actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2017, 17:54
Sam.M*rtens Sam.M*rtens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lommel
Posts: 55
Afstudeerleeftijd nergens ter wereld zo laag als in Vlaanderen

Nergens ter wereld ligt de mediaanleeftijd waarop studenten hun diploma van een academische opleiding halen lager dan in Vlaanderen. Dat blijkt uit gegevens van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Toch wil Onderwijsminister Hilde Crevits enkele negatieve effecten wegwerken van ons flexibele systeem van hoger onderwijs, zegt ze in reactie op een artikel van De Morgen.


De krant schreef dinsdag dat steeds minder studenten in Vlaanderen hun opleiding in vier jaar tijd afronden. Dat dreigt het systeem onbetaalbaar te maken, zegt Onderwijsexpert Martin Valcke van de UGent. Hij pleit ervoor de flexibilisering van het hoger onderwijs, die studenten toelaat hun diploma op eigen tempo te halen, terug te draaien. De basis van dat systeem werd gelegd in 2005.

Volgens cijfers uit een Oeso-rapport van 2014 ligt de mediane afstudeerleeftijd echter nergens zo laag als in Vlaanderen. Het cijfer zit met 22 jaar nog net onder de mediaan van het Verenigd Koninkrijk. IJsland en Israël zijn te vinden aan de andere zijde van het spectrum, met leeftijden boven de 27 jaar. De Oeso geeft wel aan dat de bezorgdheid over de de steeds langere studieduur in veel lidstaten leeft.

Hilde Crevits zegt het systeem van leerkrediet te zullen evalueren, dat op dit moment te complex is. Ze heeft de Vlaamse Onderwijsraad gevraagd om de technische zaken uit te klaren. Voor het overige heeft de flexibilisering toch vooral voordelen, vindt de minister. Het studierendement stijgt, net als het aantal jongeren dat een diploma hoger onderwijs haalt.

Bron: De Standaard, 23 mei 2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170523_02895538

Mening: Van dit artikel schrok ik toch wel even, ik wist niet dat de afstudeerleeftijd in Vlaanderen zo laag was. Ik begrijp dat de hogescholen zich zorgen baren om de financiële gevolgen van de studenten die langer dan 4 jaar doen over hun opleiding, maar ik denk nog altijd dat een student zijn studies moet kunnen afmaken op zijn/haar eigen tempo. Hoewel als het duidelijk is dat een student niet zijn volledige capaciteiten gebruikt, of er 'zijn voeten aan veegt', vind ik wel dat hier sancties tegen moeten komen. In een ander artikel heb ik gelezen dat als een student niet zou slagen in zijn eerste semester, hij dan al zou moeten overstappen naar een andere richting, maar hier ben ik niet volledig mee akkoord. Er zijn veel leerlingen die pas later ontdekken dat hun studies wel de juiste voor hen zijn, volgens mij duurt het toch wel geregeld langer dan het eerste semester.
Ik wist niet dat de financiële kost bij de hogescholen zo hoog lag. Volgens mij moet er wel een oplossing te vinden zijn, die voor velen voordelig is.

Laatst aangepast door Sam.M*rtens : 23rd May 2017 om 18:00.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.