actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2017, 09:20
Sander.S*eeckx Sander.S*eeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Arendonk
Posts: 67
"Terreurverdachten kunnen in Brussel nog steeds ongestoord onderduiken"

Maandagochtend klaagt politievakbond NSPV in Het Laatse Nieuws en De Morgen het nijpende personeelstekort aan op de dienst bevolkingsadministratie in Brussel. Hierdoor kunnen mogelijke terreurverdachten nog steeds ongestoord onderduiken in de Belgische hoofdstad, vertelt Nicolas Beckers van NSPV.

"Onze wijkagenten controleren in het kader van dat Kanaalplan meer en grondiger dan voordien. Maar als zij vaststellen dat iemand ergens niet meer woont, wordt dat dossier gemiddeld pas na acht à negen maanden verwerkt door de gemeentelijke administratie. In sommige gevallen duurt het zelfs een jaar. Op die manier kan iemand onderduiken en nog altijd volledig van de radar verdwijnen", klaagt Nicolas Beckers van NSPV over de dramatische gevolgen van het personeelstekort op de bevolkingsadministratie van Brussel.

Zo zouden er nog duizenden dossiers te wachten liggen, waardoor de politie het spoor van (terreur-) verdachten kwijt geraakt. Ook wordt hierdoor fraude met OCMW-uitkeringen kinderspel. "Een uitkering van het OCMW blijft bijvoorbeeld gewoon lopen zolang je niet bent geschrapt", zegt Beckers.

Het hoofd van de betreffende dienst benadrukt echter dat er beterschap op komst is. "Deze zomer verwachten we nog twee personeelsleden extra. Recent zijn er al drie nieuwe ambtenaren gestart om de vertraging weg te werken." (Skwadra by Tagtik/Source: De Morgen - Het Laatste Nieuws/Illustration picture: Belga)

Bron: https://www.msn.com/nl-be/nieuws/na...iQ9V&ocid=wispr

Mening: Een systeem is natuurlijk maar zo sterk als zijn zwakste schakel. Het hele systeem rond preventie van terreuraanslagen is uitgebreid en ingewikkeld. Het is vanzelfsprekend dat doeltreffend terreurverdachten onderscheppen geen makkelijke opdracht is. De (of een) beperkende factor is het personeelstekort op de administratie van het stadhuis. Dit vind ik opvallend want dit lijkt me typisch Belgisch. Liever een personeelstekort waarbij het werk blijft opstapelen dan één man of vrouw te veel inhuren. Ik betwijfel niet dat het personeelsbeleid van de administratieve dienst wel doordacht is. De verantwoordelijke hiervoor heeft ongetwijfeld de huidige situatie afgewogen tegen een situatie met voldoende personeel voor het werk. Ik veronderstel dat het prijskaartje hierbij de beslissende factor was, ook stadhuizen moeten het doen met de middelen die ze hebben. Het is dus ingewikkelder dan simpelweg te concluderen dat er meer personeel nodig is. Hoogstwaarschijnlijk ontbreken hiervoor de (kapitale) middelen.
Het bestrijden van terreur vind ik trouwens een enorm dure operatie. Zoals de "war on drugs" in de VS maar dan in kleinere proportie. Het is enorm moeilijk én duur om die ene crimineel in een land per jaar met terreurplannen te onderscheppen. Desondanks dat de politie van 's morgens tot 's avonds onderzoeken voert en achtergronden checkt, kan er toch nog een terrorist tussen de mazen van het net glippen en het hele land schrik aanjagen. Het is een lastige opgave met hoge risico's die hoge investeringen vereisen. Eén ding is zeker: België kan niet winnen. In het allerbeste geval investeert de Belgische overheid miljoenen en gaat er niemand meer dood ten gevolge van terreur.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2017, 11:38
Wout.V*nDyck Wout.V*nDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 69
Ik ben het volledig eens met de mening van Sander. Het personeelstekort is in de eerste plaats te wijten aan het prijskaartje. Ik denk daarom dat men naar oplossingen moet zoeken. Ik vind dat er een soort rangorde mag komen om terreurverdachten te behandelen. Als de administratie een dossier binnenkrijgt, zou er een belletje moeten rinkelen als het om terreurverdachten gaat. Deze dossiers zouden voorrang moeten krijgen op "minder belangrijke" dossiers. Door voorrang te verlenen aan terreurdossiers kunnen de terreurverdachten gemakkelijker in kaart gebracht worden. Ik vind het betreurenswaardig dat sommige dossiers pas na een jaar behandeld worden. In die tijdspanne kunnen terreurverdachten makkelijk ergens anders onderduiken zonder geregistreerd te worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.