actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2016, 23:48
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
App alarmeert dokters over falende organen

Deepmind, de ‘slimme tak’ van Google, gaat in acht Britse ziekenhuizen dokters via een app alarmeren over orgaanfalen. Ook ons land zet de eerste stappen richting ‘mHealth’.

De komende vijf jaar krijgen dokters in al zeker acht Britse ziekenhuizen hulp van een nieuw instrument: artificiële intelligentie. Deepmind, de divisie van Google die machines even slim wil maken als mensen, rolt er de app ‘Streams’ uit.

Die moet de aanwezige informatie over patiënten ‘stroomlijnen’ en dokters beter wapenen tegen plots optredende ziektes of symptomen. Zo zullen dokters in de app zicht krijgen op alle testresultaten en observaties van een patiënt. Die app zal zelf meldingen kunnen sturen wanneer de resultaten erop wijzen dat een patiënt plots achteruitgaat.

Snel optredende ziektes

In een eerste fase focust de app op herkennen van acuut nierfalen via bloedtesten. Daarna zulllen er andere ziektes volgen, zoals bloedvergiftiging. Het zijn beiden ziektes die snel optreden en een directe ingreep vereisen. De app, die zichzelf ‘traint’ op duizenden cases, moet daar het personeel in steunen.

Op termijn wil Deepmind de app ook inzetten om ziekenhuisteams zich te laten organiseren: artsen en verpleegkundigen kunnen er elkaar laten weten wie welke case opvolgt en er communiceren met elkaar. Daarvoor nam Deepmind in februari Hark over, een planningsapp voor ziekenhuizen.

Diagnostiek

De komst van Google op de mHealth-markt zet de schijnwerpers op de vraag hoe applicaties en digitale toestellen onze gezondheid kunnen helpen. Ons land zet ook stappen op de mHealth-markt. In juni trok minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) 3,25 miljoen euro uit voor proefprojecten rond gezondheidsapps. Na een selectie door de FOD Volksgezondheid, het Riziv en het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en gezondheidsproducten (FAGG) kunnen 24 proefprojecten nu van start.
Die proefprojecten moeten nog een en ander rond mHealth uitklaren, stipt Frank Robben, algemeen directeur van het federale eHealth-platform aan. ‘Mhealth zijn niet de apps die gezonde mensen downloaden voor best practices rond sport of voeding. Het zijn de apps die dokters kunnen voorschrijven om therapeutische of diagnostische redenen’, aldus Robben.

Data-uitwisseling

ie apps moeten dan ook 100 procent betrouwbaar en veilig zijn. ‘Als u suikerziekte hebt en een app meet uw suikerspiegel, wil u dat dat juist is’, stelt Robben. Tegelijk moet de data-uitwisseling, tussen u en uw dokter, op een simpele, maar toch veilig manier gebeuren. ‘Er zijn nu ongeveer vijf cardiologie-apps uitgekozen. We moesten ervoor zorgen dat de manier waarop die data doorgeven op elkaar is afgestemd.’

Tegelijk moet de privacy van patiënten gegarandeerd worden. ‘Encryptie van gegevens is verplicht’, aldus Robben. Het eHealth-platform ontwikkelde encryptietools, maar fabrikanten kunnen ook met eigen tools op de proppen komen. Die moeten wel de tand des tijds kunnen doorstaan, want medische data blijven tientallen jaren relevant.

In het Verenigd Koninkrijk bleek al hoe gevoelig mHealth kan liggen. Er ontstond deze zomer commotie toen uitlekte dat Deepmind al zeker data van 1,6 miljoen patiënten uit drie grote Londense ziekenhuizen behandelde. Daar staat ook gevoelige informatie in, wie bijvoorbeeld hiv-positief getest had.

Bron: De Tijd, 26/12/2016 http://www.tijd.be/tech_media/algem...wsstream_recent

Mening: Ik ben zeker fan van dit project. Al heb ik er ook wel mijn bedenkingen bij. Als de databank van patiënten te hard gaat uitbreiden, gaat dit voor problemen zorgen. Er stond in het artikel dat er ook een platform zou komen voor de artsen zodat zij met elkaar kunnen communiceren, en zodat iedereen weet welke arts bij welke patiënt is. Wanneer er echt een noodgeval is, gaat een arts er niet bij stilstaan dat hij dat nog moet ingeven op dat platform. Doordat er deze fouten gemaakt zullen worden, gaan er meerdere artsen bij één patiënt langsgaan.

Ik vind het zeker niet alleen negatief! Vooral oudere mensen zijn vaak hulpeloos en alleen. Wanneer er echt iets aan de hand is en de patiënt kan zelf de hulpdiensten niet meer bellen, dan wordt dat automatisch doorgegeven. Er zijn veel oude mensen die na enkele weken dood worden teruggevonden, doordat zij alleen wonen en weinig bezoek krijgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th December 2016, 23:59
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Ik ben het volledig eens met de mening van Robin en Lore. Ik vind het een goed idee om zulke technologieën verder te onderzoeken, maar ik vind een grondig en correct onderzoek noodzakelijk. Uiteindelijk moeten we ook de vraag durven stellen 'hoe ver gaat de technologie gaan?'. Er moet zeker rekening gehouden worden met de privacy van de mensen. Er zullen veel persoonlijke gegevens verwerkt worden die niet zomaar openbaar gemaakt mogen worden. Daarnaast stel ik mij ook de vraag, zoals Robin, of de mensen op leeftijd wel mee gaan zijn met deze toekomstige technologie. De mensen kunnen uiteraard vrij kiezen of ze al dan niet gebruik gaan maken van deze nieuwe medische hulp-app. Het positieve aan deze nieuwe techniek is dat problemen (zoals het falen van organen) kunnen worden voorkomen. Het systeem moet naar mijn mening dus eerst correct en voldoende op punt worden gesteld, maar het kan voor een positieve wending zorgen voor de medische wereld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.