actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2017, 19:05
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Waarom enkel Nederlanders deelnemen, alcohol verboden is en de verloning zo hoog ligt

Op een parkeerterrein aan het Antwerps Universitair Ziekenhuis (UZA) start vandaag een unieke studie met nieuwe poliovaccins. In het complex van 66 containers gaan twee keer vijftien Nederlandse proefpersonen in quarantaine.
Polio komt toch bijna niet meer voor, waarom wordt er dan een nieuw vaccin getest?
Polio, ook kinderverlamming genoemd, is een virale ziekte die nagenoeg niet meer voorkomt. Met dank aan het vaccin dat we allemaal kregen. Maar er zijn twee soorten vaccins: ‘Eentje dat geïnjecteerd wordt, en een oraal vaccin. Dat eerste wordt intussen in alle geïndustrialiseerde landen gebruikt. Het orale wordt ingezet in ontwikkelingslanden’, zegt professor Pierre Van Damme, die de klinische test in Antwerpen leidt. ‘Maar er is een probleem met het orale vaccin: het kan in één op de 1 miljoen gevallen polio veróórzaken. Als je bezig bent met het volledig uitroeien van een ziekte, kan je je die paar gevallen niet veroorloven.’

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wil daarom dat de hele wereld overstapt van het orale vaccin naar het geïnjecteerde (dat dat risico niet heeft). Alleen is dat niet een-twee-drie gebeurd. Daarom is er een plan B: met even doeltreffende maar nog veiligere orale vaccins. Het vaccin dat in Antwerpen getest wordt, is zo’n nieuw oraal vaccin.
‘De deelnemers krijgen een vaccin toegediend, dat eigenlijk een afgezwakte levende versie is van het virus en dat zorgt voor de aanmaak van antistoffen’, verduidelijkt Van Damme in Het Nieuwsblad. ‘Daarna gaan we in hun stoelgang kijken hoelang dat virus in hun lichaam blijft en of het muteert. We hopen dat dat laatste alvast niet het geval is. Na een dertiental dagen zou het virus niet meer opspoorbaar mogen zijn in de stoelgang, maar we zorgen dus voor een marge door de deelnemers 28 dagen in quarantaine te houden.

Waarom Nederlanders?
‘Omdat zij in hun jeugd een ander type poliovaccin gekregen hebben dan de Belgen. Een versie die voor ons betere onderzoeksresultaten oplevert’, zegt Van Damme.

Wat gaan ze eigenlijk de ganse dag doen?
Naast voldoende slaapkamers met een bed en een bureau, is er in het containerdorp een binnentuin, een ontspanningszaal met een spelconsole en gezelschapsspelletjes zoals Cluedo en Kolonisten van Catan. Voor de sportievelingen is er zelfs een fitness.
‘Dat is een van de grote uitdagingen’, zegt Van Damme. ‘We moeten iedereen gelukkig houden. Dan blijven ze binnen. We hadden veel oog voor detail zodat deelnemers er na tien dagen niet de brui aan geven.
Koken en poetsen zullen de deelnemers zelf moeten doen. Maar de dertig vrijwilligers – tussen 21 en 49 jaar – denken verder hun tijd wel nuttig door te kunnen brengen. Een architect hoopt bijvoorbeeld via e-mail gewoon voort te werken. En enkele studenten maken van de gelegenheid gebruik om te blokken voor hun examens.
De kandidaten mogen wel geen alcohol drinken. ‘Niet dat drinken het onderzoek beïnvloedt, maar om sociale redenen vinden we het aangewezen dat er beter geen alcohol is. Roken mag wel, maar enkel in de binnentuin’, aldus Van Damme in Het Nieuwsblad.


ZO VERLOOPT HET EXPERIMENT
Omdat de kandidaten zo lang in quarantaine verblijven, moeten ze vooraf een psychisch en klinisch onderzoek ondergaan. De eerste groep van 15 deelnemers krijgt het eerste studievaccin, de tweede groep een ander. Beide groepen worden achter elkaar in quarantaine geplaatst, zodat in het centrum steeds maar een groep aanwezig is.
Ook tijdens hun verblijf worden ze zorgvuldig gemonitord. Elke dag moeten ze een stoelgangsstaal verzamelen, bovendien moeten ze in totaal 5 keer een bloedstaal en 4 keer een neus/keelwisser laten afnemen. De deelnemers vullen bovendien een dagboek in, waarin ze hun medische symptomen noteren. Het dagboek wordt bij elke doktersvisite doornomen en besproken.
Alle deelnemers mogen het centrum verlaten van zodra alle sporen van het virus verdwenen zijn bij drie opeenvolgende stalen van de stoelgang. De maximale duur van de quarantaine blijft 28 dagen. Indien een deelnemer op dat moment nog niet helemaal virusvrij is, mag hij weer buiten onder voorwaarden. Een daarvan is dat hij stalen blijft binnenbrengen, en ander dat hij uitsluitend gebruik maakt van een chemisch toilet.
Achteraf krijgen kandidaten de mogelijkheid om een bijkomend vaccin te krijgen met het poliovaccin dat nu op de markt is.
Wat krijgen ze ervoor?
De meerderheid van de deelnemers krijgt 8.500 euro. Drie onder hen moeten voor het onderzoek iets langer blijven en verdienen iets meer. Het geld is niet belastbaar, het aat dus om een nettobedrag.
‘Sommigen vinden dat veel, anderen niet. Het ligt in ieder geval in lijn met andere studies van dit soort.’ Het kostenplaatje van het hele project – incluis het vervolgonderzoek – bedraagt 6 tot 7 miljoen euro.
Mogen ze buiten?
Ja. In de binnentuin staan ligstoelen, een barbecue en tafels voor de deelnemers. Sfeerverlichting moet het hier voor de deelnemers wat aangenamer vertoeven maken.
Mogen ze ermee ophouden?
‘We hopen dat iedereen blijft, maar wie wil vertrekken, kan dat in principe doen’, aldus professor Van Damme. Iedereen die deelneemt aan een studie rond nieuwe geneesmiddelen heeft namelijk het recht om er op elk moment mee te stoppen. ‘Het is niet omdat we nu met een studie in quarantaine werken, dat die regel niet meer geldt’.
Deelnemers die afhaken, mogen helaas niet meteen naar huis. Ze worden ondergebracht in verblijfplaatsen in de buurt tot uit hun stoelgang blijkt dat ze het virus niet meer dragen. Ze krijgen dan ook een chemisch toilet mee, zodat het virus zich niet kan verspreiden in het milieu via hun stoelgang.


22/05/17
Bron: Belga
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170522_02893559


Eigen mening
Als ik denk aan polio, denk ik aan de ijzeren long van het verleden. De ijzeren long (formeel: de negatieve-drukrespirator) is een mensgroot apparaat dat dient ter ondersteuning van de ademhaling bij personen die niet in staat zijn zelf adem te halen – bijvoorbeeld door verlamming of een andere medische aandoening die de borstspieren en het middenrif verzwakt. Hierin moesten mensen hun hele leven in liggen wouden ze in leven blijven. Het lijkt me een verschrikkelijk leven.
Ik vind het zeer goed dat er een nieuw vaccin komt tegen polio en de kansen van dit verschrikkelijke virus nog doet verminderen. Ik hoop alleen dat er geen rare bijwerkingen zullen komen voor de vrijwilligers.
Dit is een zeer uitgebreid en duidelijk artikel en ik zit met weinig tot geen vragen na het lezen van dit artikel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2017, 22:20
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 81
Wat me opviel is dat dit een zeer uitgebreid artikel is. Ik vind het enorm boeiend om de details van zo'n speciaal project te kunnen lezen. Ik had al eerder via de radio vernomen dat men dit experiment ging uitvoeren en toen werd er mij ook verteld dat de ziekte al twintig jaar niet meer in ons land voorkwam. Dit is me bijgebleven omdat ik dit jaar ook twintig zal worden, en daarom niet bekend ben met de ziekte. Zoals het artikel vermeld is Polio in ontwikkelingslanden helaas nog wél een actueel probleem en daarom is dit experiment zo belangrijk. Ik heb veel bewondering voor de proefpersonen die zich hiervoor kandidaat hebben gesteld en hopelijk zal men er veel uit leren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.