actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2018, 08:48
Justin.K*och Justin.K*och is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Schilde
Posts: 46
Ouders naar rechter tegen schoolloting

In Gent stappen een aantal ouders naar de rechter als de stad hun kind weigert in te schrijven in hun voorkeursschool. De inschrijvingen voor de secundaire school verliepen voor het eerst via het digitale Centraal Aanmeldingssysteem.

De stad Gent maakte voor het eerst gebruik van het digitale Centraal Aanmeldingsregister voor de inschrijving aan secundaire scholen, wat er in 88 procent van de gevallen toe leidde dat een kind in september naar de voorkeursschool mag. Maar 540 kinderen kregen toch een andere school toegewezen. Bovendien – en dat stuit ouders zeer tegen de borst – is onderling ruilen niet toegestaan.

“Wie niet naar de school wil die uit het systeem kwam, krijgt een plaats op de wachtlijst voor een andere school. Als men gaat ruilen, steekt men eigenlijk anderen op die wachtlijst voor. De plaatsen worden toegewezen via loting. Iedereen die een bepaalde school op de verlanglijst heeft gezet wordt in één grote pot gestopt en daarna wordt men uitgeloot”, zegt Gents onderwijsschepen Elke Decruyenaere (Groen).


‘Schoolkeuze is een basisrecht en dat wordt hier volledig met de voeten getreden’
KURT WOLFENSBERGER, VADER GEDUPEERDE SCHOLIER

Kurt Wolfensberger, wiens dochter Kiara niet naar haar eerste keuze Sint-Bavo kon, verzamelde al een veertigtal boze ouders. “We gaan dit aanvechten. Schoolkeuze is een basisrecht en dat wordt hier volledig met de voeten getreden. Als er geen positieve reactie komt, stappen we naar de vrede*rechter.”

“Een middelbare school gaat niet over onderdak, verwarming, maaltijden, maar over een algemene ‘vorming’ voor de toekomst van onze kinderen. De schoolkeuze van een kind blijkt ondergeschikt aan een systeem. Voor ons is dit ethisch verwerpelijk”, reageert Hilde Allaert, directeur van de Sint-Bavohumaniora in Gent.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) spreekt zich niet uit over de mogelijke juridische procedure. “Belangrijk is dat als je een centraal aanmeldingssysteem invoert, je niet over één nacht ijs gaat”, aldus de onderwijsminister, die vandaag de onderwijsschepenen van Gent en Antwerpen – waar het capaciteitsprobleem het grootst is en waar de inschrijvingen via een digitaal systeem verlopen – ontvangt.

50.000 plaatsen
“Ook wij kregen al signalen van ouders en scholen die tot vorig jaar geen problemen ondervonden en die nu geconfronteerd worden met lange wachtrijen”, zegt Crevits.

Crevits is zich maar al te goed bewust van het groeiende capaciteitsprobleem in het secundair onderwijs, niet alleen in Gent. “Prognoses voorzien voor de komende jaren een groei van 50.000 leerlingen in het secundair. De komende jaren zijn er dus 50.000 extra plaatsen nodig in het secundair onderwijs”, aldus de minister.

Ze heeft daarom alle Vlaamse gemeenten aangeschreven met de vraag waar de nood aan plaatsen op middelbare scholen het grootst zal zijn. “Dan kunnen we de middelen matchen aan waar de stijging het grootst zal zijn. We hebben daarvoor nog eens 150 miljoen euro extra investeringen voorzien.”

05-03-18, 07.41u
https://www.demorgen.be/binnenland/...oting-bcd0718a/

Opinie
Ik vraag mij af waarom een centraal aanmeldingssysteem nodig is. Mijn eerste vermoeden is om zoveel mogelijk leerlingen naar hun voorkeursschool te laten gaan omdat zij vermelden dat 88% in de school zitten die zij wilden.

Vreemd vind ik wel dat dit gebeurt volgens een loting. Ik ga er dan van uit dat tijd van inschrijving er niet toe doet. Ik vind het niet meer dan eerlijk dat je geaccepteerd wordt door de school wanneer je er plaats is en je tijdig ingeschreven bent.

"Als men gaat ruilen, steekt men eigenlijk anderen op die wachtlijst voor."

Ik krijg hierdoor de indruk dat er kinderen in niet-voorkeursscholen geplaatst zijn geweest, ook al was er plaats op hun voorkeursschool. Waarom is onderling ruilen niet toegestaan? Als je de leerling in zijn voorkeursschool zette, dan is er toch geen nood meer om onderling te gaan ruilen? Dan is er ook geen sprake van voorsteken.

Ik kan volkomen begrijpen dat een mens gefrustreerd raakt wanneer die keurig alles doet zoals verwacht, om dan een ongewenste uitkomst te krijgen.
Deze opinie is voor het grootste deel een veronderstelling. Er zijn enkele antwoorden nodig alvorens ik een hard en vast oordeel zou kunnen formuleren.

Laatst aangepast door Justin.K*och : 5th March 2018 om 09:23.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.