actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2017, 18:41
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Kinderrechtencommissaris ook voorstander van stemrecht op 16

Kinderrechtencommissaris ook voorstander van stemrecht op 16

Het Kinderrechtencommissariaat wil jongeren vanaf 16 jaar de kans geven om tijdens de volgende provincie- en gemeenteraadsverkiezingen in 2018 naar het stemhokje te trekken. Dat blijkt dinsdag uit een nieuw advies van de Kinderrechtencommissaris aan het Vlaams Parlement. De bespreking van het kiesdecreet staat gepland voor 30 mei.

Nadat eerder al de Vlaamse Jeugdraad en de jongerenafdeling van alle Vlaamse partijen, uitgezonderd N-VA en Vlaams Belang, zich hadden opgeworpen als voorstanders van stemrecht op 16 jaar, heeft nu ook de Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen partij gekozen.

Na een eerste hoorzitting op 17 mei vindt een kleine twee weken later, op 30 mei, de bespreking plaats binnen de commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering en Stedenbeleid over het al dan niet wijzigen van het lokaal en provinciaal kiesdecreet.

Het Kinderrechtencommissariaat heeft nu een geactualiseerde versie van een reeds in 2001 verleend advies naar buiten gebracht. 'Stemrecht op zestien is een logische volgende stap in het concretiseren van de jongerenparticipatie aan onze samenleving', zegt de Kinderrechtencommissaris Vanobbergen. 'Waar eerder al het decreet integrale jeugdhulp en de wet patiëntenrechten al meer inspraak aan jongeren hebben gegeven, moeten we die inspraak nu ook mogelijk maken in de samenleving.'

De inbreng van jongeren mag niet onderschat worden, vindt Vanobbergen. 'Het zijn ervaringsdeskundigen op domeinen die hen zelf aanbelangen, zoals onderwijs, jeugdbeleid, sport en cultuur. Door hen ook te laten deelnemen aan de verkiezingen kunnen die thema’s hoger op de politieke agenda worden geplaatst.'

Dat jongeren niet geïnteresseerd zijn in politiek of niet genoeg geïnformeerd zijn, gaat volgens de Kinderrechtencommissaris niet enkel op voor minderjarigen. 'Ik hoor van tegenstanders dat jongeren niet competent genoeg zijn om te stemmen, dat ze te beïnvloedbaar zijn ook. Maar dat zijn argumenten die voor redelijk wat volwassenen ook op gaan', zegt Vanobbergen. 'Het verstevigen van de burgerzin van jongeren zou net het vertrekpunt moeten zijn', besluit Vanobbergen.
bron: De standaard, 23 mei 2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170523_02895529
mening: Ik vind het inderdaad ook goed dat ze meer willen inzetten op de inspraak van de jongeren, maar ik denk dat niet alle jongeren klaar zijn om te stemmen. ik denk dus dat we best de jongeren laten kiezen of ze willen stemmen of niet. Ik denk dat we hierdoor de jongeren betrekken die echt oprecht geïnteresseerd zijn in de politiek. Deze jongeren zullen dan ook een goed doordachte beslissing nemen. Ik vind het wel fout dat ze alle jongeren over dezelfde kam scheren. Ik denk dat er inderdaad jongeren zijn die nog niet klaar zijn omdat ze nog te hard in de puberteit zitten, maar ik ben er ook van overtuigd dat er wel jongeren zijn die bekwaam genoeg zijn om een keuze maken. Ik vind het dus zeker een leuk idee, maar ik denk dat het belangrijk is dat ze dit nog verder ui te werken.

Laatst aangepast door pauline.p*cqueur : 23rd May 2017 om 18:50.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2017, 19:24
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Zoersel
Posts: 55
Ik ben akkoord met de mening van Pauline. Ik denk dat het een goed idee is om jongeren meer te betrekken in de politiek van hun dorp of gemeente. Jongeren die participeren in de jeugdraad, jeugdbewegingen, jeugdhuizen,... willen vaak meer inbreng hebben in de organisatie hiervan. Op deze manier zou het kunnen dat zij meer hun stem en ideeën kunnen laten horen. Ik ben zelf meer een voorstander van stemrecht dan stemplicht. Jongeren die zich interesseren in deze politiek kunnen op deze manier van zich laten horen. Ik geloof echter ook dat er jongeren zijn die hier geen interesse in tonen en ook geen belangen hebben hierbij.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2017, 19:30
célinefrison célinefrison is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Geel
Posts: 55
Ik ben geen voorstander van het invoeren van stemrecht vanaf de leeftijd van 16 jaar. Als alle jongeren vanaf die leeftijd verplicht zouden zijn, zouden er veel jongeren niet doordacht gaan stemmen volgens mij. Ik denk dat de meeste jongeren op die leeftijd niet geïnteresseerd zijn in de politiek, waarmee ik zeker niet wil zeggen dat niemand hierin geïnteresseerd is. Daarom volg ik deels de mening van Pauline: laat enkel de jongeren stemmen die dit bewust willen doen. In dit geval moeten we deze jongeren zeker aanmoedigen. Zij zijn inderdaad ervaringsdeskundigen op het vlak van onderwijs, sport...Als ze hun stem willen laten horen, moet men zeker luisteren. Ik denk dat het belangrijk is dat we jongeren ook meer voorbereiden op het gaan stemmen, zodat ze goed weten wat het juist inhoudt. Laten we niet onderschatten hoe moeilijk dit is op zo'n jonge leeftijd en zelfs nog op latere leeftijd! Ik zou dus opteren voor meer les over de politiek tijdens het middelbaar onderwijs. Vooral tijdens de derde graad zou men hierop meer kunnen inspelen naar mijn gevoel. Maak de jongeren warm voor de politiek en maak hen concreet klaar om te gaan stemmen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd May 2017, 19:47
Lennart.G*ootjans Lennart.G*ootjans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: westmalle
Posts: 50
Door het invoeren van stemrecht krijgen de jongeren tenminste een kans om ook voor verandering te zorgen. Dus ik ben er wel voorstander van. Het brengt wel een verantwoordelijkheid met zich mee. Hopelijk gaan ze hier verstandig mee om. Toch brengt het ook een gevaar met zich mee. Jongeren zijn makkelijk beïnvloedbaar. Hier kunnen zowel volwassenen als leeftijdsgenoten van profiteren. Er zouden volgens mij duidelijke regels moeten opgesteld worden. Zo kunnen we preventief handelen op het misbruik van het stemrecht.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd May 2017, 20:24
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
Mening:

Ik vind het geen goed idee om stemrecht te verlagen tot 16 jaar.
Jongeren van zestien zijn nog niet bezig met de politiek en zullen stemmen op iemand die ze niet kennen. Ik ben ervan overtuigd dat de leeftijd van 18 een verantwoordelijke keuze is. Op deze leeftijd hebben jongeren zich al meer ontwikkeld en als ze zich zelf beter kennen dan gaan ze ook kritische en objectiever naar een ander kunnen kijken. Op zestienjarige leeftijd zijn jongeren nog vaak naar zichzelf aan het zoeken en zitten soms nog in de knoop met hun eigen gedachten. Daarom sluit ik mij aan bij de mening van Pauline dat ze nog niet klaar zijn om te stemmen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.