actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2008, 18:45
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Antwerpse fitnesszaak moet discriminatie stoppen

De uitbater van fitnesszaak Better Bodies op het Antwerpse Kiel moet stoppen met het discrimineren van allochtone kandidaat-leden. Doet hij dat niet, dan moet hij een dwangsom van 2.500 euro per overtreding betalen. Dat heeft de rechtbank van Antwerpen beslist.

Het was het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding dat de praktijken van Better Bodies aan de kaak stelde. Het Centrum ontving in 2005 een tiental meldingen over allochtone kandidaat-leden die er niet werden toegelaten. Ze kregen telkens te horen dat de zaak volzet was. Blanke kandidaten werden echter wel toegelaten. Een praktijktest door de VRT-nieuwsdienst bevestigde dat.

De uitbater verklaarde voor de rechtbank dat alleen aan personen die bekend stonden als herrieschoppers de leugen werd verteld dat de zaak volzet was. De rechtbank stelde evenwel dat uit niets bleek dat de geweigerde kandidaten ooit problemen hadden veroorzaakt en vond het dan ook bewezen dat Better Bodies systematisch allochtonen weigerde wegens hun vreemde afkomst en/of huidskleur.


bron: http://www.hln.be/
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th September 2008, 20:26
DieterVerheyen DieterVerheyen is offline
So a Toridé
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 44
Dit artikel doet me denken aan 2 zaken, die eerder al heel wat media-aandacht trokken. Het betreft een Gentse caféuitbater die 2 allochtone jongeren weigert in zijn zaak en ook de autorijscholen die massaal allochtone bestuurders weigeren.
Blijkbaar is onze uitbater van de fitnesszaak niet de enige die er over denkt om jongeren met een differente huidskleur buiten te houden.
Ieder heeft zo blijkbaar zijn eigen reden.
De rijscholen gaven aan dat ze allochtone jongeren weigeren, omdat ze het slagingspercentage hoog willen houden, want allochtone jongeren verstaan niet zo goed Nederlands...
Wat dan gedaan met allochtonen die hier geboren en getogen zijn? Spreken zij niet even goed (of even slecht - dialect) Nederlands als wij?

Ik ben van mening dat wanneer je een allochtoon weigert, dat je ook duidelijk aangeeft waarom je dat doet. Als blijkt dat deze niet voldoende de Nederlandse taal beheerst, ben ik van mening dat een rijschool, fitnesszaak(wat betreft huishoudelijke regels) een allochtoon eventueel kunnen weigeren. Maar waar trek je daar de grens natuurlijk?
Diversiteit is nu eenmaal een gegeven in onze maatschappij en denk dat we daar stillaan mee zullen moeten leren leven!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th September 2008, 20:27
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Een terechte beslissing van de rechtbank en die boete mag van mij nog wel iets hoger zijn. Mensen discrimineren omwillen van hun huidskleur, vind ik niet kunnen. Andere discriminaties vind ik natuurlijk ook niet kunnen.
Ik vind wel dat de uitbater allochtonen mag weigeren als die bekend staan voor herrieschoppers maar hij moet wel de andere allochtonen die dat niet zijn toelaten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th September 2008, 19:09
Vincent Vincent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Sint-Job in't-Goor
Posts: 132
Discriminatie kan niet,of het nu over huidskleur gaat, godsdienst, geslacht of iets anders. De boete had hoger mogen zijn. En misschien een gratis abonnement voor de geweigerde allochtonen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.