actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2015, 22:04
Aline.V*rmeiren Aline.V*rmeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 30
Vakbonden nemen gerechtelijke stappen tegen flexi-jobs

Het gemeenschappelijk vakbondsfront gaat over tot gerechtelijke stappen tegen de flexi-jobs en goedkope overuren in de horeca. Dat hebben ACV, ACLVB en ABVV maandag aangekondigd.


De vakbonden verzetten zich al langer tegen de flexi-jobs en de goedkope overuren in de horecasector. Die worden vanaf 1 december mogelijk, zo bleek nadat de maatregelen afgelopen donderdag in het Staatsblad waren verschenen.

Na overleg tussen de bonden maandag hebben ze beslist om aan hun advocaat de opdracht te geven “tot verder onderzoek naar de juridische rechtsmiddelen om de pas verschenen wet op de flexi-jobs en overuren aan te vechten”. “Daarbij wordt in de eerste plaats gedacht aan een procedure tot vernietiging bij het grondwettelijk hof”, luidt het gemeenschappelijk persbericht.

Hoewel de stap naar het juridisch aanvechten genomen is, laten de vakbonden de deur op een kier voor overleg. “We gaan andere mogelijkheden natuurlijk niet uitsluiten”, zegt Frans Dirix van ACV Voeding en Diensten.

De vakbonden noemen de invoering van flexi-jobs en het presteren tot 360 overuren zonder inhaalrust en zonder toeslag van 50 procent, “een compleet onverstaanbare, gevaarlijke en onaanvaardbare piste”. Ze zijn van mening dat de maatregelen discriminerend zijn tegenover andere werknemers, dat ze zwartwerk gewoon legaliseren, en dat ze een bedreiging vormen voor de vaste tewerkstelling in de sector. De bonden zijn ook boos omdat ze niet betrokken werden bij het overleg over de maatregelen.

Eigen mening:
Ik ben het niet eens met de vakbonden. Ik werk zelf in de horeca, dus ik probeer alles een beetje op te volgen dat hier nu actueel in is. Alle horecazaken overleven bijna alleen op 'zwart' geld. Door de invoering van de witte kassa, is dit bijna niet meer mogelijk. Heel veel horecazaken zullen hieraan onderdoor gaan en daarom vind ik het goed dat ze dit nu willen compenseren. De vakbond zou net aan de kant van de werknemers moeten staan en zou in mijn ogen dit volledig moeten begrijpen. Ik snap dat ze de andere werknemers, die dit voordeel niet krijgen, ook willen verdedigen. Maar mensen die in de horeca werken hebben heel afwisselende en moeilijke uren en ze werken ook vaak in het weekend. Ik vind dat dit dus zeker gecompenseerd mag worden en ik denk dat andere jobs ook voordelen hebben zoals bedrijfswagens, dopdagen bij regen, veel vakantie... Naar mijn mening zit de vakbond hier dus volledig fout.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151130_01997050
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.