actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2015, 13:45
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Europa zet tanden in McDonald's

Margrethe Vestager bekijkt dubieuze belastingdeals fastfoodketen

De Europese Commissie is een onderzoek begonnen naar de belastingpraktijken van McDonald's. Het is al de vijfde Amerikaanse multinational die door Europa in het vizier wordt genomen.

Deens commissaris Margrethe Vestager heeft haar tanden in McDonald's gezet. Niet in een hamburger van de beroemde fastfoodketen, maar in dubieuze belastingdeals. Dit meldt The Wall Street Journal op basis van twee anonieme bronnen.

De fastfoodketen is zo al de vijfde Amerikaanse multinational waarvan de belastingpraktijken onder het vergrootglas worden gelegd door de commissaris. De Europese Commissie zou vandaag haar onderzoek bekendmaken.

Eerder dit jaar zouden de Luxemburgse autoriteiten al gevraagd zijn een verklaring te geven over deals die McDonald's heeft met de belastingdienst. Woordvoerders van de Europese Commissie, het Luxemburgse ministerie van Financiën en McDonald's wilden niet reageren.

Beklaagdenbank

Vestager is dus niet aan haar proefstuk toe. In oktober oordeelde de Europese Commissie op haar verzoek dat de koffieketen Starbucks minimaal 20 miljoen euro aan belastingvoordelen moest terugbetalen die de Nederlandse belastingdienst de koffiegroep gunde. Volgens Vestagers administratie waren de voordelen eigenlijk illegale staatssteun.

De Deense trad op 1 november 2014 toe tot de commissie-Juncker. Ze bekleedt de post Mededinging. Naast Starbucks moesten ook Google, Amazon, Apple, Gazprom en Fiat op de beklaagdenbank verschijnen. Ze klaagde ook de staatssteun voor Cyprus Airways aan en verplichtte het bedrijf tot een terugbetaling die leidde tot het faillissement.

Vestager zei over haar eerdere zaken tegen multinationals dat elk land het recht heeft om zijn fiscaal beleid vorm te geven en zijn belastingtarieven vast te leggen. "Daar plaatsen wij geen vraagtekens bij. De staatssteunonderzoeken van de Europese Commissie bekijken alleen of een land oneerlijke voordelen toekent aan de happy few."

Bron:
De Morgen - 3/12/2015
http://www.demorgen.be/economie/eur...ald-s-b15f43e4/

Mening:
Ik ga akkoord met wat Verstager wil. Ik vind ook dat eender welke keten de juiste som van belastingen moet betalen. Ook als je wereldberoemd bent, zoals McDonald's. Het is niet de bedoeling dat grote en bekende ketens voordelen krijgen bij de belastingen waardoor ze minder belastingen moet betalen. Ik vind het goed dat dit onderzocht wordt en dat hier ook een sanctie aan verbonden is, wanneer het niet volgens 'het boekje' verloopt. Landen mogen inderdaad hun eigen belastingtarieven vastleggen, maar enkel als het op een eerlijke manier gebeurt, dit is ook wat Verstrager zegt in het artikel. Ik ben benieuwd of McDonald's voordelen heeft van een bepaald land zodat zij minder belastingen moeten betalen. Het verbaast me niet dat vaak de grotere en bekendere merken van deze voordelen kunnen genieten.

Laatst aangepast door Eline.A*riaensen : 3rd December 2015 om 13:51.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.