actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2017, 17:53
Lotte.V*ndekeybus Lotte.V*ndekeybus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Loenhout
Posts: 36
De trein wordt weer een beetje duurder

De trein wordt weer een beetje duurder

Vanaf 1 februari verhoogt de NMBS haar tarieven met gemiddeld zowat anderhalf procent. De stijging is het grootst bij de school- en woon-werkabonnementen. Die worden bijna 2,5 procent duurder. Een standaard treinkaartje kost volgend jaar 0,94 procent meer. De prijs van een aantal vaste formules zoals de Go Pass (tienrittenkaart voor jongeren tot 26 jaar), de Rail Pass (tienrittenkaart voor volwassenen) en de fietsdagkaart blijft ongewijzigd.

De aanpassingen zijn gebaseerd op het beheerscontract van 2008, in afwachting van het nieuwe beheerscontract 2018-2022. De tariefverhoging is onder meer gebaseerd op de evolutie van de gezondheidsindex.

Spoorbaas Sophie Dutordoir zei bij haar hoorzitting in de Kamer van Volksvertegenwoordigers vorige maand dat ze geen voorstander is van een algemene tariefverhoging, maar wel dat de formules eenvoudiger, aantrekkelijker en flexibeler moeten zijn voor de reizigers. Zo moet een werknemer die bijvoorbeeld twee dagen per week thuis werkt een goedkoper abonnement kunnen krijgen. Tijdens de daluren moeten reizen goedkoper worden en ze wil abonnementsformules beter afstemmen met De Lijn. Nu zijn er nog 96 verschillende tarieven voor tickets. Dutordoir wil een vereenvoudiging van de tariefformules, meer gericht op specifieke doelgroepen. Maar dat wordt dus onderwerp van discussie bij het opmaken van de nieuwe beheersovereenkomst met de overheid.

Bron: VRT Nieuws (De Redactie), 24/11/2017, https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...beetje-duurder/

Mening:
Ik vind het jammer dat de treintarieven weer een beetje duurder worden. Het is een openbaar vervoersmiddel, dit is dus vervoer waar iedereen gebruik van mag en kan maken. Ik vind het teleurstellend dat de prijzen van zo'n openbaar vervoersmiddel moet verhogen. Ik zou het spijtig vinden dat mensen zullen afhaken omdat ze niet voldoende geld hebben of omdat het gewoonweg met de auto goedkoper is. Openbaar vervoer wordt zo in de toekomst nog te duur voor de reizigers. Het openbaar vervoer is trouwens ook beter voor het milieu. We streven in onze maatschappij steeds meer naar milieuvriendelijkheid. Waarom moeten de mensen dan zoveel betalen voor een treinticket? Toch zou ik graag willen dat de mensen, ondanks deze verhoging van de prijzen, het treinverkeer niet links laten liggen. Ik ben nog steeds een groot voorstander van het openbaar vervoer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.