actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd February 2020, 18:31
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Unhappy Routineoperatie

Onschuldige ingreep in UZ Leuven laat drie patiënten blind achter

Het gerecht van Leuven voert onderzoek naar drie fout gelopen oogoperaties in het UZ Leuven. Het moesten routine-ingrepen worden, in de zomer van 2017, maar drie patiënten bleven achteraf blind aan een oog. De slachtoffers dienden een klacht in. En het ziekenhuis volgde hun voorbeeld, met een klacht tegen onbekenden. 'Want we willen tot het uiterste gaan om de oorzaak te vinden.'

Leen Janssens (42) uit Lommel meldde zich op 18 augustus 2017 aan bij het UZ Leuven voor een vitrectomie. Zo’n glasvochtoperatie bij troebelingen in het glasvocht of bij scheurtjes of littekenweefsel in het netvlies is voor oogchirurgen een routineklus. In het UZ Leuven worden er jaarlijks zo’n 1.400 operaties van dat type uitgevoerd. Enkele maanden eerder had Janssens al een gelijkaardige operatie ondergaan aan haar linkeroog. Nu was haar rechteroog aan de beurt.

'De eerste ingreep was vlot verlopen. Ik was snel terug op mijn kamer en had amper pijn', zegt ze. Na een nachtje in het ziekenhuis en een korte controle de ochtend nadien mocht Leen al naar huis. 'Vijf dagen later had ik aan mijn linkeroog een heel helder zicht.' Maar de tweede operatie verliep heel anders. De ingreep duurde veel langer. 'En meteen na die tweede operatie had ik verschrikkelijk veel pijn. Ik had een brandend, stekend gevoel in mijn rechteroog dat naar de hele rechterzijde van mijn hoofd uitstraalde. Ik kreeg van de verpleegster een Dafalgan, maar die hielp niet. Ik vroeg iets sterkers, maar dat was er in de oogkliniek niet.'

De volgende dag moest ze op controle. 'Een verpleegster haalde de pleister van mijn rechteroog en de assistent hield een lichtje voor mijn oog en vroeg me wat ik zag. Ik zie niks, antwoordde ik. Hij nam daarop een sterkere lamp, maar het bleef pikzwart voor mijn rechteroog. Zie je nog altijd niks?, vroeg hij op een toon alsof hij me niet geloofde. Toen ben ik heel kwaad geworden en ben ik beginnen te wenen. Ik heb geen lichtperceptie en geen pupilreflex. Dat betekent dus dat ik blind ben, riep ik. Hij vroeg me om te kalmeren, maar dat lukte niet. Hij zei ook dat ik niet te snel conclusies mocht trekken. Maar even later gaf hij zelf toe dat hij het niet normaal vond dat ik niks zag.'

'Toen wist ik: mijn oog is verloren'

De chirurg zou haar enkele dagen later zeggen dat zij de eerste was bij wie zoiets was gebeurd. 'Op mijn spervuur van vragen wat er dan fout was gegaan, kon hij niet antwoorden. Ik kan hier geen uitspraken over doen, ik wil eerst met zekerheid weten wat er is misgegaan, zei hij. Hij stelde voor om ’s avonds een nieuwe operatie uit te voeren. Ik heb hele goede hoop dat je dan terug wat licht gaat zien, zei hij. ’s Avonds, na de operatie, kwam hij op mijn kamer en zei hij dat de ingreep geen resultaat had opgeleverd. Toen wist ik het dus: ik was blind voor het leven. Ik was mijn rechteroog voorgoed kwijt.'

Ze bleek niet het enige slachtoffer. Jos Mulders uit Bree (74) - geopereerd op dezelfde dag als Leen Janssens - overkwam net hetzelfde. Ook hij bleef na de operatie aan zijn linkeroog blind aan dat oog. Drie dagen na de ingreep zei de chirurg: 'Er is iets fout gegaan. U bent uw linkeroog definitief kwijt”. “Die woorden drongen niet helemaal tot mij door en ik vroeg hem wat er dan was misgegaan. Het kan de vloeistof zijn die in uw oog is gedaan tijdens de operatie of het is de naald waarmee geopereerd is, antwoordde hij. Daar stond ik dan: aan één oog blind voor het leven en niemand die mij kon vertellen hoe dat kwam.' Ook een 51-jarige vrouw uit Maasmechelen kreeg datzelfde verdict.

UZ Leuven stapt zelf naar gerecht

De slachtoffers stapten ondertussen naar het Leuvense gerecht om zo te achterhalen wat er verkeerd is gegaan. Ze dienden klacht in tegen het UZ Leuven en tegen de behandelende arts wegens onopzettelijke slagen en verwonden. Het UZ Leuven volgde hun voorbeeld, want daar houden ze vol dat ze een uitgebreid onderzoek hebben gestart, maar geen oorzaak hebben gevonden. Daarom heeft het ziekenhuis een klacht met burgerlijke partijstelling tegen onbekenden ingediend, zegt hoofdarts Gert Van Assche. 'Hiermee willen we aantonen dat we tot het uiterste blijven gaan om elke mogelijke oorzaak te onderzoeken.'

Bron: De Standaard, 22.02.2020
https://www.standaard.be/cnt/dmf202...62 7452C0828E5
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.