actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2017, 15:37
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Zoersel
Posts: 55
Wereldzaadbank die mensheid moet beschermen bij grote rampen is overstroomd

Op het Noorse eiland Spitsbergen is de Wereldzaadbank afgelopen zaterdag ondergelopen door smeltwater. Het gaat om een collectie van miljoenen kostbare plantenzaadjes, namelijk van ieder gewas dat de mensheid nodig zou hebben om te overleven bij een grote ramp. Dat meldt The Guardian.
Op het Noorse eiland Spitsbergen is de Wereldzaadbank ondergelopen door gesmolten Noordpoolijs. Het gaat om een collectie van miljoenen kostbare plantenzaadjes. Er is geen schade aangericht aan de zadencollectie zelf, maar wetenschappers van de zaadbank zijn geschrokken. Zij zoeken nu in een sneltempo naar een manier om de zaadbank te redden.

De zaadbank, die in een berg is ingebouwd, moet door de koude temperaturen functioneren als een diepvriezer. In de bank liggen namelijk zaden van de belangrijkste gewassen en bomen ter wereld opgeslagen die de mensheid moeten beschermen bij grote kern- en natuurrampen. De constructie en uitrusting van de zaadbank moeten dus onverwoestbaar zijn. Maar de abnormaal warme temperaturen van afgelopen zomer en winter hebben geleid tot hevige regenbuien, waardoor het Noordpoolijs snel is beginnen te smelten. Het smeltwater is in de tunnel van de bank, en vervolgens in de kluis kunnen lopen waar de zaadjes liggen opgeslagen.

"We hadden niet voorzien dat de permafrost het zou begeven en dat er zulk extreem weer zou komen", vertelt de Noorse regeringswoordvoerder en eigenaar van de bank Hege Njaa Aschim aan The Guardian. Ingenieurs werken momenteel aan een oplossing. Zo wordt de 100 meter lange tunnel waterdicht gemaakt. Ook de elektrische apparatuur werd daar verwijderd. Die gaf volgens de ingenieurs te veel warmte af. "We moeten dringend met de nodige oplossingen komen, want wij dragen een grote verantwoordelijkheid. We doen dit voor de wereld", aldus nog Aschim.

Bron: De Redactie (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2986091)
Mijn mening: In eerste instantie moest ik lachen bij het lezen van het artikel. Men bouwt een wereldzaakbank die de mensheid moet beschermen bij grote rampen, maar met het al reeds gekende fenomeen van smeltend poolijs had men duidelijk geen rekening gehouden. Toch is ook dit weer een duidelijke waarschuwing dat het de verkeerde kant op gaat met de wereld. De permafrost heeft het begeven en er is sprake van extreem weer. Iedereen is wel op de hoogte van de global warming, maar toch doen we er naar mijn mening nog steeds te weinig aan. Van de wereldzaakbank zelf had ik nog nooit gehoord. Het is natuurlijk wel een goed initiatief mocht het inderdaad een ramp overleven. Indien ingenieurs dit probleem kunnen oplossen, lijkt het me wel goed om zulke zaden voor de natuur achter de hand te hebben. Of het ook effectief zal werken, kan ik moeilijk inschatten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.