actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2011, 17:33
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Ondernemers reageren positief op voorstellen VDAB-topman

Ondernemers reageren positief op voorstellen VDAB-topman

De opmerkelijke voorstellen van VDAB-topman Fons Leroy om de knelpuntberoepen in ons land in te vullen, kunnen op goedkeuring rekenen van ondernemers. Zelfstandigenorganisatie NSZ wijst erop dat een kwart van de kmo-zaakvoerders in Vlaanderen momenteel geen geschikte arbeidskrachten vindt, terwijl er toch 200.000 werklozen zijn. "Het niet vinden van geschikt personeel is momenteel hun belangrijkste kopzorg", luidt het.

Activering en omscholing
NSZ wil de klemtoon leggen op activering en omscholing, aangevuld met een in de tijd beperkte werkloosheidsvergoeding. "We moeten resoluut kiezen voor een strategie van wortel én stok", meent voorzitter Christine Mattheeuws. "Ons arbeidsmarktbeleid heeft dringend een electro-shock nodig (...) We zullen echt iedereen nodig hebben om onze economie draaiende te houden de komende jaren."

Uit recent onderzoek van NSZ blijkt dat 26 procent van de ondernemers moeite heeft om de juiste mensen te vinden. Als de
economie aantrekt en de babyboomers massaal afzwaaien, dreigt het probleem nog nijpender te worden.

Huismoeders in zorgsector
VDAB-topman Leroy pleit onder meer voor het inzetten van huismoeders in de zorgsector of een verplichte omscholing van afgestudeerden met een weinig gevraagd diploma. Hij stelt zelfs de vrije studiekeuze in vraag.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...AB-topman.dhtml

Mijn mening:
Dat er iets aan de invulling van de knelpunt beroepen moet gedaan worden, vind ik niet meer dan normaal. De plannen die onze VDAB topman hier naar voorschuift, vind ik niet meer zo normaal. Vooral het laatste regeltje van het artikelen baart mij zorgen. We leven in een democratisch land waar ik ook de vrijheid van studiekeuze onder beschouw. Er zijn toch andere mogelijkheden om trachten de knelpuntberoepen in te vullen. Ik denk hierbij aan stimulerende campagnes, hogere lonen,... Allesbehalve raken aan de vrijheid van de studiekeuze. Er moet iets gedaan worden maar zo radicaal mag men zeker niet gaan naar mijn mening!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.