actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2011, 21:26
jessica.vanlooy jessica.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 23
Overheid betaalt jaarlijks half miljoen euro voor onterechte voorarresten

Overheid betaalt jaarlijks half miljoen euro voor onterechte voorarresten

De federale overheid betaalde in de periode 2006-2009 jaarlijks gemiddeld iets minder dan een half miljoen euro schadevergoeding uit aan personen die opgesloten werden in voorarrest maar nadien door de rechter werden vrijgesproken. Dat blijkt uit het antwoord van minister van justitie Stefaan De Clerck op een schriftelijke vraag van Kamerlid Kristien Van Vaerenbergh (N-VA).

In de periode 2005-2010 ontving de federale overheid in totaal 527 verzoekschriften tot schadevergoeding. Tot dusver werden er daarvan in eerste aanleg 263 goedgekeurd. In beroep kwamen daar nog eens 51 goedkeuringen bij.

Aan degenen die in 2006 een verzoekschrift indienden werd als gevolg van deze beslissingen in totaal 416.480 euro uitbetaald. In 2007 was dat 552.445 euro, in 2008 488.731 euro, in 2009 482.003 en in 2010 (voorlopige cijfers) 170.874 euro. In de periode 2006-2009 werd dus gemiddeld 484.914 euro uitbetaald.

http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20111121_126

Datum: 21/11/2011

Eigen mening:

Het zou natuurlijk ideaal zijn moest de politie, de rechtbank of wie dan ook nooit fouten maken. Op die manier zou je in een bijna perfecte wereld leven, maar dit lijkt mij vrijwel onmogelijk. Het gaat hier natuurlijk om veel geld en men moet proberen om zo weinig mogelijk mensen fout op te sluiten, maar ik kan best begrijpen dat wanneer je in het midden van een onderzoek zit, je nu eenmaal tijd nodig hebt om te onderzoeken of deze persoon al dan niet schuldig is. Ik denk dat het veel erger zou zijn moesten ze een persoon gewoon vrijlaten die de misdaad wel heeft begaan, zeker als het om ernstige misdaden gaat. Ik vind persoonlijk dat men de vergoedingen zo laag mogelijk moet houden, tot echt het nodige, en dat men het onderzoek zo efficiënt mogelijk moet voeren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2011, 21:41
Willem.Van.den.Broeck Willem.Van.den.Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 24
Ik vind het begrijpelijk, het kan nu eenmaal gebeuren. Daarom vind ik het ook niet zo erg. Een half miljoen is veel, maar daarop besparen of ervoor zorgen dat er geen schadevergoeding is, vind ik gewoon fout. De overheid moet een schadevergoeding kunnen betalen, en agenten sluiten nu eenmaal soms mensen in voorarrest op. Ook al verdiende de beschuldigde dat mischien niet. Een kleine, positieve verandering die ik wel zie, is dat vanaf 2007 de uitbetalingen lichtjes dalen. Ook al is het dan zéér lichtjes!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.