actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2011, 09:59
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Ziekteverzuim bij De Lijn torenhoog

BRUSSEL - Het personeel van De Lijn is gemiddeld 18 dagen per jaar afwezig. Dat is één werkdag op twaalf.

De absenteïsmecijfers van De Lijn liggen ver boven het gemiddelde in de privésector, en zelfs boven die van de Vlaamse overheidsadministratie in haar geheel. Waar in de privésector een bediende gemiddeld 2,1 procent van de arbeidsdagen afwezig is, en een arbeider 3,5 procent, stijgt het ziekteverzuim bij De Lijn tot bijna 8,5 procent, wat overeenkomt met 18 dagen afwezigheid per jaar. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open VLD) opvroeg bij minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). .

Bij de buschauffeurs bedraagt het absenteïsme 8,5 procent bij de mannen en meer dan 16 procent bij de vrouwen. In de technische diensten variëren de cijfers tussen 7,5 en 11,5 procent. Maar niet alleen de groep van de buschauffeurs, ook de hogere niveaus in de hiërarchie kampen met een verhoogd afwezigheidspercentage.

Keulen berekende dat De Lijn en de andere agentschappen die onder Mobiliteit en Openbare Werken vallen, zoals het agentschap Wegen en Verkeer, samen 196.757 dagen absenteïsme lieten optekenen in 2010.

Keulen noemt dat schokkend. Mocht het ziekteverzuim er maar even hoog zijn als in de privésector, dan zou de Vlaamse overheid minimum 28 miljoen euro kunnen besparen, denkt hij.

Volgens Keulen hebben de cijfers te maken met een verkeerde mentaliteit. ‘Bij de overheid blijft men makkelijker thuis dan in de privé. Men is zekerder van zijn job, terwijl personeel in de privé sneller voor het blok wordt geplaatst.'

Maar zelfs in vergelijking met het gemiddelde van de dertien Vlaamse ministeries vallen de absentiecijfers bij De Lijn nog bijzonder hoog uit. Het ziekteverzuim bij de Vlaamse ambtenaren bedroeg in 2010 gemiddeld ‘maar' iets meer dan zes procent.

Woordvoerster Astrid Hulhoven ontkent nochtans dat De Lijn te laks optreedt. ‘Wij hebben een strak absentiebeleid. Vanaf het moment dat een personeelslid driemaal per jaar afwezig is, sturen we een controlearts om na te gaan of de afwezigheid gewettigd is.'

Uit de cijfers die Keulen opvroeg, blijkt ook dat De Lijn de streefcijfers over het minimum aantal allochtonen, gehandicapten en vrouwen nog lang niet haalt. Bij De Lijn werken 3,07 procent allochtonen, 0,19 procent personen met een handicap en 17,79 procent vrouwen. Dat is ver onder de streefcijfers die de Vlaamse overheid zichzelf oplegt tegen 2015: 4 procent allochtonen, 4,5 procent personen met een handicap en 33 procent vrouwen in het midden- en topkader.

Bron: www.standaard.be --> 23 mei 2011

Mijn mening:
Toen ik de titel las was het voor mij meteen duidelijk dat dit schokkende cijfers zouden zijn. Ik ben toch wel verschoten van De Lijn, ik had niet verwacht dat er zoveel werknemers met ziekteverlof gingen (gemiddeld 18 dagen per jaar). Deze cijfers komen overeen met één werkdag op de twaalf! Dit komt over bij mij dat deze mensen niet graag werken en van de sector profiteren omdat je een job van de overheid niet snel zal verliezen. Dit moesten de arbeiders in de bouw eens proberen, ze zouden al lang op straat gegooid zijn. Ik hoop dat De Lijn hier strengere maatregelen op gaat nemen zodat deze cijfers volgend jaar serieus gedaald zijn! Ik vind het zelfs een beetje schandalig als je één op de twaalf werkdagen afwezig bent, maar wie ben ik om daar iets over te zeggen!?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2011, 10:26
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Ik ken iemand die pas bij De Lijn werkt en ik verschiet niet van deze cijfers. Ze hebben daar een rara regeling rond verlof waardoor het voor velen moeilijk wordt om een vakantie te plannen. Hoe ze dan een dokter aan huis ontwijken weet ik niet, maar ik denk dat deze verlofregeling wel de oorzaak is van ziekteverzuim.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2011, 11:07
elien.leys elien.leys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lille
Posts: 58
Deze cijfers zijn inderdaad zeer opvallend en ik denk niet dat we deze cijfers nog gaan vinden in andere sectoren. Zoals Jelle al zei, worden zoveel dagen ziekteverzuim niet overal geapprecieerd!
De oorzaak van dit fenomeen is niet duidelijk, maar ik denk dat ik wel een deel van de verklaring kan geven. Werken bij de lijn is niet voor idereen even leuk. Hierbij denk ik aan de vele voorvallen op bus: bedreigingen, kapingen, ... Er wordt veel vandalisme gepleegd op onze bussen van de Lijn. De chauffeurs zijn gestresseerd, overwerkt en zelfs misschien bang om met hun bus te rijden. Hierdoor zullen ze misschien sneller hun ziektedagen opnemen..
Werken aan de verlofregeling zal zeker ook moeten, maar er moet zeker ook gewerkt worden aan veiligheid!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd May 2011, 11:08
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Dit is toch wel erg. Als chauffeur bij de Lijn loop je risico's, maar waar loop je dat niet. Ook zoals Jelle zegt: "als iemand in de bouw zo zou werken, zou hij al lang op straat staan".

Of het ziekteverzuim te maken heeft met de vakantieregeling, stel ik in vraag?? Als je een beroep gaat uitvoeren weet je perfect waar je aan begint, daarom lijkt mij dit niet de reden te zijn.

Maar wat is dan wel die reden???
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd May 2011, 11:11
Gibb.Pemen Gibb.Pemen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie:
Posts: 46
Als men al weet dat men pas na drie keer een arts ter controle krijgt, dan begrijp ik dat veel mensen zich een paar keer op het jaar gewoon ziek melden. In de privé ligt dat anders. Daar zal ook wel een minimum zijn, maar dan sturen ze gewoon willekeurig of toch vaker de arts naar hun werknemers. Ze weten dan niet wanneer men komt en is de verleiding om zich ziek te melden ook kleiner.
Verder denk ik dat het werken bij De Lijn, en zeker als chauffeur niet altijd een aangename job is en dat sommige werknemers het even beu zijn. Als de regeling dan inderdaad nog eens raar in elkaar zit, is het soms begrijpelijk dat ze afwezig zijn. Maar ondanks alles is dit toch een opvallend hoog cijfer en ik hoop dat ze dat volgende jaren naar beneden krijgen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd May 2011, 11:18
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Deze chauffeurs zijn zich inderdaad wel bewust van de risico's die aan hun job verbonden zijn denk ik.

Een mogelijke verklaring is dat de chauffeurs continu in aanraking komen met enorm veel verschillende personen, waarvan velen niet echt op hun hygiëne letten. Ze komen dus ook in aanraking met extreem veel bacteriën, gevolg: ziekte.

Als men een controledokter stuurt, dan kan je niet anders dan vaststellen dat deze mensen wel degelijk ziek zijn, dus wie het lijkt er toch op dat de mensen vaak echt ziek zijn, die vakantieplannen lijken me dus niet echt een correct argument. Je kan inderdaad wel beter de controledokter vaker, of ongeregelder sturen, maar als werknemer heb je daar nooit echte zekerheid over hoor.

Stel je voor: Je rijdt in putje winter met een bus vol verkoude hoestende mensen die allemaal op elkaar gepropt staan en zweten in hun warme jassen. Telkens je je deur opent krijg je een koude tocht over je heen. Wanneer de deur sluit heb je het terug warm door de verwarming van de bus.
=> Vreemd dat de chauffeurs vaak ziek zijn? Ik weet het niet, zou toch best nog wel kunnen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd May 2011, 15:19
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
Er zijn inderdaad waarschijnwel wel meerdere redenen waarom er zoveel mensen ziek zijn. De werkomstandigheden zijn inderdaad niet voor iedereen even comfortabel. Maar daarnaast moet je ook bekijken dat ze wel zeer vaak ziek zijn. Als je zoveel procent van je dagen ziek bent, dat gaat er wel iets over.

Ik hoop dat iedereen natuurlijk wel niet gaat profiteren van het systeem. Want als ik dit lees begin ik hier wel over te twijfelen. Misschien daarom dat bussen zo vaak niet komen opdagen?
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 23rd May 2011, 19:50
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
Als het echt klopt dat de werkregeling en vakantieregeling een zeer ingewikkelde zaak is, dan moet hier dringend iets aan gebeuren.
Ook stel ik mij de vraag of er nooit geen controle komt op dit ziekteverzuim?
Dit kan toch niet dat iedereen zomaar thuis kan blijven zonder dat er eens controle komt. Ik hoop dat de lijn hier een goede les uittrekt en misschien eens gaat investeren in enkele mensen en middelen om een goede regeling uit te drukken zodat zowel de reiziger en de buschauffers tevreden zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.