actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2018, 13:12
Silke.H*oyberghs Silke.H*oyberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Dessel
Posts: 46
Helft nieuwkomers aan het werk na 2 jaar

Sinds 2015 worden in ons land elk jaar enkele duizenden Irakezen, Syriërs en Afghanen als vluchteling erkend. Hen zo snel mogelijk aan het werk helpen, is een grote uitdaging. Vacature.com dook in de cijfers.

Van een even grote toeloop als in 2015 kunnen we momenteel niet meer spreken. Toch ontvangt het Commissariaat voor de Vluchtelingen en Staatlozen (CGVS) nog altijd ongeveer 1.700 nieuwe asielaanvragen per maand. Het totaal voor 2017 komt zelfs licht boven dat van 2016 uit. Het CGVS nam in 2017 26.623 eindbeslissingen, waarvan de helft leidde tot een erkenning als vluchteling of een toekenning van de subsidiaire beschermingsstatus.

Vooral Syriërs

Sinds 2014 zijn de meeste asielaanvragen in ons land afkomstig van Irakezen, Syriërs en Afghanen. In 2017 kregen ongeveer 95 procent van de Syriërs de beschermingsstatus, bij de Afghanen lag dat rond de 60 procent en bij de Irakezen rond de 40 procent.

Kwart aan het werk na 6 maanden

Asielzoekers mogen in ons land in principe vier maanden na hun asielaanvraag beginnen te werken. Ze moeten dus niet op een uitspraak wachten om zich bij de VDAB in te schrijven. Tussen januari 2015 en december 2017 schreven zich 84.020 anderstalige werkzoekenden in bij de VDAB. 57.889 daarvan komen van buiten de EU en 10.629 uit Syrië, Afghanistan of Irak.

Ongeveer een kwart van de werkzoekenden (28 procent) met een migratieachtergrond is een half jaar na de inschrijving bij de VDAB aan het werk. Na een jaar stijgt dat verder tot 36 procent en na twee jaar tot 44 procent. 31 procent is op dat moment effectief nog werkzoekend. De resterende 23 procent is niet langer bij de VDAB ingeschreven. Het gaat om mensen die uitgewezen worden, arbeidsongeschikt zijn, gaan studeren, in bevallingsrust gaan en tijdelijk voor de opvoeding van de kinderen kiezen….

Welk aandeel de vluchtelingen hierin nemen, kan de VDAB niet exact vertellen. “Dat heeft met privacy te maken”, verklaart woordvoerder Shaireen Aftab. “De Privacycommissie laat niet toe dat wij gegevens over het statuut van werkzoekenden verzamelen. Uit onze statistieken kunnen we wel afleiden dat de uitstroom naar werk voor Afghanen, Irakezen en Syriërs in het begin iets moeizamer verloopt (zie kader, nvdr). Na een jaar halen ze die achterstand wel volledig in. Dat lijkt een beetje een kantelmoment.”

Bron: De Morgen, 04/05/'18
https://www.demorgen.be/economie/he...-jaar-b3c6e0f0/

Eigen mening: De laatste jaren stromen er steeds meer vluchtelingen binnen in ons Belgenland, op zoek naar een betere toekomst. Dat het voornamelijk mensen zijn van Irakese, Syrische en Afghaanse afkomst, verbaast mij niet. In hun land van herkomst is het namelijk uiterst onveilig. Het is dan ook niet abnormaal dat ze wegvluchten van deze afschuwelijke situaties. Wat mij dan weer wel verbaast, is het feit dat ongeveer een kwart van de werkzoekenden met migratieachtergrond een half jaar na de inschrijving bij VDAB wel effectief aan het werk is. Ik denk dat dit iets is wat enorm veel mensen niet weten en niet beseffen. Na een jaar stijgt dit aantal werkende mensen met migratieachtergrond met 8%. We kunnen zelfs zeggen dat na twee jaar de helft van de "nieuwkomers" in ons land aan het werk is. Ik vind dat persoonlijk al een zeer mooi cijfer, maar er is natuurlijk nog ruimte om te groeien. Dat 31% na twee jaar nog werkzoekend is, lijkt mij ook wel vrij logisch. Mensen moeten eerst rustig de tijd krijgen om zich te settelen en om onze cultuur, waarden en normen te leren kennen. De overige 23% is na twee jaar niet werkzoekend, niet aan het werk en zelfs uitgeschreven bij VDAB. Dat is wel jammer, maar sommige mensen zijn werkonbekwaam, worden uit ons land gezet, of stellen andere prioriteiten. Al bij al vind ik dit best een mooi rapport, maar toch hoop ik dat die 23% van niet-werkzoekenden en werkloze nieuwkomers (naarmate de tijd vordert) fors daalt.

Laatst aangepast door Silke.H*oyberghs : 4th May 2018 om 13:25.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.