actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2017, 17:29
Julie.S*ooren Julie.S*ooren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oelegem
Posts: 30
Vlaamse gemeenten krijgen inspraak in mobiliteit

Bij de Vlaamse gemeentebesturen leefde er diepe onvrede over het gebrek aan inspraak bij De Lijn. Het mobiliteitsbeleid zal daarom in de Vlaamse steden en gemeenten vanaf volgend jaar op een totaal andere manier georganiseerd worden.

‘De introductie van het project “Basisbereikbaarheid” betekent een grote ommekeer in de organisatie van het (openbaar) vervoer in Vlaanderen’, klinkt het in een persbericht van minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Vandaag hebben de burgemeesters en schepenen weinig tot niets te zeggen over mobiliteit of over De Lijn, terwijl ze volgens Weyts over veel kennis beschikken.

Vlaanderen wordt verdeeld in 15 vervoersregio’s, waar vertegenwoordigers maandelijks aan tafel zullen schuiven met partners, om het mobiliteitsbeleid te bespreken. In 4 proefregio’s – Aalst, Mechelen, de Westhoek en in een latere fase ook Antwerpen – werd Basisbereikbaarheid al positief onthaald.

‘We gaan zorgen voor het juiste voertuig met de juiste capaciteit op de juiste plaats’, zegt Weyts. ‘De vraag zal het aanbod sturen. Door samen te werken met lokale en private partners kan er een sterker aanbod georganiseerd worden voor de reiziger’.

‘Door dit initiatief krijgen de gemeenten zelf de sleutels in handen. We verwachten dat dit bijvoorbeeld de stiptheid ten goede zal komen’, klinkt het bij De Lijn.

Bron: De Standaard 27/10/2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171027_03156624

Eigen mening: Ik vind het een zeer goed idee dat de Vlaamse gemeenten inspraak krijgen in de mobiliteit. Volgens mij is het meer dan normaal dat ze dit krijgen. Ik vind persoonlijk dat de mobiliteit in Vlaanderen nu niet heel slecht is, maar het kan natuurlijk altijd beter! Zelf neem ik dagelijks de bus om overal te geraken en dat is niet zo makkelijk als het lijkt. De bussen zijn heel vaak te laat. Met als gevolg dat ik meestal te laat ergens aankom. Als ik dan moet overstappen naar een volgende bus, haal ik vaak die tweede bus ook niet meer. Hopelijk wordt de regeling volgend jaar beter.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2017, 20:13
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Vlaamse gemeenten krijgen inspraak in mobiliteit

Mening:

Ik vind dit net zoals Julie een heel goed idee. Hopelijk kunnen de mobiliteitsproblemen in grootsteden opgelost worden. Naarmate dit lukt, kan dit misschien ook steeds meer en meer toegepast worden in kleinere steden. Ik gebruik het openbaar vervoer nauwelijks, aangezien ik zelf vind dat dit niet altijd zo eenvoudig is. Vaak rijden er maar enkele bussen naar een bepaalde plaats en ik woon ook absoluut niet in de buurt van een bushalte, station... Dit maakt het uiteraard ook al moeilijker om deel te nemen aan het openbaar vervoer, maar wanneer ik dit wel eens doe (meestal trein), ben ik er wel redelijk tevreden over. Dit neemt niet weg dat overleg met vertegenwoordigers niet nodig is. Het kan zoals Julie aanhaalt, altijd beter. Ik hoor van tal van mensen die dagelijks het openbaar vervoer nemen frustraties over de manier van werken van het openbaar vervoer. Hier kan en mag zeker verandering in komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.