actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2016, 09:18
Ellen.B*yers Ellen.B*yers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Essen
Posts: 33
Weyts: ‘Justitie moet dit zo snel mogelijk oplossen’

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) roept justitie op om de zaak rond de onwettige verkeersboetes zo snel mogelijk op te lossen. ‘Wij investeren in ons land massaal in trajectcontroles en flitscamera’s om verkeersdoden te bestrijden. Dat heeft geen nut als we daar niets mee kunnen doen’, meldt hij aan VTM.

Minister Weyts is verrast door de uitspraak van Cassatie. ‘Ik zie niet in wat daar zo’n fundamentele schending van de privacy aan is’, zegt hij aan VTM. ‘Ik vind het veel erger dat er zoveel verkeersdoden vallen. Justitie moet nu optreden en zorgen voor een wijziging van de regelgeving.’

Gisteren raakte bekend dat elke verkeersboete die de politie uitschrijft op basis van een nummerplaat, zonder de bestuurder ook effectief tegen te houden, onwettig is. Dat bleek uit vier arresten over verkeersinbreuken die het Hof van Cassatie dinsdag heeft uitgesproken.

Het gaat dus om boetes waarbij de politie enkel de nummerplaat heeft en daarna probeert de bestuurder te identificeren via de zogenaamde kruispuntbank bij de DIV, de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen.

Enkel als de politie aan de eigenaar van het voertuig zélf zijn identiteitsgegevens opvraagt, is de boete wél geldig. ‘Algemeen heeft de politie geen toelating om gegevens op te vragen bij die databank. Als ze dat nu doet, is dat dus niet wettig’, zeiden advocaten Kurt Stas en Henri Berkmoes aan VTM.

‘Systeem van machtiging moet veranderen’

Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open VLD) beseft dat dit een netelige situatie is. ‘We hebben in België een uniek systeem. Het lijkt heel logisch dat de politie die databanken mag raadplegen, maar daar is een machtiging voor nodig. Die machtiging zal waarschijnlijk niet zijn aangevraagd. In de huidige regeling had die machtiging aangevraagd moeten worden. De politie en DIV hadden dat moeten doen. Ik laat het over aan collega’s Geens en Jambon’, aldus staatssecretaris Philippe De Backer in De Ochtend op Radio 1.

Hoe het verder moet? ‘Er zal een machtiging moeten aangevraagd worden, die zal moeten worden goedgekeurd door de privacycommissie.’ Over de tijdspanne wist de staatssecretaris weinig te vertellen. De Backer is wel duidelijk: ‘Het systeem van de machtigingen moet veranderd worden. Er zal een persoon worden aangesteld die verantwoordelijk wordt voor het uitwisselen en beheren van gegevens van burgers.'

Eigen mening: Dit vind ik een vreemd gegeven. Ze delen al jaren boetes uit op basis van nummerplaten, zonder dat dit wettelijk in orde is. Het is raar dat dit kan in België. Ik vind het ook vreemd dat we dit nu pas opmerken. Binnen justitie zouden ze hier veel eerder over nagedacht moeten hebben. Volgens Weyts moet justitie dit nu oplossen, ik denk dat ze samen zo snel mogelijk een verandering van de wet moeten inlassen. Er wordt zo veel gefocust op trajectcontrole de laatste tijd, dat het bijna een schande is om hier in de mist te gaan. Ik hoop dan ook dat dit geen extreme gevolgen heeft, aangezien ik ervan uit ga dat trajectcontroles en flitspalen echt kunnen helpen bij het bestrijden van verkeersslachtoffers.

Bron: DS, 15/12/16 http://www.standaard.be/cnt/dmf20161215_02627655
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2016, 10:18
Wout.G*vers Wout.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 98
Is het wel altijd voor de veiligheid?

In 2015 is het aantal verkeersdoden gestegen en de snelheid speelde hierbij een grote rol (BIVV, 2016). Mijn vraag is dan of de flitscontroles en de flitspalen wel een meerwaarde hebben naast geld in het laatje te brengen van de overheid? We merken dat de hoeveelheid doden in het verkeer over de jaren heen gedaald is, maar ik denk dat dit eerder komt omdat de auto's veiliger zijn geworden. Er komen meer en meer veiligheidssystemen in de auto, waardoor de mensen ook veiliger (moeten) zijn op de weg. De flitspalen en flitscontroles worden soms zo gepositioneerd waardoor je ze van mijlenver ziet aankomen of waarvan je weet dat ze alleen functioneren om geld binnen te halen. Hiermee bedoel ik dat ze niet op probleemlocaties worden gepositioneerd waar ze de veiligheid zouden verhogen. Het principe van flitscontroles vind ik een veel beter idee. Als men grote campagnes maakt omtrent deze controles gaan mensen hierover praten. Hierdoor blijft de bewustwording van het te snel rijden nazinderen en gaan de mensen stelselmatig minder snel rijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.