actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2017, 20:00
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Waals Parlement keurt verbod op onverdoofd slachten goed

Waals Parlement keurt verbod op onverdoofd slachten goed

Alle partijen schaarden zich achter het initiatief, enkel de PVDA onthield zich.

Vanaf juni volgend jaar wordt onverdoofd slachten verboden in Wallonië. Het Waals Parlement keurde dat verbod woensdag goed. Alle partijen schaarden zich achter het initiatief, enkel de PVDA onthield zich. Voor ritueel slachten wordt er een uitzondering gemaakt tot september 2019.

De initiatiefnemers van het decreet, Josy Arens (cdH) en Christine Defraigne (MR), menen dat hun tekst de godsdienstvrijheid niet aantast. Nochtans hadden vertegenwoordigers van de joodse en islamitische godsdiensten nog geprobeerd de stemming tegen te houden door het parlement te vragen om een advies in te winnen bij de Raad van State. Op die vraag is niet ingegaan.

Het is echter goed mogelijk dat het verbod aangevochten zal worden bij het Grondwettelijk Hof. In Vlaanderen is er een politiek akkoord over een verbod op onverdoofd slachten vanaf januari 2019. Het Vlaams Parlement moet dat decreet wel nog goedkeuren.

Bron: Knack, 17 mei 2017

Mening
Ik vind het ongelofelijk fijn dat er over deze wet eindelijk een akkoord is gekomen. Wel is het jammer dat deze wet pas vanaf 2019 in werking zal treden. De dieren ondergaan voordat ze geslacht worden al onnoemelijk veel stress. Als ze verdoofd zouden worden, kunnen ze toch nog even rustig worden voordat ze hun laatste adem uitblazen. Ik vind dat het in onze maatschappij onze plicht is om dierenleed te vermijden waar we dat kunnen. Ook dieren verdienen het om op een waardige manier aan hun einde te komen. Ik begrijp dat het slachten van deze dieren een deel is van de cultuur van het jodendom en de islam, maar onverdoofd slachten is echt niet meer van deze tijd.

Laatst aangepast door melanie.d*llen : 17th May 2017 om 20:16.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2017, 22:17
Hanne.V*n Hanne.V*n is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lille
Posts: 71
Ik sluit me aan bij de mening van Melanie. Lang niet iedereen is overtuigd van de noodzaak van het verbod. Ik ben echter wel overtuigd dat het afschaffen van onverdoofd slachten een goede zaak is. Onverdoofd slachten veroorzaakt ernstige pijn, leed en stress bij dieren en dat is niet de bedoeling. Ik hoop dat de Vlaamse regering het verbod op onverdoofd slachten goedkeurt. Laat men dit onnodig lijden van dieren zo snel mogelijk verbieden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.