actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2017, 08:46
Caro E*gers Caro E*gers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
Zorgsector fraudeerde vorig jaar voor 5 miljoen euro

Zorgsector fraudeerde vorig jaar voor 5 miljoen euro

Dokters, verpleegkundigen en ziekenhuizen hebben in 2016 voor net geen 5,3 miljoen euro gefraudeerd. Het gaat om gevallen waarbij ze bewust te veel aanrekenen voor bepaalde behandelingen, zoals nachttarief voor een consultatie overdag, of zelfs om verzorgingen die niet eens gebeurd zijn. Dat blijkt uit een document van de Dienst voor Geneeskundige Evaluatie en Controle (DGEC) van het Riziv, waarover Het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen vandaag schrijven.

De *inspectiedienst rondde vorig jaar 87 fraudedossiers af. Opvallend is dat vooral thuisverplegers sjoemelen. Zij zijn goed voor in totaal 1,8 miljoen euro. "Ook al vormen ze een *kleine minderheid, ze beschadigen het imago van de sector", zegt gezondheids*econoom Lieven Annemans, die erop wijst dat de opgespoorde fraude slechts een deel van het totale misbruik is.

Boetes

Zorgverleners die frauderen, riskeren boetes tot 200 procent van het verschuldigde bedrag. In extreme gevallen kunnen ze geschorst worden of een celstraf krijgen.

De meeste fraude gebeurde door meer geld te vragen voor prestaties dan eigenlijk zou mogen. Vorig jaar is echter ook voor 3,3 miljoen euro teruggevorderd voor behandelingen of zorgen die in de praktijk gewoon niet gebeurden.

Ook patiënten sjoemelen soms: in 2016 voor 65.000 euro.

Bron : De Morgen 22/05/2017
http://www.demorgen.be/binnenland/z...-euro-b61b4112/

Eigen Mening: Ik begrijp dit helemaal niet. Hulpverleners zijn er om mensen te helpen in moeilijke situaties, bij ziektes of andere letsels, toch niet om nog meer geld op te eisen. Ik vind het heel spijtig dit te horen. Het is algemeen geweten dat deze mensen uit de zorgsector goed hun brood verdienen met het werk dat ze verrichten, en uiteraard is dit terecht. Zij zorgen of zij kunnen beslissingen nemen op leven of dood. Daarom ook dat ik dit niet goed begrijp dat ze zulke zaken ondernemen als meer vragen voor een behandeling dan werkelijk is of zelfs geld vragen voor iets wat niet gebeurd is. Een doodnormale mens als ons weet gewoonweg niet hoeveel we zouden moeten betalen voor een behandeling of consultatie. Eerlijk gezegd denken we hier ook niet over na, de behandelingen zijn noodzakelijk dus waarom zouden we ons vragen stellen? Hierin moeten duidelijke afspraken komen, want mensen geld afluizen is niet de juiste methode.

Laatst aangepast door Caro E*gers : 22nd May 2017 om 08:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2017, 10:15
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Zoersel
Posts: 55
Ik sluit me aan bij de mening van Caro. Ik vind het ongelooflijk dat de zorgsector, een sector die er moet zijn voor het welzijn van de medemens, zo veel kan frauderen. Gezondheid is enorm belangrijk. Zonder een goede gezondheid kan de mens verder weinig doen. Wat een bezoek aan een dokter, operatie of behandeling dan ook kost, mensen zullen dit toch betalen. Dokters zijn enorm belangrijk en hebben een heel belangrijke functie. Zoals Caro al aanhaalde kunnen ze zelfs beslissen over leven en dood. Toch denk ik dat het nog steeds nodig is om alles in de zorgsector beter de controleren. Wanneer men alles kan doen en laten in de zorgsector, zal dat verdere gevolgen hebben voor de hele samenleving. Mensen met een lager inkomen zullen het dan bijvoorbeeld nog moeilijker hebben om hulp te krijgen van de gezondheidszorg, terwijl ik dit toch wel een basisrecht vindt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd May 2017, 13:47
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
Ook ik kan Caro haar gedachtegang volgen. Het is bizar en onrustwekkend dat deze vertrouwelijke sector ons zo in de maling neemt. Zoals de twee andere dames al vermeld hebben, ben ik me er ook van bewust dat mensen niet veel vragen gaan stellen bij het af te rekenen bedrag. Over het algemeen hebben wij geen idee over hoeveel bepaalde ingrepen of behandelingen kosten, uitgezonderd een consultatie bij de huisarts. Hierdoor leggen wij, als zorgbehoevenden, al ons vertrouwen in de zorgverleners. Is het dan vervolgens niet hun taak om dit vertrouwen niet te beschamen en de mensen in nood op een correcte manier verder te helpen?! Verpleegkundigen én artsen die dit niet doen, moeten in mijn mening niet enkel 200% van het verschuldigde bedrag terugbetalen, maar ook definitief geschorst worden! Enkel zo zullen ze leren van hun fouten en laten we zien dat we dit in deze maatschappij niet dulden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.