actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2012, 14:39
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Hillary for president in 2016

Niemand voerde zo actief campagne voor Barack Obama als voormalig president Bill Clinton. Met een strategische reden, zo menen commentatoren. Zijn vrouw en huidig minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton loopt nu al warm om in 2016 presidentskandidate te worden. .

Tijdens de voorverkiezingen van 2008 lustten ze elkaar rauw. Bill Clinton liet geen gelegenheid onbenut om Obama te ondermijnen opdat de Democratische nominatie naar Hillary Clinton zou gaan. Hij bestempelde de latere president zelfs als 'sprookjesverteller'. Maar in de voorbije campagne leek het plots wel of de 44ste en de 42ste president de beste vrienden ooit waren. "Een bromance", vond first lady Michelle Obama zelfs, gegroeid sinds Clinton op de Democratische Conventie in Charlotte een indrukwekkende toespraak gaf die hij op campagne in de voorbije weken herhaalde.

Maar is dit wel zo'n intieme, broederlijke, relatie? Nee, dit is "een stealth-campagne voor Hillary Clinton" geweest, schrijft commentator Dana Milbank in The Washington Post. "Clinton is een sluwe strateeg en hij moet beseft hebben dat het onwaarschijnlijk is dat Hillary, of een andere Democraat, in 2016 kan winnen als Obama in 2012 niet wint. Dat is wiskunde. De Amerikaanse economie zal dramatisch veel sterker zijn in 2016 dan vandaag, en een groeiende, gezonde economie betekent winst voor de partij van de zittende president - wie dat ook is."

Hillary Clinton zal binnen vier jaar 69 zijn. Is dat te oud om het presidentschap te ambiëren? Ja als haar gezondheid het zou laten afweten. Nee, zeker niet als ze fit blijft. Er zijn genoeg voorbeelden van Amerikaanse presidenten die de pensioenleeftijd hadden overschreden, maar geschiedenis schreven. En op leeftijd zou geen maat staan als Hillary kans zou maken om de eerste vrouwelijke president te worden.

Clintonmethode
Als huidig minister van Buitenlandse Zaken ontkende ze nog dat ze nog eens zou streven naar een nieuwe kandidatuur. Ze verklaarde zelfs dat ze niet meer zou dienen als Secretary of State in een tweede Obamatermijn. "Het is belangrijk voor me om een stap terug te zetten," zei ze, "om de balans op te maken van de rest van mijn leven." Maar nu gaat ze misschien toch door als buitenlandminister, als de president vannacht zal worden herkozen.

"Heel wat mensen hebben me aangesproken met de vraag aan te blijven na herverkiezing van de president", zei ze recentelijk. Volgens dat scenario blijft Hillary nog aan tot de Midterm-verkiezingen van 2014, waarna ze haar campagneteam kan opzetten. Volgt ze zichzelf niet op, of haalde Obama het vannacht alsnog niet, dan kan ze daar al vandaag mee beginnen.

Alvast een interessante loslippigheid: Kristen Gillibrand, die haar opvolgde als senator voor New York, liet zich onlangs ontvallen dat ze hoopt voorzitter te worden van de 'Hillary 2016'-campagne. Nog een teken aan de wand: haar media-adviseur, Philippe Reines, praat de laatste tijd veel met de Amerikaanse kwaliteitsmedia over de troeven van zijn werkgeefster.

Over haar campagnethema zou weinig twijfel bestaan. Wie de voorbije weken goed luisterde naar Bill Clinton hoorde hem niet zozeer pochen over vier jaar Obama, maar wel over de Clintonmethode waarmee hij van 1993 tot 2001 succes boekte. "Wij creëerden 22 miljoen nieuwe banen en turnden tekorten om in overschotten", zei Clinton in een advertentie voor Obama.

"President Obama heeft gelijk. We moeten investeren in de middenklasse, onderwijs en innovatie, en onze eigen schuld betalen door de uitgaven in te tomen en de rijksten vragen om iets meer te betalen? Klinkt dat jullie bekend in de oren?"

Ook Hillary's Republikeinse opponenten ruiken onraad en beginnen haar nu al te viseren. Tekenend was hoe Newt Gingrich, zelf kandidaat geweest voor de nominatie dit jaar, al een offensief tegen de Clintons begon. "President Bill Clinton verzamelt IOU's ('I owe you's - een soort schuldpapier, mr) door campagne te voeren voor president Obama voor het geval dat Hillary president wil worden in 2016", zei de voormalige Huisvoorzitter maandagavond aan Fox News. "Bill Clinton kennende ben ik ervan overtuigd dat hij denkt dat het een goed idee zou zijn dat ze kandidaat wordt in 2016."

Populairste politica
Bill Clinton is niet de enige die zijn voormalige first lady op handen draagt. Op het internet zijn er al fanwebsites die haar aansporen om kandidaat te worden. Er zijn online zelfs al Hillary 2016-sweatshirts te koop. Clinton is ook erg populair in het buitenland. Tijdens haar laatste bezoek aan Peking, in september, grapte de Chinese partijbons Dai Bingguo tijdens een diner dat ze "nog steeds jong zal zijn wanneer ze president wordt".

Opiniepeilingen tonen aan dat Hillary bij twee op de drie Amerikanen de populairste politica is. Een betere startpositie voor een presidentiële campagne is er niet.

Wat ze ook beslist, de potentiële eerste first man in het Witte Huis staat klaar. "Ik zeg wat ik al heel mijn leven vertel: toen ik haar ontmoette (als Hillary Rodham, mr) was ze de meest talentvolle vrouw uit mijn generatie voor het openbaar leven.

Daar denk ik vandaag nog zo over", zei hij in april aan ABC News. "Ik ben ontzettend trots op haar. Als ze naar huis komt en we gaan voor de rest van ons leven door met onze stichting, dan zal ik gelukkig zijn. Maar als ze van idee verandert en presidentskandidaat zou worden, dan zal ik ook gelukkig zijn."

http://www.demorgen.be/dm/nl/2001/V...t-in-2016.dhtml

Het is fijn dat de democraten al zo goed als bijna een kandidaat hebben voor de volgende verkiezingen. Wel een beetje vroeg naar mijn mening, maar ik denk dat het voor de democraten een geruststelling kan zijn. Gezien haar populariteit, zoals ook in het artikel vermeld, denk ik dat ze een grote kans maakt om het tot kandidaat voor de democraten te schoppen. Ook het feit dat ze de 'vrouw van' is speelt volgens mij een rol.
Het artikel haalt ook de leeftijd van Hillary aan. In 2016, wanneer ze eventueel tot president verkozen kan worden, zal ze 69 zijn. Vrij oud toch vind ik. Als ze haar eerste ambstermijn afgerond heeft, zou ze 73 jaar zijn. Als ze fit en gezond is vind ik dit helemaal geen probleem. Als ze echter last begint te krijgen van ouderdomskwalen (zoals daar bijvoorbeeld dementie is), acht ik haar niet in staat om het tot president te schoppen. Natuurlijk is het aan de Amerikanen om hierover te beslissen als de tijd daar is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.