste en tweede dag van de week, maar daarna is het voor hun ook even goed gedaan. In het middelbaar moet je daarna vaak nog maar 1 keer naar de les en dat is dan nog voor een viering ofzo, iets wat je gemakkelijk kan missen. Oké het valt niet goed te praten dat je je kind expres laat spijbelen, maar als het maar om die 1 of 2 dagen gaat in die laatste periode, dan vind ik er niets mis mee.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2011, 22:17
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Reizen tijdens de vakanties is inderdaad (belachelijk) duur. Maar om daarom je kind vroeger van school te houden? Het is inderdaad zo dat de laatste dagen van het schooljaar de leerlingen niet veel (om niet te zeggen niets) meer zien. Aan de andere kant, de leerlingen (en dan denk ik vooral aan deze van de lagere school) werken een heel jaar zo lang om die laatste dagen leuke dingen te kunnen doen en dan ga je dat als ouder afpakken door vroeger op reis te vertrekken. Ik weet nog dat ik zelf als kind enorm uitkeek naar het einde van het schooljaar omdat we dan spelletjes konden spelen en nog deftig afscheid konden nemen van onze vriendjes. Dus naast het feit dat het eigenlijk niet mag vind ik het ook jammer voor de kinderen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th May 2011, 10:00
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Ik vind persoonlijk dat dit niet kan, een kind is verplicht om tot de laatste schooldag aanwezig te zijn op de school en alle schoolactiviteiten uit te voeren. Het is aan de ouders om dit te beseffen want op deze manier gaan de kinderen binnen enkele jaren nog liever thuis blijven en dan gaan ze dat ook moeten toelaten. Ik begrijp de ouders wel als ze zeggen dat het kostenplaatje van de reis dan veel lager ligt, maar als u kinderen heeft dan zijn ze verplicht om tot 30 juni op school aanwezig te zijn en niet tot 28 of 29 juni! Ik vind dat je als ouders een voorbeeldfunctie hebt naar je kinderen toe en dat je het juiste gedrag moet overbrengen! Mijn ouders hebben dit alvast nooit gedaan omdat ik tot de laatste schooldag aanwezig moest zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th May 2011, 14:57
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Jelle, ik ben het volledig met je eens. Ouders mogen hun kinderen niet zomaar thuishouden van school. Ze moeten het goede voorbeeld geven. Ik denk dat er veel kinderen zijn, die van hun ouders een dagje vroeger vakantie krijgen, later hetzelfde met hun kinderen zullen doen. En dan is de cirkel rond.
Het is natuurlijk heel aanlokkelijk, een hoop geld kunnen uitsparen en toch dezelfde vakantie hebben door je kind slechts één of twee dagen te laten spijbelen. Maar het mag niet.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th May 2011, 20:10
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
Ik vind dat je hier persoonlijk niet veel op kan zeggen. Dit is volledig de keuze van je ouders. Het is inderdaad waar dat als je vroeger vertrekt je korting hebt, maar uiteindelijk is je kind wel schoolplichtig.

Wat vooral erg is, is de manier van leven. Als je als ouders zelf het voorbeeld geeft om te spijbelen? Dat vind ik persoonlijk het ergste. Je mag niet spijbelen maar als het goed is voor de ouders hun geld, dan mag het?

Ik ben met mijn ouders nooit vroeger vertrokken op vakantie!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th May 2011, 21:32
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Dus wat ik hier uit opmaak, dat niemand ooit in de lagere school gespijbeld heeft ? In het middelbaar ook niet eens een dagje thuis bleef omdat zie 'ziek' waren, een wandeling gemist voor het goede doel?

Of ben ik de enige met ouders die wisten dat hun dochter heus wel die enkele lessen zelf zou kunnen ophalen?

Wie de eerste steen werpt ...? In al die jaren moet er ergens toch 1 enkel moment zijn geweest ...

( ik weet dat ik zelf vaak genoeg gespijbeld heb, mijn ouders vonden dit totaal niet erg en schreven met gemak een briefje uit. Niet dat het zo vaak gebeurde, maar op al die jaren toch een aardig aantal keren )
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 10th May 2011, 15:06
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Ik ga volledig akkoord met Veronique. Oké in principe mag het niet, en moet een kind eigenlijk tot het einde van het schooljaar gaan. Maar iedereen is sowieso al wel eens een dagje thuis gebleven. De meesten deden waarschijnlijk al wel eens dat ze ziek waren omdat ze een belangrijke test hadden. Dat zou in principe niet mogen. Maar die laatste dagen? Dan mis je totaal niets. Ik ben ooit eens de dag voor de paasvakantie mogen thuisblijven van mijn ouders, zodat we dan van 's ochtends konden vertrekken naar sunparks. Het enige wat ik die dag gemist heb in school is de broederlijk delen tocht. Mijn ouders hebben zelfs de waarheid verteld tegen mijn klastitularissen, en die vonden het zelfs niet erg. Het enige dat we moesten doen, was dan een briefje meegeven van thuis. Het mocht omdat ze wisten dat ik niet iemand was die anders spijbelde. En het is echt niet omdat ik die ene dag toen ben mogen thuis blijven, dat ik mijn kinderen later ga laten spijbelen omdat ik vind dat het mag, helemaal niet zelfs. Alleen op die bepaalde dagen misschien waarin de leerlingen niets van hun lessen missen, en als mijn kinderen er echt niets mee zouden inzitten om een dagje vroeger te vertrekken.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 10th May 2011, 23:51
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Helft ouders overweegt spijbelen om goedkoper te reizen

Dit is een keuze die de ouders maken, maar eigenlijk moeten ze wel beseffen dat ze een voorbeeldfunctie hebben ten opzichte van hun kinderen. Het is inderdaad zo dat wie vroeger vertrekt een flink stuk goedkoper op reis kan gaan. We proberen allemaal om onze kosten zo laag mogelijk te houden, maar als je voor kinderen kiest weet je op voorhand dat daar bepaalde verplichtingen aan verbonden zijn. Daarnaast vind ik dat er een verschil is tussen een rapport niet gaan afhalen en dus geen gesprek voeren met de titularis of een afsluitdag met de klas op het einde van het schooljaar missen. Als ouders dan toch kiezen om buiten de lijntjes te kleuren, vind ik wel dat ze een doordachte keuze moeten maken in wat hun kind al dan wel of niet kan missen.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 11th May 2011, 16:41
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Misschien moet men maar eens proberen te regelen dat het schooljaar zo valt, dat mensen wel op tijd op reis kunnen vertrekken. Zo moeten de kinderen hun leerplicht niet schenden en zitten de scholen niet met problemen van niet afgehaalde rapporten etc.
Het moet natuurlijk wel doenbaar zijn. Er mag immers geen tijd wegvallen, anders kan alle leerstof misschien niet gezien worden.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 13th May 2011, 22:24
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Ik ben ook niet helemaal te vinden voor het luxeverzuim. Ouders die hun kinderen thuis houden om op vakantie te vertrekken, komen af met “mijn kind is ziek en kan bijgevolg de laatste schooldagen niet aanwezig zijn”. Dit vind ik ronduit belachelijk. Wat als iedereen zo denkt? Dan zit je op het einde bij wijze van spreken met een schamele vijf leerlingen. Zoals hieronder ook wordt aangehaald, hoor je als ouder het goede voorbeeld te geven. Zij beschikken immers over de belangrijkste bouwsteen om het kind van een leerproces te voorzien: het opvoeden. Als je een kind niet naar school laat gaan, weerhoud je het kind om bij te leren. Nu herinner ik me hier een post die aanhaalde dat heel wat leerkrachten ‘baaldagen’ nemen en dus eigenlijk ook aan ‘spijbelen’ doen. Het is dus niet alleen een probleem van leerlingen en ouders, maar ook van de leerkrachten zelf. Ook zij schenden hun voorbeeldfunctie.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 20th May 2011, 15:39
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Ik heb de indruk dat er tegenwoordig al zoveel door de vingers wordt gekeken dat we alles normaal gaan vinden. Een schooljaar duurt tot en met 30 juni (tenzij die datum in een weekend valt). Dit geldt voor het personeel en de leerlingen. Zo simpel is dat. Het is jammer dat je bepaalde promoties mist door je vertrek te moeten uitstellen tot 1 juli, maar dat geldt voor iedereen die met schoolgaande kinderen op reis wil of die in het onderwijs werkt.

Ik stel mij de vraag wat het zou geven mocht je iedereen "carte blanche" geven om 1 dag vroeger van school weg te blijven. Touroperators zijn niet blind en zullen snel hun prijzen aanpassen. Moeten we dan op termijn de examenperiode ook vroeger plannen?

Misschien moeten we, samen met de leerlingen, eens stilstaan bij het feit dat het hier echt wel gaat om een luxeprobleem, een luxe die veel mensen in de privésector niet hebben. Bepaalde bedrijven sluiten in juli of augustus de deuren voor een periode van 3 weken. De werknemers zijn dan ook verplicht hun vakantiedagen (voor velen in totaal amper 20 dagen per jaar!) die periode op de nemen, of het hen nu past of niet. Zij moeten dikwijls ook meer neertellen dan wanneer ze een week eerder zouden kunnen boeken.

Tot slot denk ik dat het normaal is dat je het beste, het meest gunstige wil, maar er zijn nu eenmaal regels, wetten en afspraken die moeten gerespecteerd worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.