actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st February 2018, 13:58
Justin.K*och Justin.K*och is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Schilde
Posts: 46
Colruyt haalt Nestlé-producten uit de rekken

Minstens 18 producten van Nestlé zijn niet meer te koop in de winkels van Colruyt. De reden is een conflict over prijzen.

Wie naar Colruyt om spekblokjes te kopen van Herta, een merk van de Zwitserse voedingsgroep Nestlé, zal een leeg rek aantreffen. De supermarktgroep uit Halle heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de rekken gehaald. Niet alleen van Herta, maar ook de Lion-snoeprepen, Nestlé-babyvoeding, yoghurt en Nesquick-cacaopoeder.

Colruyt heeft de producten uit de rekken genomen omdat het lagere prijzen eist en de Zwitsers niet ingaan op die vraag. Colruyt is niet de enige Europese supermarktgroep die in conflict ligt met Nestlé.

Europees dispuut
Ook met onder andere de ketens Edeka (Duitsland), Conad (Italië) en Intermarché (Frankrijk) is er een dispuut. Die maken net als Colruyt deel uit van Agecore. In die vereniging hebben zes Europese supermarktketens de krachten gebundeld om samen meer macht te hebben bij prijsonderhandelingen met leveranciers zoals Nestlé.

We betreuren dat Colruyt enkele Nestlé-producten niet meer verkoopt.
Florence Maniquet
Woordvoerder Nestlé België
'We betreuren dat Colruyt enkele Nestlé-producten niet meer verkoopt', zegt Florence Maniquet, de woordvoerder van Nestlé België. 'Het is een overdreven reactie, want de onderhandelingen tussen Nestlé en Agecore zijn nog bezig. We hopen de discussie snel in alle vriendschap op te lossen.' Ze stipt aan dat de teruggetrokken producten nog wel te koop zijn in andere supermarkten.

Colruyt reageert afgemeten. 'Momenteel lopen gesprekken tussen Agecore en Nestlé. We zijn ervan overtuigd dat beide partijen net als altijd tot een overeenkomst zullen komen. Verdere details kunnen we daar vandaag niet over geven', zegt Colruyt-woordvoerder Silja De Cock.

Pepsi en Lay's
Het is niet de eerste keer dat Colruyt producten uit de rekken haalt omdat producenten geen lagere prijzen willen aanrekenen. In november verdwenen enkele producten van Lay's en Pepsi uit het aanbod door een ruzie met eigenaar PepsiCo. Pas twee maanden later rookten PepsiCo en Colruyt de vredespijp.

We zijn ervan overtuigd dat beide partijen net als altijd tot een overeenkomst zullen komen.
Silja Decock
Woordvoerder Colruyt
Dat uitgerekend Nestlé het been stijf houdt, is geen verrassing. De levensmiddelenproducent staat onder druk omdat aandeelhouders eisen dat hij zijn winstmarges doet stijgen.

In een reactie beloofde het slabakkende Nestlé meer te focussen op winst en minder op omzet. Lagere prijzen aanrekenen aan Colruyt past niet in dat plaatje.

Delhaize
Colruyt is niet de enige supermarktketen die het spel de jongste maanden hard speelt met zijn leveranciers. Ook Delhaize haalde in het afgelopen jaar producten uit de rekken van onder meer de zuivelproducenten FrieslandCampina en PepsiCo. Albert Heijn deed dat met onder andere de kaasmerken Boursin, La Vache Qui Rit en Leerdammer.

Lees meer
Dat de spanning toeneemt komt doordat de concurrentie tussen supermarkten de jongste jaren verhoogt, zeker in ons land. Door in een fors tempo winkels te openen en lage prijzen aan te bieden zet Lidl druk op Colruyt.

Ook Delhaize wordt agressiever. Nadat de keten in 2016 overgenomen werd door Albert Heijn-moeder Ahold pakt ze uit met grotere kortingen. Er zijn meer promoties van het genre '1+1 gratis'.

Morgen (donderdag) lanceert Delhaize ook 'peanutsweken', zijn versie van Albert Heijns 'hamsterweken'. In die periode worden wordt de prijs van 60 producten verlaagd naar 99 cent.

https://www.tijd.be/ondernemen/reta...en/9984685.html
21/02/2018 12:27

Opinie:
Ik stel me de vraag naar welke reden Colruyt per sé de prijzen omlaag wil drijven. Stel nu dat zij dit beargumenteerden met het feit dat ze met dezelfde prijzen geen winst meer kunnen maken, dan zie ik een correct motief.
We weten dat zij nu eenmaal aangesloten zijn bij de Agecore group. Daarenboven vind ik het een agressieve geste om alle producten uit de rekken te halen. Ze gaan er dan ook van uit dat ze tot een overeenkomst zullen komen.
Ik zie de combinatie van deze 3 voorafgaande vaststellingen eerder als een beweging om Nestlé te forceren, zonder aandacht voor een goede relatie tussen de personen die bovenaan de 2 ondernemingen staan.

Achteraf gezien zal dit misschien leiden tot lagere prijzen, wat leuk is voor de consument. Ik vraag me toch af of we onderhandelingen en toekomstige beslissingen willen laten afhangen van "dreigende handelingen en uitgeoefende macht op basis van angst om te verliezen van wat men nu heeft."

Laatst aangepast door Justin.K*och : 21st February 2018 om 14:19.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.