actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2017, 17:33
eline.v*nderborght eline.v*nderborght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 72
N-VA wil opnieuw meer standaardtrajecten in hoger onderwijs

N-VA wil samenzitten met de universiteiten en hogescholen om af te spreken welke vakken verplicht moeten worden gevolgd in de verschillende etappes van een opleiding. 'Zo willen we de uitwassen van de flexibilisering en de concurrentie tussen de instellingen tegengaan', zegt Vlaams parlementslid Koen Daniëls.

De Morgen schreef dinsdag dat steeds minder studenten in Vlaanderen hun opleiding in vier jaar tijd afronden. Dat dreigt het systeem onbetaalbaar te maken, zegt Onderwijsexpert Martin Valcke van de UGent. Hij pleit ervoor de flexibilisering van het hoger onderwijs, die studenten toelaat hun diploma op eigen tempo te halen, terug te draaien.

Ook N-VA wil minder flexibele trajecten. 'We moeten samen met de instellingen opnieuw standaardtrajecten afspreken', zegt Koen Daniëls. 'Nu zijn die immers in concurrentie met elkaar verwikkeld en durven ze geen verplichtingen opleggen. Daarnaast moet er ook een aanpassing aan de financiering komen, zodat hogescholen of universiteiten die een student heroriënteren niet financieel worden afgestraft.'


Het huidige systeem loopt de spuigaten uit, vindt N-VA. 'Dit kost te veel geld aan de ouders en de maatschappij, maar ook voor de studenten zelf heeft het nadelen. Denk maar aan de pensioenhervorming. Wie raakt nog aan een loopbaan van 42 jaar met een dergelijk hoge afstudeerleeftijd?'

Daniëls wijst tot slot nog op een probleem voor de arbeidsmarkt. 'Hoe moet een student die een voldoende haalt na vier jaar worden vergeleken met iemand die onderscheiding haalt na zeven jaar', vraagt hij zich af. De partij wil over de kwestie in gesprek gaan met Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V).

mening:

De uniformering van de onderwijsinstellingen van de verschillende hoge scholen en universiteiten vind ik een goede zaak. Niet alleen de concurrentie kan hier vermeden worden, maar je kan dan ook een beter beeld krijgen van wat de instellingen allemaal aanbieden. Volgens mij is het afschaffen van het doorlopen van een traject op je eigen tempo geen goed idee. Ik denk dat er dan veel studenten gaan afhaken als ze de druk niet meer aankunnen.

bron:

http://www.standaard.be

Laatst aangepast door eline.v*nderborght : 23rd May 2017 om 17:44.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2017, 19:07
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Ik denk inderdaad dat het belangrijk is dat er iets veranderd in het hoger onderwijs. Vandaag de dag is het namelijk een echte soep. Ik vind het wel niet goed dat ze de individuele trajecten willen afschaffen. Het hogere onderwijs is namelijk niet te onderschatten en ik vind daarom dat iedere student voor zichzelf moet kunnen kiezen of hij het traditionele traject kiest of een individueel traject. Vandaag wordt al veel gezegd dat er veel studenten afvallen. Daarom denk ik dat het juist belangrijk is dat je deze individuele trajecten behoudt. Wanneer we dit niet doen zal de uitval van studenten alleen maar groter worden. Ik ben er wel van overtuigd dat de uitval kleiner zal zijn wanneer we duidelijkheid gaan scheppen. Ik ben dus voor de uniformering, maar ik ben er tegen dat men het individueel traject wil afschaffen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.