actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2017, 13:29
Obry.N*ets Obry.N*ets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 53
Lightbulb "Het pamperen moet gedaan zijn. Jongeren moeten opnieuw schrik krijgen van de politie

do 16 november 2017 10:14 - Bron: Belga, VRT

Voor de liberale politievakbond VSOA moet het gedaan zijn met het pamperen van de Brusselse jeugd. "Het 'dit zijn onze kiezers-beleid' van de afgelopen twintig jaar heeft duidelijk gefaald. En het wordt altijd maar erger. Daarom willen we dat de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken een repressief actieplan opstellen", zegt ondervoorzitter Vincent Houssin. Ministers Geens en De Croo pleiten intussen voor een harde aanpak van de relschoppers.

De rellen van gisteren en afgelopen zaterdag waarbij jongeren in Brussel politieagenten aanvielen, zijn voor de politievakbond de spreekwoordelijke druppel. "Sinds 2000 is het bijna verboden om tussenbeide te komen bij bepaalde manifestaties. Ze willen zo politiek correct zijn waardoor ze de zaken niet benoemen en de realiteit ontkennen", zegt Houssin.

Omdat de lokale autoriteiten in Brussel niet ingrijpen, richt de vakbond zich tot de ministers Koen Geens en Jan Jambon. "We willen dat er een repressief actieplan wordt opgesteld. Want het preventiebeleid dat nu geldt, haalt niets uit als er geen repressie is."

Nultolerantie

Concreet komt het erop neer dat VSOA vraagt om speciale ploegen zoals de VIP Police op te richten, die zouden dan "baldadige jongeren opzoeken en bij de minste overtreding verbaliseren", zegt Houssin. "Jongeren moeten weer schrik krijgen van de politie."

Daarnaast dringt VSOA er bij Geens op aan om werk te maken van de omzendbrief, "die de minister had beloofd voor oktober", over nultolerantie voor geweld tegen politie. De politievakbond wil dat er ook een referentiemagistraat wordt aangesteld die ervoor moet zorgen dat "jonge criminelen die hulpverleners aanvallen, vitrines en wagens beschadigen, burgers intimideren" altijd worden vervolgd.

"De afgelopen twintig jaar gold een soort van tolerantiebeleid dat bedoeld was om de boel niet te laten escaleren. Het is echter net erger geworden. Ik verwacht dan ook een signaal van Binnenlandse Zaken", besluit Houssin.

Mechelen

Minister van Justitie Koen Geens pleit ervoor om snel een nultolerantie in te voeren voor geweld tegen de politie. Dat zei hij bij aanvang van de ministerraad. "Er is een mix nodig van preventie en repressie", aldus Geens. "Men moet vooral duidelijk maken dat men niet gratuit zulke dingen kan doen in de hoofdstad van Europa."

De Mechelse burgemeester Bart Somers (Open Vld) werd de afgelopen dagen verschillende keren aangehaald als voorbeeld van hoe het anders kan. Houssin sluit zich daarbij aan. "Mechelen was een kleine twintig jaar geleden een onveilige stad met regelmatig rellen. Maar Somers heeft aangetoond dat je met een gecombineerde aanpak van een hard optreden en preventief beleid een ommezwaai kan bekomen", besluit Houssin.

Ook vicepremier Alexander De Croo wil dat Brussel een voorbeeld neemt aan Mechelen. "Daar is ook veel aandacht voor preventie, maar wordt wel een kordaat beleid gevoerd", zegt hij. "Vandaag moet je vooral optreden. Praten helpt niet."

Bron: ' "Het pamperen moet gedaan zijn. Jongeren moeten opnieuw schrik krijgen van de politie" ' (De Morgen), geraadpleegd op donderdag 16 november 2017 via https://www.demorgen.be/binnenland/...itie-b42ac054b/

Eigen mening:
De rellen in Brussel van de afgelopen dagen zijn absoluut onaanvaardbaar, laat dat buiten kijf staan. Zaterdag ontstonden rellen toen Marokko zich kwalificeerde voor het WK voetbal. Winkels werden vernield, auto's werden gevandaliseerd en zelfs in brand gestoken. Hierbij raakten 22 politieagenten gewond. Die rellen waren goed voor een totale schade aan openbare infrastructuur van maar liefst €31 000. Al snel kwam er heel wat kritiek op de povere daad- en beslissingskracht van de politie. Voor de rellen van dinsdag ontbreken voorlopig de grote details nog, maar ook hier werden winkels en openbare infrastructuur het mikpunt. Ook de politie werd niet gespaard en werd bekogeld. De politie was deze keer sneller ter plaatse en trad harder op; 31 jongeren werden opgepakt. Analyses en opinies komen nu van alle kanten.
Het valt niet te ontkennen dat de Belgische hoofdstad dezer dagen in vieze papieren zit. Ik moest spontaan denken aan een interview met Donald Trump waarin hij Brussel een 'hellegat' noemde. Natuurlijk is dat met de nodige zin voor overdrijving en moet dat met een korreltje zout genomen worden, maar een feit is dat Brussel worstelt met zichzelf en niet goed weet wat te doen. Of althans niet goed wist.
Vanuit verschillende politieke invalshoeken komt er een roep naar een harde aanpak van relschoppers. Niets of te weinig doen is natuurlijk niet goed, maar je kan jezelf ook wel vragen stellen bij zo'n harde aanpak. Er wordt zelfs geopperd voor een nultolerantie. De politievakbond (VSOA) zou 'baldadige jongeren bij de minste overtreding verbaliseren'. De VSOA zou ook werk willen maken van een nultolerantie voor geweld tegen politie.
Deze maatregelen in spe gaan bij mij toch allemaal wel een brug te ver. Ooit had ik had eens gelezen; "een nultolerantie is een ontmenselijking van het systeem". Waar leggen we de grens? We zijn toch net mensen omdat we rekening moeten kunnen houden met omstandigheden, niet? Natuurlijk praat dit de rellen niet goed; maar om hier een antwoord op te bieden met geweld, daar heb ik toch ook mijn twijfels over. Wordt het dan geen kat- en muisspel van geweld tegen geweld? We mogen niet evolueren naar een politiestaat, toch? Het is misschien eens belangrijk om te kijken wat deze jongeren aanzet tot zulk gedrag. Misschien voelen zij zich gefrustreerd, onbegrepen, waardeloos enz. in onze maatschappij? Ik denk dat dat zeker niet mag vergeten worden. Die ontevredenheid is misschien wel de kern van het probleem.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2017, 16:24
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Naar mijn mening kan er geen aanpak zwaar genoeg zijn voor de soort die keer op keer het imago van onze grootsteden door het slijk haalt. Het samenscholingsverbod waar NV-A en Vlaams Belang voor pleiten lijkt me een eerste stap in de goede richting.
Tevens zit je nu in Brussel in een systeem waar de politie de straten veilig zou moeten houden. Zonder succes. Overgaan tot een absolute nultolerantie is de enige stap in de juiste richting om deze problemen op te lossen. Natuurlijk moet dit in samenwerking met de regering gebeuren. Strengere aanpak/straffen voor feiten zoals afgelopen zaterdag zijn afhankelijk van de wet.
Ergens moet een grens getrokken gaan worden en ik denk dat deze grens al een hele tijd bereikt is. Al jaren kampt Brussel met het imago van "loopt er 's avonds niet alleen rond" wat een smet op het imago van de hoofdstad is. Daarbij kan ik enkel Theo Francken herhalen: opkuisen! Jongeren die stelen, inbreken, overvallen, ... in Brussel worden gepamperd tot en met. Ik ben verbaast dat er nog mensen zijn die in deze aanpak geloven. Wie een misdaad begaat moet hiervoor bestraft worden. Wie zijn gat verbrand..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.