actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2011, 20:03
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Nieuw huis bijna onmogelijk zonder stevige spaarpot

Amper één op de vijf huishoudens is in staat om een modale nieuwbouwwoning te kopen. Zelfs voor tweeverdieners is de inbreng van eigen spaargeld meestal noodzakelijk. Dat berekende de economische denktank Itinera.

Volgens het rapport van Itinera is, ‘bij een relatief lage rentevoet’, een nieuwbouwwoning van 220 000 euro nog betaalbaar voor 20,6% van alle huishoudens in ons land, op voorwaarde dat zij over een eigen inbreng van 50.000 euro beschikken.

In de groep tweeverdieners met twee kinderen kan ruim twee op drie gezinnen (68%) zich zo’n nieuwbouw permitteren. Zonder de eigen inbreng van 50.000 euro lukt dat maar voor 18% van de tweeverdieners met twee kinderen, en voor amper 5,6% van alle huishoudens.

Jaarlijks komen er 50.000 nieuwe huishoudens bij, maar de nieuwbouwproductie daalde van 60.000 eenheden in 2005 naar 45.000 woningen in 2009. Itinera waarschuwt daarom voor een toename van de prijsdruk op de koop- en huurmarkten.

De nieuwbouwers worden geconfronteerd met een toenemende bouwkost. Zowel de grondprijzen als de bouwkosten zijn gestegen, luidt het. "Dat de nieuwbouwmarkt onder druk staat, heeft ook gevolgen voor de koopmarkt, want meer mensen moeten zich richten tot die markt. Op termijn zal dat ook voelbaar zijn op de huurmarkt", zegt Johan Albrecht van Itinera.

Bron: www.destandaard.be
Datum: 18 mei 2011

We staan er goed op! Amper één op de vijf huishoudens is in staat om een modale nieuwbouwwoning te kopen. Als je van thuis geen financiële steun krijgt, of zelf geen budget hebt van 50.000 euro, is de kans om zelf ooit een huis te kopen, laat staan te bouwen zeer klein. Als je hoort dat de bouwgronden ongeveer verdriedubbeld zijn de laatste tien/twintig jaar, is de kans natuurlijk klein om zelf je huis te zetten op een bouwgrond. De prijzen blijven stijgen, niet enkel van bouwgronden, ook van huizen. Als je een huis kan bouwen, ben je bij de gelukkige... Dit vind ik toch schrikwekkend. Voor ons is het al bijna tijd om uit te kijken naar huren/kopen van een huis of appartement, anders wordt het binnen een paar jaar onbetaalbaar, dat vind ik erg...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2011, 21:01
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
Ik sluit mij volledig aan bij de mening van Carmen. Wij, als hopelijk bijna-afgestudeerden, beginnen stilaan uit te kijken naar een eigen stekje. Het besef moet er echter wel zijn dat dit niet makkelijk gaat worden. De prijzen liggen hoog, dat is nu eenmaal een feit. Niet enkel de prijzen van woningen en gronden liggen hoog maar ook de rest die er bij komt kijken. Als wij het ouderlijke huis willen verlaten kunnen we beter al maar beginnen te sparen. Meubels, apparaten,... het kost allemaal ontzettend veel geld!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th May 2011, 08:34
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Dit nieuws is een beetje demotiverend denk ik. Jongeren kijken zo lang uit naar een eigen plekje en wanneer ze er eindelijk oud genoeg voor zijn en enige jobzekerheid hebben, is het niet mogelijk voor hen om een eigen huis te bewonen door de hoge kostprijs. Wie geraakt er in hemelsnaam aan 50 000 euro eigen kapitaal als je zo jong bent? Ik wist dat de situatie niet positief was, maar ik schrik toch wat van de cijfers.
Jongeren kunnen gewoon niet meer uitkijken naar een mooie toekomst. Enkele maanden geleden was uit een onderzoek gebleken dat jongeren geen positief beeld hebben over de toekomst, omdat zij bijvoorbeeld geloven dat zij nooit genoeg middelen zullen hebben om een eigen huis te kopen of te bouwen. Jongeren zijn zich dus pijnlijk bewust van de situatie, en jammer genoeg zal er weinig verandering in komen als de prijzen nog dreigen te stijgen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.