actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2011, 09:35
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Een op de vijf cafébazen wil rookverbod niet respecteren

Een op de vijf caféhouders (18 procent) is niet bereid om het algemeen rookverbod te respecteren. Dat blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).
In de ruim 12.000 biercafés in België vrezen negen op de tien uitbaters dat ze een kwart van hun omzet zullen verliezen door het totale rookverbod, schrijft Het Laatste Nieuws. Zeventien procent vreest dat hij de deuren zal moeten sluiten als de sigaret op 1 juli verdwijnt.

Een kwart van de cafébazen is van plan een aparte rookkamer, rooktent of terras te plaatsen. Slechts 14 procent wil voortaan ook maaltijden aanbieden.

Om een bloedbad te vermijden, hamert NSZ op een bijkomende btw-verlaging voor dranken. De zelfstandigenorganisatie vraagt ook een verhoogde fiscale aftrek voor de plaatsing van een rookkamer en soepelere regels voor studenten- en gelegenheidsarbeid op piekmomenten.

Bron: De Standaard Online
Eigen mening:
Waarom mogen cafébazen niet gewoon zelf beslissen of ze een rookverbod inlassen in hun café? De klanten kunnen ook kiezen naar welk café ze gaan. Oké, de rook van sigaretten is ongezond, dat weet ondertussen iedereen al wel. Toch vind ik dat de cafébazen zelf mogen beslissen over wat er in HUN café gebeurt. Ik ben zelf geen roker, maar ik heb er geen problemen mee dat er gerookt wordt in een café. Als binnenkort iedereen naar buiten gaat om te roken, dan zal het enorm gezellig worden op café.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2011, 14:57
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Ik rook zelf niet en ben enerzijds volledig akkoord met het rookverbod op cafés. Maar anderzijds is het inderdaad zo wat Evelien zegt; als iedereen naar buiten gaat om te roken of naar een aparte rookkamer, is het voor de niet-rokers echt niet meer gezellig. Ik denk wel dat het geen goede oplossing is om de café uitbaters zelf te laten beslissen over hun rookverbod. Zo wordt er niets gedaan aan de gezondheid van de mensen die in dat café niet roken, deze mensen hebben ook het recht om naar hun café te gaan zonder dat ze gehinderd worden door rokers. Ik vind het positief dat er verandering komt voor het roken op café, maar een algemeen rookverbod vind ik overdreven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2011, 18:41
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Ik vind het eigenlijk ook niet meer dan normaal dat cafébazen zelf zouden mogen beslissen wat er in hun café wel of niet kan. Ik ben zelf echter tegen roken in een café. Ik vind het degoutant als iemand vlakbij staat te roken en dat de rook bij wijze van spreke recht in je neus wordt geblazen. Dit is verre van aangenaam (en gezond) als je zo een hele avond moet doorbrengen. Maar ik zal mijn avondje uit hier zeker niet voor laten gaan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th May 2011, 19:32
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Ik vind het algemeen rookverbod wel een goed idee. Als de cafébazen er zelf over mogen beslissen wordt het volgens mij een concurrentiestrijd, tussen cafés waar je wel mag roken en cafés waar je niet mag roken. Ik vind het ook niet meer dan normaal dat roken verboden wordt, het is slecht voor je eigen gezondheid en je schaadt er ook die van anderen mee, dus waarom zou men het niet verbieden? Bovendien denk ik dat het na een tijdje wel went. Als je nergens meer mag roken, dan zullen de cafégangers zich daar uiteindelijk wel bij moeten neerleggen of ze kunnen niet meer op café gaan.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th May 2011, 16:22
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
Ik ben geen roker en persoonlijk kan ik het algemene rookverbod alleen maar toejuichen. Als ik het echter langs de financiële kant ga bekijken, kan ik begrijpen waarom sommige cafébazen weigeren zich aan het rookverbod te houden. Voor sommige cafés kan dit het einde betekenen. Andere cafés zullen dan weer moeten gaan investeren in het creëren van een rookruimte, terwijl ze er misschien het geld niet voor hebben. Ik snap dus wel dat het algemeen rookverbod nog steeds op weerstand bots. Anderzijds zijn er landen waar het algemeen rookverbod al lang is ingevoerd en daar lijkt het prima te lukken. Waarom zou het dan hier niet lukken?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th May 2011, 19:58
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 106
roken of niet roken

Vroeger ging ik regelmatig eens een pintje drinken op café. En daar hoorde dan natuurlijk een sigaret bij. Lekker hangen aan de toog, pintje, sigaretje, en wat tetteren. Dat vond ik zalig.
Het spreekt voor zich dat een roker graag een sigaretje bij zijn pintje heeft. Dit zal wat moeilijker zijn met het nieuwe rookverbod. Maar ik stel me de vraag : waarom. Ik heb nooit een niet-roker horen klagen over de rook. Nee, als je op café gaat weet je dat gewoon. Dus ik zie niet echt in waarom dit nu moet.

PS Dit wil niet zeggen dat ik tegen het rookverbod ben. Ik stel me Zwitsers op
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 18th May 2011, 15:27
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
Ik ben eveneens van mening dat het rookverbod een goede zaak is. Ik vind op café gaan zeer leuk en dan vind ik het wel plezant, maar ik vind het vervelend om dan telkens thuis te komen met kleren die stinken naar de rook. Ik begrijp wel dat wanneer je naar café gaat dat je er bewust van moet zijn dat er gerookt wordt en dat hoort nu eenmaal bij de term café. Maar ik heb liever dat er een rookverbod komt, dit is eveneens een stimulans voor de rokers om te stoppen. Ik deel de mening van Lobke, wanneer je de cafébazen zelf gaat laten beslissen over het al dan niet roken in hun café, dan krijg je een concurrentiestrijd. Dat willen we toch vermijden, en om dit te vermijden kunnen cafés beter samen de regels volgen die worden opgelegd.

Dat klanten gaan wegblijven door het feit dat er een rookverbod is ingevoerd geloof ik niet. Mensen die roken en alle dagen naar café gaan, zullen niet gaan stoppen met hun cafébezoeken door het verbod. Voor de veel mensen die alle dagen in het café zitten zullen blijven gaan naar hun kroeg, ook al mogen ze niet meer roken. Mensen die niet alle dagen op café gaan zullen eveneens niet moeilijk doen door het rookverbod, ze zullen hun sigaret in een apart kamertje of buiten gaan roken en dan een pint gaan drinken zoals dit bij veel openbare gebouwen het geval is. Dat de rokers kwaad zijn dat er een rookverbod wordt ingevoerd begrijp ik wel, maar wegblijven uit cafés zullen ze niet doen. De cafés zullen hun gezelligheid niet verliezen door het verbod.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.