actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2011, 09:25
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Politie westkust gaat hangjongeren stalken

Politie westkust gaat hangjongeren stalken

De politie van de zone Westhoek - Koksijde, De Panne, Nieuwpoort - start in de zomervakantie als eerste met een VIP-behandeling voor jongeren die overlast veroorzaken. VIP staat daarbij voor 'Very Irritating Police' of 'Erg Vervelende Politie'. Dat melden De Morgen en La Dernière Heure dinsdag.

De taak van de VIP-politie is probleemjongeren identificeren, hen continu volgen en controleren. Volgens korpschef Nicholas Paelinck van de politiezone Westkust zijn de overlastpleger vooral jongeren tussen 14 en 25 jaar uit het binnenland of Noord-Frankrijk, die aan kust hun vakantie doorbrengen.

Met de VIP-behandeling streeft de politie een dubbel doel na: de inwoners duidelijk maken dat er iets aan de problemen gedaan wordt, en de probleemjongeren erop wijzen dat ze zich aan de regels moeten houden.

De inspiratie voor deze aanpak komt uit Rotterdam. De VIP-patrouille aan de Westkust zal een lightversie worden van de aanpak in de Nederlandse havenstad.

Bron:www.standaard.be
Datum: 19/04/2010

Mijn mening:

Het project "VIP-politie" dat overgewaaid komt van Nederland lijkt me zeker zinvol. Deze ochtend was er op de radio nog een nieuwsbericht over een jongen die op de parking van een discotheek werd aangereden en verschillende meters meegesleurd werd op de motorkap van de daders. De jongen ligt nu in kritieke toestand in het ziekenhuis. De oorzaak van de aanrijding is een discussie in de discotheek die uitmondde in een vechtpartij. Bijgevolg vind ik het niet meer dan juist dat de politie zulke probleemjongeren extra in de gaten gaat houden. Wel moet er opgepast worden dat er wel het juiste effect wordt bereikt met de "VIP-politie". Het kan evenzeer dat jongeren net gefrustreerd geraken doordat ze voortdurend in het oog worden gehouden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2011, 13:22
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
Ik denk dat de VIP-politie zowel goed als slecht kan zijn.
Het is goed dat de politie van de zone Westhoek het probleem van de hangjongeren aanpakt. Dit door ze beter in de gaten te houden en sancties geven aan de jongeren die een overtreding maken.
Maar het kan ook zijn dat de jongeren er een hobby van maken. Dat ze de politie die dan aan het patrouilleren zijn, beginnen uit te dagen. Dat ze kattekwaad uithalen en zo de politie aan het lijntje houden of van hier naar daar sturen. Zodat de politie hun vermaak wordt tijdens de dag.
Ik sta wel achter de VIP-politie, en ik hoop dat het een positief effect zal hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th April 2011, 14:01
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Very Irritating Police??? Is dat niet een beetje té belachelijk? Oké als je jongeren die overlast veroorzaken wilt aanpakken, maar doet de politie dat sowieso al niet? Als ze hiervoor nog eens een extra soort patrouille moeten oprichten, zijn de huidige patrouilles dan gewoon lui of onderbemand?
En daarbij, hangjongeren hoeven net per se negatief te zijn. Mogen jongeren niet samenkomen op het strand of de dijk om samen wat te relaxen?
Dit is een initiatief dat volgens mij thuishoort in de catogerie DIVDP. Dwaze Initiatieven Van De Politie.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th April 2011, 21:14
Jennifer . Verhaegen Jennifer . Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 69
Politie westkust gaat hangjongeren stalken

Ik vind dit best wel een goed initiatief. Ik denk dat de politie niet altijd de tijd heeft om alle hangjongeren die problemen veroorzaken te volgen en te controleren. Nu is er een aparte afdeling opgericht en dat is een goede zaak. Het is tegenwoordig toch echt wel een probleem aan het worden, jongeren die mensen bij elkaar slagen of beroven. De mensen gaan zich echt wel veiliger voelen. Als ik over straat wandel en ik zie daar een groepje jongeren raar kijken en ze beginnen dingen te roepen dan voel ik mij vaak ook wel onveilig. Het is niet zo dat alle jongeren worden gevolgd, enkel diegene die problemen veroorzaken. Zo weten zij ook dat ze dit niet zomaar ongestraft kunnen doen.
__________________
Life is too precious & short to worry about the stupid crap. Have fun, party, dance all night, fall in love. Say anything you want to say, do what you want to do & regret nothing.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th April 2011, 21:30
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Ik heb bij de titel van het artikel 'Politie westkust gaat hangjongeren stalken' toch wel mijn bedenkingen. Als ik alleen deze titel lees (en het artikel nog niet), dan lijkt het mij dat de politie niets te doen heeft. Hangjongeren zijn zoals Ruben reeds aanhaalt niet altijd lastig. Waarom deze jongeren 'stalken'? Dit gaat me toch wel ver. Ik dacht dat de politie het goede voorbeeld moest geven? Stalking zal al zeker niet zo'n goed voorbeeld zijn.

Als ik het artikel verder lees, zie ik dat het gaat over jongeren die 'overlast' veroorzaken. Maar wat is overlast in deze zin? Jongeren die plezier maken op het strand en misschien TE luidruchtig zijn voor de oudjes die op de dijk wonen? Of hebben we het echter over jongeren die de dijken onveilig maken door bijvoorbeeld het plegen van geweld? Het artikel is voor mij echt wel zeer onduidelijk en geeft mij een verkeerd beeld.

Daarnaast vind ik de 'VIP' benaming ronduit belachelijk. 'Very Irritating Police' of 'Erg Vervelende Politie'... dit heeft voor mij niets te maken met het continu volgen en het controleren van deze jongen? Ik vind het natuurlijk een goed initiatief om echt lastige jongeren die problemen veroorzaken te controleren en een gepaste straf te geven. Maar STALKEN ?! Heeft de politie niets anders te doen? Jongeren volgen op de meter... Men kan beter patrouilles inschakelen op de plaatsen waar er overlast is. Maar ja, wie ben ik om dit te zeggen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.