actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th January 2015, 21:19
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Paus Franciscus: 'Als mijn goede vriend vloekt tegen mijn moeder, kan hij een klap ve

De nieuwe Mohammed-cartoons van Charlie Hebdo worden niet door iedereen gesmaakt. De Afghaanse taliban, de Turkse premier Ahmet Davutoglu, grootmoefti's en paus Franciscus hebben de nieuwe karikaturen van de profeet Mohammed al veroordeeld.

'Als mijn goede vriend Alberto Gasbarri vloekt tegen mijn moeder, kan hij een klap verwachten. Het is normaal dat iemand met geweld reageert als hij zich beledigd voelt', zei paus Franciscus tijdens zijn bezoek op donderdag in de Filipijnen. Met die uitspraak uitte de paus zijn ongenoegen over de nieuwe Mohammed-cartoons van Charlie Hebdo. De paus argumenteerde dat religie een mensenrecht is van eenieder en dat iedere religieuze stroming zijn waardigheid heeft. 'Het gaat te ver om te provoceren of andermans religie te beledigen of te bespotten', zei Franciscus.

Evenwel voegde hij eraan toe dat het 'waanzin' is om te doden in de naam van God.
Miljarden moslims bespot

In een online persbericht zegt ook het Islamitische Emiraat van Afghanistan, de officiële naam van de Afghaanse taliban, dat ze de publicatie betreurt van de nieuwe karikaturen. ‘Ze raken de gevoeligheden van ongeveer anderhalf miljard moslims.’ Tegelijkertijd verheerlijkten ze de terreurdaden tegen Charlie Hebdo in Parijs.

Ook de grootmoefti van Jeruzalem, Mohammed Hussein, beschouwt de nieuwe cartoons 'als een belediging voor de profeet en voor bijna twee miljard moslims wereldwijd.'

De Turkse premier Ahmet Davutoglu deelt de mening van paus Franciscus dat er grenzen zijn aan persvrijheid: 'De vrijheid van meningsuiting staat niet gelijk aan de vrijheid om te beledigen. De publicatie van deze karikatuur is een ernstige provocatie.' Net voor hij het vliegtuig nam naar Brussel, waar hij onder meer gesprekken zal voeren met Europees Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker, voegde de Turkse premier nog toe dat hij dergelijke beledigingen tegenover de profeet niet aanvaardt.

Zondag nam Davutoglu nog deel aan de mars in Parijs tegen de aanslag en tegen de inperking van de persvrijheid.
Bron: De Standaard

Eigen mening:
Zoiets begrijp ik niet. De leider van de Kerk zal eens even verkondigen dat het normaal is dat je met geweld reageert op een belediging. Dat is toch je reinste onzin?! Als iemand zich 'beledigt voelt' door de aanwezigheid van een homoseksueel, dan mag die persoon er op los beginnen slaan? Ik dacht dat wij iets verder geëvolueerd waren dan dat, Mijnheer de Paus.
Op school proberen we niet anders dan kinderen bij te brengen dat conflict ook vredig kan opgelost worden, maar nee, blijkbaar is 'een klap uitdelen' normaal.

Hoe bepaal je verder de grens van vrije meningsuiting? Gaat dat niet letterlijk helemaal in tegen het concept 'VRIJE meningsuiting'? Dan kunnen we het evengoed beperkte meningsuiting gaan noemen. In hoeverre je je beledigt voelt, dat bepaal je zelf. Hoe woorden overkomen, ligt bij jezelf. Je kan het naast je leggen, ie-de-reen heeft die optie.
Het kan goed zijn dat je aanstoot neemt aan iets, net zoals ik aan dit artikel, maar dat is ook het mooie aan vrije meningsuiting. Dat kan. Ik kan hier ook posten hoe hard ik NIET akkoord ga met de mening van Paus Franciscus, net zoals de paus kan zeggen dat hij meppen verkopen normaal vindt. Het gaat in twee richtingen.

Het is net omdat religie zo serieus genomen wordt, dat deze problemen ontstaan. Religie is uitgevonden door mensen, daar mag toch mee gelachen worden?

Laatst aangepast door H*nnelore.Bervoets : 15th January 2015 om 21:31.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.