actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2017, 23:09
Ellen.B*yers Ellen.B*yers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Essen
Posts: 33
Nieuw lasersysteem om dodehoekongeval te vermijden

Drie meisjes van dertien en veertien jaar hebben een nieuw systeem uitgevonden dat dodehoekongevallen in de toekomst moet voorkomen. Een bakje achteraan op de fiets zendt laserstralen uit naar de vrachtwagen die naast de fiets staat, om de chauffeur te waarschuwen.

Het systeem is bedacht door Jente (13), Kato (14) en Eline (13), drie vroegere klasgenoten van Sofie De Ridder. Het meisje verongelukte op 29 juni vorig jaar na een dodehoekongeval in Zemst. De twaalfjarige werd gegrepen door een vrachtwagen, haar oudere zus kon nog net wegspringen. Door het tragische ongeval kwamen de meisjes op het idee om het systeem uit te vinden. De naam ‘SofAlert’ is bovendien een verwijzing naar hun overleden klasgenote.

Het doosje past net op de bagagedrager van een fiets. Met een simpele druk op een knop treden de sensoren in werking. 'Wanneer er een auto of vrachtwagen te dicht komt bij de fietser, zullen er zowel laserlampjes branden in de vrachtwagen als voor de fietser', vertelt Kato.

Solar Olympics

De ‘SofAlert’ kwam tot stand na een schoolproject. Het systeem heeft hen intussen ook een prijs opgeleverd. Op de Solar Olympics konden de meisjes de ‘gat-in-de-markt’-prijs winnen. De uitvinding werkt namelijk op zonne-energie om de batterij mee op te laden. 'Ik had het niet verwacht”, verklaart Jente. “We waren de jongste deelnemers op de wedstrijd.' De driehonderd euro aan prijzengeld gaan ze deels overhandigen aan de ouders van Sofie. Zo zou het geld uiteindelijk terechtkomen bij de vzw Rondpunt.

Eigen mening: Dit vind ik een prachtig initiatief! Het blijft een enorm moeilijk probleem, er gebeuren zo vaak ongevallen met fietsers en vrachtwagens, gewoon omdat ze in de dode hoek staan. Door een systeem als dit kunnen toekomstige ongelukken vermeden worden. Het is fijn om te lezen dat leerlingen dit beseffen en hier iets aan willen doen. Ik hoop dat een systeem als dit, verder op punt wordt gesteld en dat het binnenkort frequent wordt gebruikt.

Bron: DS, 12/05/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20170512_02879230
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2017, 21:45
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Ik ben heel blij dat er een nieuw initiatief komt omtrent het dodenhoek probleem. Ik sta dan ook verstelt dat deze jongedames dit hebben ontwikkelt. Ik hoop dan ook dat dit systeem in de praktijk ook gebruikt zal kunnen worden. Er sterven vandaag de dag namelijk nog zeer veel personen door een dodehoekongeval. We hebben al vele dingen geprobeerd om dit te verminderen en dit had ook wel zijn effect. Het aantal doden door dodenhoek is namelijk afgenomen door het plaatsen van de dodehoekspiegel, maar we zijn er nog niet in geslaagd om deze soort ongevallen te vermijden. Ik hoop dan ook dat dit systeem ervoor kan zorgen dat we dit soort ongevallen vermijden want dit soort ongevallen valt zwaar voor beide partijen. De bestuurder ziet hier namelijk ook vanaf omdat hij dit niet had kunnen voorkomen. Zij zien de slachtoffers namelijk niet en zijn vaak getraumatiseerd na zo een ongeval.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.