actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2013, 16:42
l*sa123 l*sa123 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Arendonk
Posts: 69
Ruim 300 meldingen bij kerkelijke opvangpunten seksueel misbruik

Ruim 300 meldingen bij kerkelijke opvangpunten seksueel misbruik


Vorig jaar hebben de 10 kerkelijke opvangpunten voor seksueel misbruik van minderjarigen in een pastorale relatie 307 meldingen gekregen. In 90 gevallen leidde dat tot een financiële tegemoetkoming. Dat blijkt uit het jaarverslag 2012 van de opvangpunten. 95% van de slachtoffers was jonger dan 18 op het ogenblik van de feiten.


De kerkelijke opvangpunten voor seksueel misbruik kregen vorig jaar 307 meldingen binnen. De opvangpunten zijn opgericht naast het Centrum voor Arbitrage omdat de kerk ook zelf slachtoffers wilde opvangen.

Ongeveer een kwart van de meldingen is nog niet afgehandeld. Naast een financiële tegemoetkoming zijn er voor de slachtoffers ook andere manieren van herstel en erkenning. In 59 gevallen kwam er bijvoorbeeld een gesprek met de overste.

95% van de slachtoffers minderjarig

46 mensen werden naar het Centrum voor Arbitrage doorverwezen. Eerder raakte al bekend dat het Centrum in totaal 621 meldingen kreeg.

De financiële tegemoetkoming via de kerkelijke opvangpunten bedraagt in bijna de helft van de gevallen 2.500 tot 5.000 euro. Het is onduidelijk hoe groot het bedrag is dat in totaal werd uitbetaald.

Meer dan 80% van de meldingen dateert van meer dan dertig jaar geleden. 95% van de slachtoffers was op het moment van de feiten jonger dan 18. Een vierde was zelfs jonger dan 10. Drie kwart van de slachtoffers zijn mannen, een vierde vrouwen.

Ook nu nog kunnen slachtoffers van seksueel misbruik in de kerk hun verhaal kwijt bij een kerkelijk opvangpunt.

Bron
De redactie
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...15_opvangpunten

Eigen mening
Ik vind het zeker en vast positief dat de slactoffers van seksueel misbruik in de kerk hun verhaal kwijt kunnen bij een kerkelijk opvangpunt.
Hier moet over gepraat worden, het is immers iets dat je heel je leven met je meedraagt.
Of hier nog steeds finaciële tegemoetkomingen voor gedaan moeten worden, dat weet ik niet. Begrijp me zeker niet verkeerd, het is verschrikkelijk wat deze slachtoffers hebben meegemaakt, maar toch twijfel ik..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.