actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2015, 07:19
Arne.K*zandjian Arne.K*zandjian is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Westmalle
Posts: 20
Jonge bestuurders mogen geen alcohol meer drinken

15-12-15, 05.33u

Bestuurders die nog geen drie jaar hun rijbewijs hebben, zullen geen alcohol meer mogen drinken voor ze achter het stuur kruipen. Minister Galant wil de lat voor beginnende bestuurders vanaf midden volgend jaar op 0,2 promille leggen. Het gaat om de eerste aanpassing sinds 1994, staat vandaag in de kranten van Mediahuis. Minister van Justitie Koen Geens van zijn kant wil bedrijfswagens sneller laten afnemen. Dat schrijven meerdere kranten.

Nu ligt de alcoholgrens voor alle niet-professionele bestuurders op 0,5 promille, of één tot twee pintjes. De 0,2 promille komt overeen met nultolerantie, maar de lat op 0,0 promille leggen is technisch niet haalbaar. "Dan zou je ook mensen moeten beboeten die een spreekwoordelijke kreeftensoep met een vleugje alcohol hebben gegeten", klinkt het bij het BIVV.

Met die nultolerantie mikt de overheid logischerwijze vooral op jonge bestuurders. Chauffeurs tussen de 18 en de 25 jaar lopen acht keer meer risico om een ernstig ongeval te hebben. Iemand die ouder is dan 55, heeft 'maar' anderhalve keer meer kans.

Daarnaast zouden rechters binnenkort ook bedrijfsauto's kunnen verbeurd verklaren bij zware verkeersover*tredingen. Minister van Justitie Geens wil de wet aanpassen.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/j...inken-bf00eb75/

Eigen mening: Ik vind dit ook een goed idee. Don't drink and drive! Het is niet nodig om eerst alcohol te drinken en dan nog eens op de baan te gaan. Dit is niet veilig voor jou of andere bestuurders. En zeker niet als je nog eens mensen mee in je auto hebt. Al vind ik wel dat ze de 0.2 promille voor iedereen dan moeten inschakelen en niet enkel voor jonge bestuurders. Ik snap dan wel dat ze meer risico lopen dan een bestuurder van 55 maar alcohol in het verkeer is nooit veilig. En iedereen gelijk voor de wet vind ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2015, 10:20
c*rolien.vandenlangenbergh c*rolien.vandenlangenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: May 2015
Locatie: Malle
Posts: 17
Jonge bestuurders mogen geen alcohol meer drinken

We weten allemaal dat rijden met de wagen en alcohol niet samengaan. Elke week kan je artikels vinden over jonge bestuurders die onder invloed zelf tegen een boom rijden, of erger nog, iemand anders aanrijden. Ik ben van mening dat de alcoholgrens over het algemeen nog naar beneden mag en niet enkel voor jonge bestuurders. Op zich begrijp ik wel dat ze die 'extra mile' willen gaan voor de jongere bestuurders. Zij hebben (vaak) minder rijervaring en kunnen sommige dingen wat minder goed inschatten dan ervaren bestuurders.
Wel moet je natuurlijk opletten met het feit dat er in heel veel voedingswaren ook alcohol verwerkt zit en vaak denk je hier niet aan. Gedaan met de tiramisu en likeurpralines tijdens de feestperiode. Men zal hier toch mee moeten opletten en de maatschappij duidelijk informeren wat nog kan en wat niet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th December 2015, 22:38
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Het is een goed idee om een nultolerantie in te voeren voor jongeren, toch zijn er nog enkele kanttekeningen denk ik. Namelijk uit onderzoek is gebleken dat de jeugd zich veel bewuster is van dronken rijden dan de mensen die al langer hun rijbewijs hebben behaald. Als ik kijk naar mijn ouders, zullen deze bijvoorbeeld als ze enkele glazen wijn ophebben nog steeds met de auto naar huis komen. Studenten zijn hier veel alerter op. Ze willen namelijk hun rijbewijs niet meteen kwijtraken en gaan dan maar met de fiets of iemand anders uit de vriendengroep is die dag BOB.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th December 2015, 11:13
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Ik ben het volledig eens met deze 'nultolerantie', vandaag de dag zijn er steeds meer ongevallen met chauffeurs die gedronken hebben. Toch weet ik niet of we ons moeten toespitsen op enkel de jongeren, een meerderheid van de jongeren durft vlak na het behalen van zijn of haar rijbewijs niets fout doen omdat ze bang zijn dit terug kwijt te zijn. Het is ook vooral de generatie van mijn ouders die durven rijden en drinken, zij komen nog uit te tijd dat de politie zei dat ze rustig moesten rijden als ze gedronken hadden. Maar toch wil ik zeggen dat ik de 0.2 promille bij jongeren een goed idee vind, de jongeren zijn nog niet ervaren genoeg in het verkeer en moeten nog veel leren. Na 3 jaar is er een bepaalde ervaring opgedaan waardoor ze bepaalde situaties beter kunnen inschatten, de 2 pintjes die je mag drinken zullen ook al zorgen voor verlies van je reactietijd en inschattingsvermogen. Best is dus nog altijd met je fiets op café gaan of niet drinken als je moet rijden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th December 2015, 13:20
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Ik ben van mening dat je niet drinkt als je met de auto rijdt. Als je gedronken hebt en met de wagen naar huis rijdt, breng je niet alleen je eigen leven in gevaar maar breng je ook het leven van alle andere mensen op de openbare weg in gevaar. Daarom vind ik dat je strenger moet zijn tijdens de controles. Een nultolerantie is langs de ene kant wel goed maar dan moet je natuurlijk wel opletten dat je niet te veel pralines met likeur eet of iets eet waarin alcohol is verwerkt.

Om je alleen te focussen op de jeugd vind ik nogal overdreven. Het zijn niet alleen de jongeren die dronken rijden. Ook de oudere generaties zullen ook wel dronken achter het stuur zitten. Waarom richten ze hun actie niet op deze doelgroep?

Een alcoholslot zetten op wagens wordt ook wel eens aangehaald als alternatief om het probleem van dronken bestuurders aan te pakken. Ik denk dat dit niet effectief is. Je kan altijd iemand anders laten blazen waardoor het lijkt of je niet gedronken hebt maar eigenlijk wel dronken achter het stuur zit.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th December 2015, 15:43
T*ïssa.Vermeiren T*ïssa.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 55
Ik ben volledig voorstander van de 'nultolerantie' en ik zal zeker niet de enige zijn. De jeugd van tegenwoordig is er zich meer van bewust dat drinken en rijden niet samen gaan. Bijna dagelijks word je met je neus gedrukt op het gevaar dat het gebruik van alcohol en rijden niet samengaat.

Vanmiddag hoorde ik nog op de radio dat het aantal vluchtmisdrijven ook zo groot wordt. Je kan enerzijds vluchtmisdrijf plegen uit schrik (van de shock ==> schuldgevoel), maar anderzijds ook uit schrik dat ze achter dingen gaan komen die niet koosjer zijn (bijvoorbeeld het rijden onder invloed van drank, drugs, ..)!

Het feit dat men het alleen voor jongeren wil toepassen vind ik nogal dubbel. Ik begrijp dat jongeren veel meer kans hebben op ongevallen omdat ze dikwijls nog niet zo goed het gevaar kunnen inschatten zoals een ervaren chauffeur dat kan. Onder invloed van enkele glazen gaat dit er zeker niet op beteren. Maar zoals R*my al eerder zei in haar reactie, zijn het dikwijls nog de oudere generaties die met een glaasje teveel op, achter het stuur kruipen en nog naar huis rijden. De BOB-campagnes van de laatste jaren hebben hier al wel een duidelijke daling in gebracht denk ik, maar toch valt het toch op dat men het hier niet zo nauw mee neemt.

Ik zou zelf misschien voorstellen om nog meer alcoholcontroles te doen zodat mensen echt niet meer durven drinken wanneer ze nog met de wagen naar huis moeten. Onlangs vernam ik wel via het nieuws dat de politie al vindt dat ze al heel veel controles doen al heb ik zelf nog maar 1 keer moeten blazen in die 2,5 jaar dat ik mijn rijbewijs al heb.

Er zijn genoeg opties die je kan overwegen om zelf veilig thuis te geraken en het leven van anderen niet in het gedrang te brengen. Zo kan je bijvoorbeeld carpoolen naar grote evenementen waarbij 1 persoon BOB is. (In een klap ook goed voor het milieu). Je kan gebruik maken van openbaar vervoer, een taxi inschakelen of vragen of iemand je wilt vervoeren.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 18th December 2015, 22:35
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Ik ben voorstander van de 'nultolerantie'. Als ik bob moet zijn voor mijn vrienden dan raak ik zelf geen druppel alcohol aan. Dit is een gewoonte geworden waar ik absoluut geen probleem mee heb. Ergens vind ik dit niet meer dan normaal, je stelt jezelf verantwoordelijk en je moet deze verantwoordelijkheid dragen. Als je dit een probleem vindt dan moet je deze verantwoordelijkheid niet opnemen.

Dagelijks gebeuren er ongevallen, al dan niet veroorzaakt door het gebruik van alcohol. Als we deze ongevallen al kunnen wegnemen, dan zouden onze banen al heel wat veiliger zijn. En daar kan ik alleen maar voor pleiten. Veiligheid gaat voor mij nog altijd boven alles en ik ben blij dat er vele zo denken. De 'nultolerantie' is weeral een stap in de goede richting om onze veiligheid nog beter te waarborgen. Natuurlijk gaat hier nog veel over gesproken moeten worden voor dit in de praktijk uitgevoerd kan worden. En dat is normaal, het is een grote aanpassing, die ervoor zorgt dat we meer moeten nadenken. We mogen bijvoorbeeld dan geen praline meer eten met likeur of een gerecht met alcohol in. Toch denk ik dat deze "opofferingen" de moeite waard zijn.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 19th December 2015, 14:05
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Jonge bestuurders mogen geen alcohol meer drinken

Ik kan me volledig vinden in de nultolerantie. De regel is simpel; je drinkt niet wanneer je nog moet rijden. Waar ik niet mee akkoord ben, is dat men deze regel enkel wil invoeren voor jonge bestuurders. Al te vaak merk ik dat mensen van één of twee generaties ouder er geen probleem in zien om te rijden nadat ze gedronken hebben. Men focust te hard op de jongere, terwijl elke chauffeur evenveel verantwoordelijkheid heeft. Alcohol beïnvloedt het rijgedrag, bij eender wie van eender welke leeftijd. Akkoord dus dat de regel strikter wordt, maar voer dit dan in voor iedereen.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 19th December 2015, 14:51
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Ik kan mij vinden in het verlagen van de grens naar 0,2 maar zoals velen hier ga ik niet akkoord met het feit dat dit enkel voor mensen van onze leeftijd zou zijn. Ik merk vaak genoeg dat wij meestal net diegenen zijn die geen druppel drinken terwijl ze met de auto rijden terwijl de generatie van onze ouders of grootouders sneller denkt dat ze ondanks een glaasje teveel nog met de auto kan rijden. Het feit dat in het artikel gezegd wordt dat bij mensen van boven de 55 de kans veel lager ligt dat ze iets tegenkomen, kan met zoveel andere factoren te maken hebben, vind ik. Dus, voor de verlaging, tegen het onderscheid in leeftijd.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 20th December 2015, 17:37
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Ik ga helemaal akkoord met de nultolerantie. Jongeren voelen zich veel te snel zelfzeker in de wagen, er komt dus nu een terugkomdag voor jonge bestuurders, ze denken dan misschien ook dat een paar glaasjes geen kwaad kunnen. Mijn motto is: don't drink and drive! Dat zijn twee dingen die totaal niet samen gaan. Jongeren zijn ook al snel geneigd om na dat ene glaasje er nog één en nog één te nemen. Het is dus beter om helemaal niets te drinken, zo kan er ook geen verleiding tot de drank ontstaan. Ik begrijp dat ouders van verongelukte kinderen in het verkeer hier heel blij mee zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.