actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Ons Pensioen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2017, 22:11
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 81
Hardwerkende Belg heeft eigenlijk vrij korte carrière

De Belg mag er dan prat op gaan dat hij een hardwerkend persoon is, dat wil niet zeggen dat we ook een lange carrière hebben. Nieuwe data van Eurostat, het statistiekportaal van de Europese Unie, tonen aan dat we bij de vijf kortstwerkende landen van Europa horen.

Volgens de data werkt de Belg gemiddeld 32,6 jaar van zijn leven. Niet weinig, zou je denken, maar daarmee zijn we bij de vijf minst langwerkende landen van Europa. Enkel in Griekenland, Bulgarije en Italië werken de inwoners minder lang dan de Belg. Italië kaapt daar de hoofdprijs weg - het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk - met een carrière van gemiddeld 30,7 jaar.

Aan het andere uiteinde van de kaart bevinden zich de landen die het langst werken in Europa. Zo werken de Zweden het langst in Europa met een carrièreduur van niet minder dan 41,2 jaar. Nederland is tweede met net geen 40 jaar. Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland vervolledigen de top vijf.

Kortere dagen
De algemene tendens is wel dat de Europeanen steeds langer werken. Als we de data tussen 2005 en 2015 bekijken, zien we dat er gemiddeld 1,9 jaar langer gewerkt wordt dan een decennium geleden. Malta kende de sterkste stijging: de werkduur van de inwoners werd verlengd met maar liefst 5,1 jaar sinds 2005. In totaal komen de Maltezen tegenwoordig echter 'maar' aan 33,4 jaar.

Er moet bij de data wel een fikse kanttekening gemaakt worden: dat de Zweden de langste carrière hebben in Europa, wil niet zeggen dat ze aan hun bureau gekluisterd zijn. Zo werkt maar 1 procent van de Zweden meer dan 50 uur per week, vergeleken met 13 procent in andere landen. Daarnaast heeft het land ook hard gewerkt aan een familievriendelijke werkethiek: moeder- en vaderschapsverlof is er goed geregeld en de werkdagen zijn er minder lang.



Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/h...riere-b471b2eb/

Eigen mening: Ik stond ervan versteld hoe hard deze cijfers schommelen van land tot land. Een goed voorbeeld hiervan kunnen we afleiden van de grafische voorstelling in het originele artikel. Zo werkt men voorbij de grens in Nederland gemiddeld 7,3 jaar langer dan de Belgen. Ik vind het ook zeer opvallend dat wanneer we artikels lezen over verschillende soorten welvaart of innovatie op Europees vlak, Zweden vrij tot zeer vaak in de prijzen valt. Ook hier is dat het geval. Ik denk dus dat we vaker een voorbeeld moeten nemen aan Zweden. Hier in België is de duur van een carrière dan wel minder lang als in Zweden, maar het aantal werknemers die te kampen hebben met mentale gezondheidsproblemen ligt veel hoger. Ik denk dan aan begrippen die we vaak in onze media zien verschijnen, namelijk werkdruk, depressie, burn-out,... Ik ben ervan overtuigd dat werknemers in ons land ook langer zouden willen werken als ze meer vrije tijd krijgen met familie of vrienden, omdat dit hun mentale gezondheid zou bevorderen.

Laatst aangepast door Hannah.P*eters : 19th May 2017 om 22:21.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st May 2017, 21:45
Lisa.H*ylen Lisa.H*ylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hulshout
Posts: 71
Ik vind het straf dat we als land bij de vijf kortstwerkende landen van Europa horen. De regering wil de pensioenleeftijd optrekken naar 67 jaar en toch werken we niet land. Dit is naar mijn mening een teken om als regering rond de tafel te zitten en hieruit conclusies trekken. De overheid heeft de taak werkgelegenheid te creëren door fiscale stimuli aan te reiken. Hannah geeft een goed argument, namelijk dat we meer naar Zweden moeten kijken. De overheid zou in mijn ogen eens moeten bekijken wat ze kunnen doen om de carrière van de werknemers kunnen verlengen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd May 2017, 00:39
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
Mening: IK deel ook dezelfde mening als Hannah. Ik ben ook gerschrokken van de cijfers. Ik had niet kunnen denken dat Belgen een van de kortwerkende landen zijn omwille van de pensioenleeftijd. Maar ik vind ook dat de regering moet denken aan de gezondheid van de werknemers. We zitten nu al meet hoge cijfers van burn-outs en depressies. De werkduk wordt steeds groter. Er wordt meer en meer verwacht van een mens. Daarom vind ik ook dat de regering conclusies moet trekken uit deze cijfers. Het is hun taak om het welzijn van de Belg te garanderen. Ik hoop dan ook dat ze de juiste beslissingen nemen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd May 2017, 19:46
eline.v*nderborght eline.v*nderborght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 72
Ik ben inderdaad ook geschrokken van deze cijfers. De pensioenleeftijd werd opgetrokken met twee jaar en toch behoren wij tot een van de minst langwerkende landen van Europa. En dan toch hebben veel mensen in ons land last van een burn-out. Wat als we een voorbeeld nemen aan een van de langwerkende landen zoals Zwitserland. Daar hebben ze blijkbaar kortere dagen en misschien kan dit wel gunstig zijn voor onze werknemers en werkgevers.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd May 2017, 22:13
Lesse.G*os Lesse.G*os is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vlimmeren
Posts: 50
Net zoals Hannah zei ben ik ervan verschoten over het grote verschil in de gemiddelde werkduur vergeleken met onze buurlanden. De regering wil nu al de pensioenleeftijd omhoog trekken en we vinden van ons zelf dat we nu al te lang werken. Natuurlijk blijkt dat deze leeftijd van 67 jaar bijna niets is vergeleken met andere landen. Ik moet wel akkoord gaan met het feit dat de reden voor ons 'geklaag' tegen de optrekking hiervan hoogstwaarschijnlijk te maken heeft met de verdeling van de werkdagen en de uitkeringen in ons land. Hierbij komend ook nog eens de werkdruk, werkoverlast , etc. die dan weer lijden tot stress, burn-outs en meerdere. Daarom denk ik dat het wel eens verstandig zou zijn als wij eens een kijkje zouden nemen in die landen waar de gemiddelde werkleeftijd zo hoog ligt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.