actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2017, 11:35
Silke.H*oyberghs Silke.H*oyberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Dessel
Posts: 46
Werkloosheid in Vlaanderen daalt al 28 maanden op rij

Vlaanderen telde eind november 202.543 niet-werkende werkzoekenden. Dat zijn er 14.195 of 6,5 procent minder dan vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van het kabinet van Vlaams minister van Werk Philippe Muyters. Het is al de 28ste maand op rij dat de werkloosheid in Vlaanderen afneemt. De werkloosheidsgraad zakt naar 6,66 procent.

In bijna elke leeftijdscategorie, voor elk studieniveau en bij elke werkloosheidsduur daalt de werkloosheid. De jeugdwerkloosheid (-25 jaar) daalt met 10,1 procent, in de middenleeftijdsgroep (25-50 jaar) gaat het om een afname met 7,6 procent en bij de 50-plussers met 2 procent. De werkloosheid bij 50- tot 55-jarigen en 55- tot 60-jarigen daalt zelfs met respectievelijk 10,9 pct en 8,3 pct. Enkel het aantal werkzoekende 60-plussers stijgt met 33,7 procent doordat mensen langer beschikbaar moeten blijven voor de arbeidsmarkt.

Ook de allochtone werkloosheid blijft dalen met 2,4 pct. Gezien de migratiegolf uit Syrië, Irak en Afghanistan is dat zonder meer goed nieuws, merkt het kabinet op. "Zij schrijven zich massaal in bij de VDAB. Dat die instroom toch resulteert in een algemene daling bij de allochtone werkloosheid is goed nieuws."
Daarentegen blijven de werklozen met een arbeidshandicap het moeilijk hebben om een baan te vinden: hun aantal steeg in november met 2,7 procent op jaarbasis.

De werkloosheid daalt in alle provincies. Net zoals de voorbije maanden is de daling het sterkst in Limburg (-12 pct).

Bron: De Morgen, 02/12/2017
https://www.demorgen.be/economie/we...p-rij-b70bdd37/

Eigen mening: Ik vind het zeer positief dat de werkloosheid in Vlaanderen de laatste jaren sterk aan het dalen is. Wat ik vooral goed vind, is dat de werkloosheid niet enkel zakt bij jonge mensen, maar ook bij de oudere mensen. Ik denk dat het voor de iets oudere mensen niet eenvoudig is om aan een job te geraken, aangezien bedrijven bij voorkeur jonge mensen aannemen. Ergens vind ik dat ook wel logisch, want de jonge mensen kunnen natuurlijk het langste meedraaien in een bedrijf. Dat de allochtone werkloosheid blijft dalen, vind ik echt een schitterende zaak. Dit geeft naar mijn mening aan dat ook allochtone mensen steeds meer en meer kansen krijgen om zich te bewijzen in de Vlaamse werksector. Ook is dit een manier om te integreren in onze samenleving en dat is volgens mij toch waar het om draait. Ik vind dat iedereen dezelfde kansen verdient, of je nu blank bent of zwart. Voor de 60-plussers geldt een compleet ander verhaal. Bij hen stijgt de werkloosheid zelfs... Dat is volgens mij een gevolg van de steeds langere werktermijn. Tegenwoordig kunnen veel mensen pas op pensioen als ze ongeveer 67 jaar oud zijn. Dit vind ik echt overdreven. Mensen verdienen op zo'n leeftijd echt rust. We kunnen niet blijven presteren en we moeten ook nog kunnen genieten van ons leven. Ik vraag me nu al af wie later op mijn kinderen zal passen als ik moet werken. Mijn ouders zullen dan zelf nog aan het werk zijn en mijn grootouders zijn dan te oud. Ook vind ik het heel erg dat mensen met een arbeidshandicap nog altijd achtergesteld worden op de "normale" mensen. Mijn vader heeft een oogprothese en is voor 33% invalide. Hij krijgt wel eerlijke kansen, want hij werkt al heel zijn leven en hij doet gewoon een job zoals een ander. Het tv-programma "Tytgat Chocolat" toonde ook aan dat beperkte mensen echt wel capabel zijn om een job uit te voeren. De meesten worden hier ook gelukkig van. Geef iedereen een kans. Ik hoop dat dit in de toekomst nog betert.

Laatst aangepast door Silke.H*oyberghs : 2nd December 2017 om 11:52.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.