actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2018, 19:50
Silke.H*oyberghs Silke.H*oyberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Dessel
Posts: 46
Plannen voor islamitische school in Genk, kandidaat-burgemeester Zuhal Demir geen fan

De Limburgse moslimgemeenschap wil volgend schooljaar in Genk een islamitische school oprichten. Er zijn al 50 inschrijvingen voor de eerste graad, klinkt het. Achter de initiatiefnemers zit de Turkse Milli Görüs-beweging, weet het Belang van Limburg, maar dat wordt ontkend.

Milli Görüs heeft nu al acht moskeeën in de Limburgse mijngemeenten, en scholen in Brussel en Charleroi. De Turkse islambeweging kwam in februari in het nieuws met een nepuniversiteit in de hoofdstad. De instelling noemde zichzelf onterecht een universiteit en veranderde door toedoen van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) van naam.

De initiatiefnemers van de school in Genk vinden dat het bestaand onderwijs niet genoeg kansen biedt aan jongeren met een islamitische achtergrond. "We zijn ervan overtuigd dat achterstand geen lot is", zegt Ramazan Erbas, coördinator van de nieuwe school, die Crescent (Halve Maan, nvdr) College heet. "We zullen ook lessen Arabisch en Turks geven zodat jongeren de kans krijgen om hun moedertaal beter te beheersen. We zijn ook de eerste school in Vlaanderen die islamitisch onderwijs zal organiseren."

Onder meer in Houthalen bestaat al een Lucernacollege, opgestart door de Turkse gemeenschap, maar die willen zich niet als louter islamitische school profileren. Crescent College zegt open te staan voor jongeren met om het even welke religieuze achtergrond.

Het nieuwe college zou graag in de gebouwen van de Regina Mundi-school starten, maar die locatie is nog niet zeker. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits laat weten nog geen dossier ontvangen te hebben.

Zuhal Demir: “Niet het juiste medicijn”

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits laat weten nog geen dossier ontvangen te hebben. Staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir (N-VA) is alvast niet gewonnen voor de oprichting van een islamitische school in Genk. “Achterstand hoeft geen lot te zijn, maar de oprichting van een islamitische school lijkt me niet het juiste medicijn voor deze diagnose”, zegt ze in een bericht op Facebook. Demir is kandidaat-burgemeester in Genk.

“Of we daarmee de schooluitval van de Genkse jongeren gaan keren en hun kansen op een job gaan versterken? Ik betwijfel het ten zeerste. Het zal niet de kennis over de islam of van deze talen zijn die jongeren in Limburg gemakkelijker aan het werk gaan helpen”, zegt Demir. “Of de organisatie is naïef overtuigd dat ze hiermee jongeren van vreemde afkomst meer kansen geeft, of het is een bewuste dekmantel voor nog meer segregatie.”

Demir vindt dat de school beter haar middelen kan gebruiken om de achterstand “echt om te buigen”. “Door extra taalondersteuning Nederlands, studiebegeleiding op schooldagen, desnoods door zondagscholen voor inhaallessen te organiseren. En waarom ook niet voor ouders bij te scholen? Want over een ding zijn we het eens: achterstand hoeft geen lot te zijn”, besluit de staatssecretaris.

Bron: De Morgen, 17/03/'18,
https://www.demorgen.be/binnenland/...n-fan-b8121773/

Eigen mening: Ik denk persoonlijk dat een islamitische school niet de beste oplossing is. De initiatiefnemers van de islamitische school beweren dat het gewone onderwijs niet genoeg kansen biedt aan jongeren met een islamitische achtergrond. Hier ben ik het niet volledig mee eens. Ik heb in het verleden al enkele kinderen met een islamitische achtergrond in de klas gehad en ik moet zeggen dat deze leerlingen perfect konden volgen in het "normale" onderwijs. Ze blonken zelfs uit. Ik mag en wil natuurlijk niet veralgemenend overkomen, want het is een feit dat niet elk kind met een islamitische of andere achtergrond meteen mee kan op school, maar ik denk dat er verschillende opties zijn om deze leerlingen ook in het "normale" onderwijs goed te ondersteunen en begeleiden. Naar mijn mening hebben we hier helemaal geen islamitische school voor nodig. Leerkrachten - en wij als toekomstige leerkrachten - kunnen enorm veel maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat elke leerling mee kan op school. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan een individueel leertraject per leerling, aangepast aan de mogelijkheden van het individu. Er zijn reeds scholen die hier zeer sterk mee bezig zijn en ik ben ervan overtuigd dat dit na een tijdje loont. Is er een islamitische leerling die problemen heeft met het leren van de Nederlandse taal? Dat is volgens mij een "probleem" dat op een relatief korte termijn kan aangepakt worden. Bijles onder de middag, aangepaste boeken of andere werkvormen... Er zijn enorm veel mogelijkheden. De Genkse kandidaat-burgemeester Zuhal Demir haalt in dit artikel ook voldoende argumenten aan om geen islamitische scholen op te starten. Ze stelt onder andere voor om ouders bij te scholen en dit vind ik ook een uitstekend idee. Dit is gunstig voor de communicatie tussen de school en de ouders, voor de toekomst van de kinderen en ook voor de toekomst van de ouders. Als zij de Nederlandse taal beter beheersen, hebben zij ook meer kansen om beter te integreren in onze maatschappij. Communicatie is en blijft belangrijk in het leven. Daarnaast wil ik ook nog even vermelden dat het oprichten van islamitische scholen ook negatieve gevolgen kan hebben op gebied van integratie in de maatschappij. Als islamitische kinderen een aparte school krijgen, gaan zij minder de neiging hebben om te integreren in onze maatschappij. Dit zou jammer zijn.

Laatst aangepast door Silke.H*oyberghs : 17th March 2018 om 19:57.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.