actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2017, 22:26
Sarah.T*ijs Sarah.T*ijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 72
Hoger onderwijs luidt alarmbel voor te dure "eeuwige student"

Hoger onderwijs luidt alarmbel voor te dure "eeuwige student"

Het hoger onderwijs luidt de alarmbel voor studenten die veel te lang studeren. Studenten doen er vaak langer over dan de normale 3 of 4 jaar en dat kost veel geld. Heel wat hogescholen en universiteiten roepen op om weer wat strenger te zijn zodat studenten hun diploma op een kortere termijn behalen. Dat schrijft De Morgen.

In het hoger onderwijs gaan heel wat stemmen op om studenten bij te sturen die te lang over hun studies doen. Door het flexibele systeem dat de voorbije jaren is ingevoerd, kunnen studenten hun studietijd min of meer zelf bepalen. Dat leidt te vaak tot uitwassen, waarbij studenten een langer, aangepast programma volgen om hun diploma te behalen. Bovendien kost het te veel geld aan de maatschappij en aan de scholen.

"Meer structuur en minder flexibiliteit"

Sinds de flexibiliseringsmaatregel is het onderwijs gestructureerd in bachelor- en masterstructuren en is het hoger onderwijs niet meer georganiseerd naar studiejaren, maar wel naar studiepunten.

"Dat was toen een goede zaak want het studiesysteem was op dat moment té rigide. Maar nu zien we dat studenten er wel heel lang over doen om hun studietraject af te ronden. De relatieve studieduur neemt dus toe. Studenten hebben ook te vaak het gevoel dat het wel goed zal komen, dus ze blijven maar proberen. Maar in een aantal gevallen komt het niet goed. Daarom vragen wij meer structuur en minder flexibiliteit", vertelt Martine Taeymans van de Thomas More Hogeschool Mechelen in het radionieuws op Radio 1.

Bron: DR, 23/05/2017
Link: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2986725

Mening: Ik snap dat het langer studeren dan nodig veel geld kost. Daarom vind ik het meer dan normaal dat hogescholen en universiteiten strenger willen zijn zodat studenten hun diploma sneller, op een korter termijn, behalen. Natuurlijk ben ik een student en ben ik het daar niet mee eens. Het kan altijd zijn dat een student door bepaalde omstandigheden langer tijd nodig heeft om zijn opleiding af te ronden. Voor die studenten is het flexibel systeem ingevoerd en dat vind ik goed, dat systeem moet blijven. Langs de andere kant zijn er ook studenten die hiervan profiteren. De hogescholen en universiteiten zullen dus met een oplossing moeten komen zodat sommige studenten die een langere tijd nodig hebben toch hun opleiding kunnen afronden, maar dat studenten die daar misbruik van maken dat niet kunnen.

Laatst aangepast door Sarah.T*ijs : 23rd May 2017 om 22:30.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2017, 23:21
Lennart.G*ootjans Lennart.G*ootjans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: westmalle
Posts: 50
Ik ben het echter eens met de mening van Sarah. Studenten moeten gebruik kunnen maken van de flexibiliteit van ons schoolsysteem. Anders verliezen we een deel van onze reputatie van onze scholen. Toch is het belangrijk dat de scholen de studenten die hiervan profiteren opsporen en aanpakken. Ze moeten een manier bedenken door misschien een deftig onderzoek te voeren. Dit is volgens mij de enige manier.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.