actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2015, 21:08
Cheyenne.K*rstens Cheyenne.K*rstens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Turnhout
Posts: 27
Groen wil terreurmaatregelen beperken in tijd

Nu de parlementaire commissie over terreurbestrijding stilaan van start gaat, komt Groen met een update van haar veiligheidsplan.

De oppositiepartij vraagt om een aantal maatregelen die premier Charles Michel (MR) al heeft voorgesteld een tijdelijk karakter te geven. Het gaat dan onder meer om het aanmeten van elektronische enkelbanden bij geradicaliseerde jongeren of het oprekken van de opsluiting na eerste arrestatie van 24 uur naar 78 uur. "Die voorstellen gaan erg ver", zegt Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke. "Iemand met een enkelband kan bij wijze van spreken nog altijd van thuis een aanslag organiseren. En de voorhechtenis kan nu ook al onder bepaalde voorwaarden uitgebreid worden naar 48 uur."

Als die nieuwe wetten er dan toch moeten komen, vraagt Groen dat ze vervallen na twee jaar. "Dan kan het parlement de maatregelen evalueren en eventueel verlengen. Na dramatische gebeurtenissen worden er vaak snel-snel drastische wetten doorgevoerd. Maar hoe efficiënt zijn die allemaal? En in welke mate raken ze aan onze grondrechten of onze privacy? Daar moet in rustigere tijden een nieuw debat over gevoerd worden."

Het plan van Groen heeft overigens betrekking op alle beleidsniveaus. Zo vragen ze een eengemaakte politie in Brussel. In Vlaanderen vraagt parlementslid Elisabeth Meuleman dan weer meer personeel voor de opvolging van de enkelbanden. Tegelijk eist ze dat de gewesten een permanente vertegenwoordiger krijgt in de Nationale Veiligheidsraad. Nu worden de ministers-presidenten slechts occasioneel uitgenodigd. "Samen- werking is alles", besluit ze.

bron: http://www.demorgen.be/binnenland/g...-tijd-bef7c643/

Eigen mening: Ik ben het eens met Groen dat een enkel band niet de juiste oplossing is. Maar daarin tegen ben ik er niet tegen dat er snel strenge wetten komen. Het is nu eenmaal niet de moment om lang te discussiëren. Strenge wetten die er nu komen kunnen na de dreiging van het terrorisme ongedaan gemaakt worden als men dan nog steeds vindt dat de wetten te streng zijn. Maar op dit moment vind ik het niet meer dan juist dat er wetten bij komen. Ik denk dat veel mensen zich ook veiliger gaan voelen . Het kan niet de bedoeling zijn dat we ons bang in onze huizen gaan schuilen. Waarom geen controles aan de grenzen? Ik denk dat dit in deze tijden zeker geen overbodige luxe is. Maar uiteraard is dit niet aan België om te beslissen maar moet dit in Europa gebeuren. Maar aan de andere zijde kan België hier wel voor pleiten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.