actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2017, 08:50
Nele.L*auryssens Nele.L*auryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 45
Ruim helft Belgen afgelopen jaar slachtoffer van verkeersagressie

Ruim helft Belgen afgelopen jaar slachtoffer van verkeersagressie

Meer dan de helft (57 procent) van de Belgen zegt in het afgelopen jaar slachtoffer geweest te zijn van agressief gedrag in het verkeer. Dat blijkt uit een peiling van Vias Institute. Toeterende wagens (28 procent), obscene gebaren (28 procent) en verbale agressie (27 procent) komen het vaakst voor. In 2 procent van de gevallen ging het om fysieke agressie.

Het is “Nationale dag voor de verkeersveiligheid” en voor die gelegenheid peilde Vias institute, het vroegere BIVV, bij de Belgische bevolking naar agressiviteit en irritante gedragingen in het verkeer. Bestuurders die zelf aangeven dagelijks agressief te zijn in het verkeer, blijken dubbel zo vaak betrokken te zijn in ongevallen dan rustigere bestuurders.

Opvallend is dat er een groot verschil is tussen de regio’s. Van de Vlamingen zegt 52 procent in het afgelopen jaar niet het slachtoffer geweest te zijn van verkeersagressie. Bij de Walen kan maar 33 procent dat zeggen en bij de Brusselaars maar 28 procent. Walen en Brusselaars worden bijna twee keer zo vaak geconfronteerd met toeterende wagens dan Vlamingen.

Dit ergert u het meest

U blijft graag rijden op het middenvak van de snelweg? Weet dan dat uw gedrag een grote bron van ergernis is bij andere bestuurders.

Voor ruim een kwart van de ondervraagde Belgen zijn de middenvakrijders de grootste ergernis in het verkeer, leert de studie. Ook bumperkleven en het niet gebruiken van de richtingaanwijzers vinden bestuurders ergerlijk, net als het zigzaggen op de autosnelweg.

We ergeren ons ook aan chauffeurs die bellen achter het stuur en mensen die een overvol kruispunt oprijden en de andere weggebruikers blokkeren.

Bron: De Standaard, geraadpleegd op 15 november 2017 via http://www.standaard.be/cnt/dmf20171115_03187440

Mening: Ik vind dat er ook gesensibiliseerd moet worden naar agressie in het verkeer. Zelf erger ik me het meest aan het al dan niet gebruiken van richtingaanwijzers en (vracht)wagens die mij van de baan rijden. Ik snap dat ze veel dode hoeken hebben en we moeten ze niet allemaal over één kam scheren, maar toch zijn er chauffeurs die totaal niet uitkijken naar de rest. Defensief rijden is enorm belangrijk en ik probeer zelf mijn steentje bij te dragen in het verkeer, omdat het zo gevaarlijk aan het worden is.
Het is een spijtige zaak dat agressiviteit in het verkeer heel moeilijk bestraft kan worden, omdat het amper te bewijzen valt (tenzij er camerabeelden zijn, en dan nog...), misschien iets waar aan gewerkt kan worden naar de toekomst in naam van ruim de helft van de Belgen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.