actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2017, 11:31
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Hoe vul je je eerste belastingbrief in?

Hoe vul je je eerste belastingbrief in?

Een eerste keer je belastingaangifte invullen, is niet bepaald een aangename mijlpaal in je leven. Maar laat je ook niet afschrikken. Met een kleine voorbereiding is de klus zo geklaard. Een beknopte handleiding over hoe je het moet aanpakken.
Waarom moet ik die brief invullen?
Als je een werknemer bent, betaal je elke maand een ‘belastingvoorschot’ aan de fiscus, via een rechtstreekse afhouding op je loon. Dit heet de ‘bedrijfsvoorheffing’ en kan je terugvinden op je maandelijkse loonbrief.

De eindafrekening wordt elk jaar gemaakt via de jaarlijkse belastingaangifte. De fiscus rekent op basis van de gegevens uit je belastingbrief dan uit hoeveel belasting je verschuldigd bent, en vergelijkt dat met het bedrag aan voorheffing dat je al betaald had. Heb je te veel voorschotten betaald, dan betaalt de fiscus je het verschil terug. Heb je te weinig voorheffing betaald, dan moet je het saldo bijpassen.

De belastingaangifte die je dit jaar (het ‘aangiftejaar’ 2017) moet indienen, heeft betrekking op de inkomsten van het vorige jaar (het ‘inkomstenjaar’ 2016). De eindafrekening volgt doorgaans nog eens vele maanden tot zelfs een jaar later. Tussen het moment waarop een belasting ontstaat en het moment waarop die helemaal afgerekend is, kan er dus gemakkelijk 1,5 à 2 jaar liggen.

Vanaf wanneer moet ik een belastingaangifte indienen?
Het invullen van de aangifte is verplicht voor iedereen die in België woont en die in het voorafgaande jaar een minimaal bedrag aan belastbare inkomsten heeft verdiend. Als je voor het eerst aangifteplichtig bent, zal de fiscus je normaal gezien vanzelf een zogenaamde ‘bruine envelop’ met een aanslagformulier toesturen. Krijg je die envelop niet en denk je dat je wel aangifteplichtig bent, dan kan je de aangifte zelf aanvragen.

Wat met jobstudenten?
Voor jobstudenten bestaat er een speciale regeling waardoor de werkgever geen bedrijfsvoorheffing moet inhouden. De belangrijkste voorwaarde is dat je maximaal 475 uur per jaar hebt gewerkt. Je betaalt dan een lagere RSZ-bijdrage, en geen bedrijfsvoorheffing. Je brutoloon is dan bijna gelijk aan je nettoloon. Als je meer dan 475 uur werkt, is er wel bedrijfvoorheffing ingehouden, en meer RSZ.
Indien je werkgever toch voorheffing heeft ingehouden, maar je in totaal minder hebt verdiend dan 7.570 euro, dan heb je er alle belang bij om een aangifte in te dienen (en er desnoods één aan te vragen). Je zal dan via de aangifte immers die voorheffing helemaal kunnen recupereren.

Wat gebeurt er als ik geen aangifte indien?
Indien je aangifteplichtig bent, maar je aangifte niet of te laat indient, kan de fiscus een aanslag ‘van ambtswege’ vestigen. Daarbij bepaalt de belastingdienst eenzijdig wat je belastbaar inkomen is. De fiscus schat dan zelf de situatie in, en in regel zal dat minder gunstig zijn dan wanneer je zelf je aangifte invult. Zorg er dus altijd voor dat je je belastingaangifte tijdig indient.

Hoe vul ik de aangifte in?
Er zijn twee manieren om een geldige belastingaangifte in te dienen: op papier en via tax-on-web. Maar eigenlijk is er geen reden meer om papier nog te verkiezen boven tax-on-web. Je hebt dan nog tot midden juli de tijd om alles in orde te brengen.

En vooral: hoeveel moet ik betalen?
De precieze hoogte van je belastingsaanslag hangt af van een heleboel factoren. In de eerste plaats natuurlijk van je inkomen, maar ook van de samenstelling van het gezin waar je woont, welke kosten je gemaakt hebt voor je job, je woonplaats... Elke situatie is anders. De enige manier om een goed beeld te krijgen is een simulatie maken. Dat doe je via de optie die daartoe in tax-on-web is voorzien, of via de anonieme module Tax Calc.

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20120529_187

Mening
Naar mijn mening is dit een zeer nuttig artikel. Als ik soms mijn ouders bezig zie aan hun belastingsaangifte, krijg ik het al benauwd. Ik vind het zeker goed dat er in het artikel ook rekening wordt gehouden met de jongere generatie. Zo wordt er besproken vanaf wanneer je een belastingsaangifte moet indienen, maar ook hoe het zit met de regeling van de jobstudenten. Vele dingen in ons dagelijkse leven worden vanuit belastingen betaald. School en openbaar vervoer bijvoorbeeld zijn in ons land vrij goedkoop. Deze dingen zijn voor ons dan ook vanzelfsprekend geworden. Indien we geen belastingen zouden betalen, zouden deze dingen opeens heel duur worden. Het is dus belangrijk dat we weten hoe we onze belastingsbrief moeten invullen, want belastingen betalen is nu eenmaal noodzakelijk.

Laatst aangepast door melanie.d*llen : 22nd May 2017 om 11:45.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2017, 12:02
jana.m*rien jana.m*rien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wiekevorst
Posts: 80
Dit artikel is zeer nuttig en bruikbaar voor velen. Het is voor veel mensen een hele uitdaging om deze formulieren volledig correct in te vullen. In dit artikel is op een duidelijke en bondige manier weergegeven waar je rekening mee moet houden en hoe je dit alles best aanpakt. Daarom was dit artikel opstellen een goede beslissing.
Toch vind ik dat het invullen van een belastingformulier aan iedereen moet aangeleerd worden. Als je geen economische richting gedaan hebt, weet je niet hoe je hieraan moet beginnen. Mij lijkt het nuttig om in het laatste jaar van het secundair onderwijs, en eventueel in bachelor- en masteropleiding een aantal lessen te geven over verschillende financiële aspecten. Zo worden jongeren klaargestoomd om zelfstandig te leven. Veel jongeren die uit het ouderlijk huis willen trekken, weten immers te weinig over verzekeringen, belastingen, leningen... om dit alles alleen te kunnen regelen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2017, 09:42
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
Mening: Ik sluit me ook aan bij de mening van Melanie. Ik ben ervan overtuigd dat veel jongeren totaal niet weten hoe ze een belastingbrief moeten invullen. Ik ben hier zelf ook niet van op de hoogte. Ik denk dat jongeren voornamelijk denken dat het voor hen allemaal nog niet van toepassing is en dat ze daar nog mee kunnen wachten. Toch vind ik het belangrijk dat hier aandacht aan besteed wordt. Mensen moeten weten waarom ze belastingen moeten betalen en op waar ze hier voor moeten zijn. Ik zou zelf durven zeggen dat leerkrachten dit mee kunnen geven aan hun leerlingen. Het zou van toepassing kunnen zijn in een les wereld oriëntatie. Door al deze redenen vind ik dit een zeer nuttig artikel. Alles wordt goed uitgelegd.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd May 2017, 18:31
eline.v*nderborght eline.v*nderborght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 72
Dit artikel is inderdaad zeer handig als je niet weet hoe je je belastingbrief moet invullen. Door de complexiteit van deze brief zijn er volgens mij zeker veel mensen die niet weten hoe ze hier aan moeten beginnen. Daarom denk ik dat het handig zou zijn om meer mensen op weg te helpen door ze te leren hoe je nu op een correcte wijze deze belastingbrief moet invullen. Deze korte handleiding is al een begin.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.