actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th February 2013, 12:49
J*sper.Kerckhofs J*sper.Kerckhofs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Balen
Posts: 31
Danone gaat 900 kaderfuncties schrappen in 26 landen

Danone gaat 900 kaderfuncties schrappen in 26 landen

De Franse voedingsgroep Danone heeft dinsdag aangekondigd dat ze in haar 26 Europese vestigingen in totaal ongeveer 900 banen gaat schrappen bij de managers en de administratie. Dat komt neer op een daling van 10 procent van de kaderfuncties.
Het banenverlies kadert in het besparingsplan dat in december 2012 werd voorgesteld en dat ervoor moet zorgen dat de kosten met 200 miljoen euro verlagen in Europa, waar de crisis weegt op de verkoop.

Het plan wordt normaal gezien dinsdag voorgesteld aan de syndicale organisaties en zou in twee jaar worden uitgerold. Het zal zich richten op ‘de interne mobiliteit en vrijwillige vertrekken', aldus Danone in een communiqué.

In Europa stelt Danone in totaal 23.000 mensen te werk. Danone heeft twee vestigingen in België: de hoofdzetel in Oudergem, Brussel, en een fabriek in Rotselaar. Het is nog niet bekend hoeveel banen er in ons land geschrapt zullen worden. Woensdag is er een ondernemingsraad gepland in Rotselaar.

'De directie heeft voor ons land voor woensdag een gewone en geen uitzonderlijke ondernemingsraad aangekondigd. Dat betekent dat er geen sprake is van collectief ontslag en toepassing van de wet-Renault en er dus alleszins minder dan 10 procent van de circa 700 jobs in ons land zullen worden geschrapt. De herstructurering slaat enkel op de organisatiestructuur en niet op de productie. Het zijn met name directie-, management- en kaderfuncties die bedreigd zijn', aldus vakbondssecretaris Kris Van Autgaerden (ACV) die dinsdagmorgen aanwezig was bij de aankondiging in Genève.

Bron: dinsdag 19 februari 2013, De Standaard
Eigen mening: Banen die verdwijnen, het zal nooit goed nieuws worden (denk ik), maar het enige positieve hier is dat men ook eens begint te snoeien in de kaderfuncties. Het moet niet altijd de Jan Modaal zijn die een stap opzij moet zetten bij een herstructurering of bij besparingen. Door de banen bij kaderleden te schrappen hoeven minder mensen op straat dan wanneer men evenveel zou willen besparen door arbeiders/bedienden te ontslaan
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd February 2013, 17:51
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
inderdaad, verlies van jobs zal nooit goed nieuws zijn. Maar ik stel me toch vragen bij het besparingsplan van Danone... Natuurlijk, het is crisis voor iedereen, ook voor multinationals, maar het lijkt mij zeer drastisch, zeker als je ziet dat Danone het zeer goed doet op de beurs en dat hun aandelenkoers al enkele weken in stijgende lijn gaat. Toch denk ik niet dat je hen kwalijk kan nemen, zeker niet omdat dit plan aangekondigd is en duidelijk afgebakend. Als je dat vergelijkt met de situatie rond Ford Genk, een heel verschil.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.