actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th June 2018, 12:06
Julie.S*ooren Julie.S*ooren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oelegem
Posts: 30
Bodembacteriën maken antibiotica

Omdat de grond boordevol bacteriën zit, bevat ze ook vele – potentiële – antibiotica.

Carbonzuren zijn organische verbindingen – voorbeelden zijn mierenzuur en azijnzuur – die aan de basis liggen van verschillende antibiotica, en van andere medicijnen (onder andere tegen hart- en vaatziekten). Twee van deze antibiotica zijn platensimycin en platencin. De stoffen zitten momenteel in de pijplijn om de laatste verdedigingslinie tegen multiresistente bacteriën te komen versterken.

Natuur & Milieu
Bodembacteriën maken antibiotica

Omdat de grond boordevol bacteriën zit, bevat ze ook vele – potentiële – antibiotica.
Carbonzuren zijn organische verbindingen – voorbeelden zijn mierenzuur en azijnzuur – die aan de basis liggen van verschillende antibiotica, en van andere medicijnen (onder andere tegen hart- en vaatziekten). Twee van deze antibiotica zijn platensimycin en platencin. De stoffen zitten momenteel in de pijplijn om de laatste verdedigingslinie tegen multiresistente bacteriën te komen versterken.

Amerikaanse microbiologen hebben nu echter ontdekt dat de twee stoffen – die momenteel in het lab worden geproduceerd met behulp van genetisch gemodificeerde bacteriën – ook gewoon uit de grond kunnen worden gewonnen. Ze troffen ze immers als natuurlijk bijproduct aan van verschillende soorten bodembacteriën.

Bodembacteriën maken stoffen aan die thiozuren worden genoemd en die qua chemische structuur sterk op carbonzuren gelijken. Nu is gebleken dat thiozuren van nature aanwezig zijn in de bodem, openen zich perspectieven om gemakkelijker en beter nieuwe antibiotica te maken.

De biologen ontdekten tot hun verrassing dat de natuurlijke varianten van de twee stoffen zelfs een sterkere werking vertoonden als antibioticum dan de kunstmatig geproduceerde substanties.

BRON: eos wetenschap 18/06/18
https://www.eoswetenschap.eu/natuur...ken-antibiotica

EIGEN MENING: Ik ben sowieso voorstander van natuurlijke stoffen in plaats van chemische/kunstamitge stoffen. Ik denk dat dit ook gewoon gezonder moet zijn voor de mens. Als je het gewoon uit de natuur kunt halen, waarom zou je dan nog kunstamatig geprduceerde substanties gebruiken? Zoals ze in het artikel vermelden, heeft de natuurijke 'variant' zelfs een sterkere werking.

Mijn vraag is of het wel mogelijk is om deze stoffen nu alleen maar de vervangen door de natuurlijke stoffen uit de grond? Er is namelijk een grote hoeveelheid nodig om het vanaf nu alleen maar van natuurlijke oorsprong te gebruiken. En wat doet die met de grond? Gaat dat geen nadelig effect hebben op de grond?

Ik vind het een heel knappe ontdekking waar ik zeker voorstander van ben, maar zou hier ook graag de nadelen van kennen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.