actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2017, 12:03
Sarah.T*ijs Sarah.T*ijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 72
Propere lucht in bussen verkoopt goed in China

Propere lucht in bussen verkoopt goed in China

De toenemende vervuiling in onder meer Chinese en Indiase steden heeft een heel nieuw nichemarkt doen ontstaan: bedrijven die geperste frisse lucht in bussen verkopen. Het lijkt een ongelooflijk idee, maar er is blijkbaar een markt voor.

Iedereen kent ze wel, de beelden van Chinese steden die in de winter onder een dikke laag smog liggen en waar de luchtvervuiling zo groot is dat de mensen alleen nog met een mondmasker buiten durven komen. Wereldwijd sterven meer dan vijf miljoen mensen aan de gevolgen van luchtvervuiling, in China en India alleen gaat het om meer dan drie miljoen doden.

Deze alarmerende cijfers hebben een aantal ondernemende zakenmannen op het idee gebracht om propere en frisse lucht te bottelen in bussen en zo op de markt te brengen.

Zo brengt het Canadese Vitality Air lucht van de Canadese bergen op de markt. Een bus met acht liter geperste lucht - goed voor 160 keer inademen - kost ongeveer 20 euro, inclusief een verstuiver en een masker.

De ceo van het bedrijf, Moses Lam, begon met de lucht in bussen als een als grap bedoeld geschenk, maar de vraag nam zo snel toe dat hij er professioneel mee doorging. Zijn belangrijkste markten zijn China, India en Zuid-Korea, vertelt hij aan de BBC. "Onze doelmarkten zijn plaatsen die verstikt worden door vervuilde lucht en waar mensen voortijdig sterven door die vervuiling", zegt Lam.

Hij verkoopt momenteel 10.000 bussen per maand in China en hoopt dat cijfer te verviervoudigen. Het bedrijf is ook net actief geworden in India en hoopt daar 10.000 bussen per maand te verkopen. "Heel wat mensen kopen ons product als een geschenk", zegt Lam, "maar wij zien die als een nieuwe markt. Wij zullen het volgende water in flessen zijn".

Bewust maken

Een ander bedrijf dat al wijze van grap begon met het "oogsten" van plattelandslucht is het Britse Aethaer. De stichter, Leo De Watts, begon zijn activiteiten als een manier om het bewustzijn over de luchtvervuiling - die moeilijk in statistieken te vatten is - te vergroten. Het geld dat hij verdient, investeert hij in de ontwikkeling van goedkope mondmaskers.

De belangrijkste mark van Aethaer is China, maar De Watts wil niets kwijt over verkoopcijfers. Hij kan ook om met de criticasters die hem beschuldigen van mensen hun welverdiend geld af te troggelen. "Uiteindelijk zijn wij een bedrijf dat propere lucht verkoopt aan mensen die het zich kunnen veroorloven, en mondmaskers aan wie dat niet kan".

Wat niet verrast is dat niet iedereen overtuigd is van het nut van de gebottelde lucht. "Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het gebruik van de flessen met propere lucht een positief effect heeft op de gezondheid van mensen", zegt Shawn Aaron, de directeur van een Canadese onderzoeksgroep. "Propere lucht in bussen is een foefje en het weggooien van geld."

Bron: DR, 22/05/2017
Link: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2985791

Mening: Toen ik de titel van dit artikel las dacht ik: 'waar gaat het toch heen met deze wereld?'. De luchtvervuiling in China is natuurlijk een heel groot probleem, dat dringend moet opgelost worden. Ik vind het goed dat er gezocht wordt naar een oplossing, maar ik denk niet dat gebottelde propere lucht een goede oplossing zal zijn. Zoals in het artikel vermeld wordt is er geen wetenschappelijk bewijs dat het gebruik van de gebottelde lucht een positief effect heeft op de gezondheid van mensen. Ik geloof niet dat deze flessen met propere lucht gezond zijn. Het idee van propere lucht is geen slecht idee, het zal alleen een beetje moeten worden aangepast.

Laatst aangepast door Sarah.T*ijs : 22nd May 2017 om 12:10.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2017, 13:59
Lisa.H*ylen Lisa.H*ylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hulshout
Posts: 71
Ik ben het eens met Sarah. Gebottelde propere lucht zal geen oplossing zijn voor de vervuilde lucht. Het is volgens het artikel niet wetenschappelijk bewezen dat deze flessen een positief effect hebben op de gezondheid van de mensen. Het zou ook maar een oplossing zijn op korte termijn. China probeert tegenwoordig zich meer en meer te focussen op nieuwe energie. Dit is naar mijn mening een betere oplossing.
Landen moeten volgens mij zich meer focussen op nieuwe en groene energie op lange termijn. De vervuilde lucht in China of India is zelfs in sommige gevallen zelfs dodelijk voor inwoners. Door meer te investeren in nieuwe energie, kan de vervuiling dalen.
Het is goed dat ondernemingen op korte termijn de inwoners van de vervuilde steden willen hebben, maar het is in mijn ogen ook belangrijk dat deze ondernemingen niet enkel aan winst denken. Wetenschappelijke achtergrond is nodig, zeker zodat de inwoners niet misleid worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd May 2017, 14:21
Sam.M*rtens Sam.M*rtens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lommel
Posts: 55
Ik verschoot ook van dit fenomeen. Geperste frisse lucht in bussen verkopen, vind ik toch wat vreemd. Ergens vind ik dit wel een goed initiatief, omdat ze zo toch iets proberen te doen om de gezondheid van de inwoners te verbeteren. Aangezien dat er miljoenen mensen sterven aan de luchtvervuiling, vond ik het wel hoog tijd dat hier een oplossing voor kwam. De luchtvervuiling is zelfs zo erg dat de mensen van China niet willen/kunnen buitenkomen zonder mondmaskers. Ik vind het zeker niet de beste oplossing, volgens mij is het nog altijd beter om de mensen van China meer bewust te maken van de gevaren die zij veroorzaken door auto's, fabrieken en kolencentrale's, zodat hier ook iets aan gedaan kan worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd May 2017, 14:48
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Net zoals mijn medestudenten stel ik mezelf vragen bij het lezen van dit artikel. China behoort tot de meest vervuilende landen ter wereld. Hieraan sterven jaarlijks drie miljoen mensen in China en India alleen nog maar. Het is dus wel een goed idee dat Canadese Vitality Air door het verkopen van zuivere lucht iets aan het aantal overlijdens wil doen. Of dit initiatief het sterftecijfer zal doen inkrimpen betwijfel ik toch aangezien er nog niet wetenschappelijk is bewezen dat deze flessen een positief effect hebben op de gezondheid van de mensen. Net zoals Sarah zegt is het idee van propere lucht geen slecht idee, maar ik denk dan wel dat ze het wat grootser zullen moeten aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.