actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2011, 09:48
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Leraar islam krijgt vrij voor vrijdaggebed - Vlaams Belang eist ontslag

Leraar islam krijgt vrij voor vrijdaggebed - Vlaams Belang eist ontslag

Het schepencollege van Beringen heeft een islamleraar de toelating gegeven om op het ogenblik dat hij les heeft, toch naar het vrijdaggebed te gaan. “We gaan zijn ontslag vragen”, zegt VB-fractieleider Bert Schoofs. “Ik mag een kwartiertje vroeger vertrekken”, zegt islamleraar Mehmet Üstün.

“Tot nu toe was vrij krijgen op vrijdagnamiddag geen probleem”, vertelt Mehmet Üstün. “De school heeft er altijd rekening mee gehouden dat ik dan naar het vrijdaggebed ga. Als islamleraar heb ik ook in de moslimgemeenschap een voorbeeldfunctie, ik moet naar de moskee gaan.”

"Met de verschuiving naar de zomertijd kwam ik in de problemen. Het vrijdaggebed is nu rond 14 uur. Ik had eerst gevraagd om mij dat uur te laten vervangen door een islamlerares, die had ik zelf al gevonden. Uiteindelijk heeft het schoolbestuur beslist om me een kwartier vroeger te laten vertrekken. Voor dat kwartier krijgen de leerlingen taken en komt er ook iemand toezicht houden. Na de speeltijd ben ik weer in de school voor de volgende les. Het probleem stopt ook in juni, volgend jaar liggen de uurroosters anders.”

“Aangezien het geloof tot de privésfeer behoort, moet hij zelf een oplossing vinden voor zijn probleem", zegt VB-fractieleider Bert Schoofs. "We zullen op de volgende gemeenteraad zijn ontslag vragen.”

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...st-ontslag.aspx

Eigen mening:
Ik vind het een beetje vreemd om hiervoor zijn ontslag aan te vragen. Ik denk dat er nog wel leerkrachten zijn die af en toe een beetje vroeger met de les moeten stoppen. Bijvoorbeeld om op tijd te zijn in een andere school waar men lesgeeft.
De situatie is trouwens ook maar tijdelijk aangezien de lessenroosters nog veranderen, dus ik snap niet zo goed waarom men er een probleem van maakt.
Daarnaast zou je volgens mij als "islamleraar" juist het slechte voorbeeld geven door niet naar de moskee te gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th April 2011, 16:27
Steff.Foets Steff.Foets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Meerhout
Posts: 32
Een ontslag zou inderdaad overdreven zijn. Maar als het over ‘islamitische kwesties’ gaat is het Vlaams Belang zeer radicaal. Toch vind ik ook dat deze leerkracht beter niet naar deze mis kan gaan onder zijn lessen. Dit zou een negatief voorbeeld zijn voor de andere islamitische jongeren zijn. Deze situatie is tijdelijk maar toch moet de school, en ook andere scholen, deze situatie proberen te vermijden vooraleer er een echte discussie is. Maar zoals reeds gezegd zou het zeer overdreven zijn om deze leerkracht hiervoor te ontslaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th April 2011, 13:10
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
Totaal onnodig om deze man te ontslaan. Hij is islamleerkracht en als leerkracht heb je een voorbeeldfunctie zoals we allemaal weten. Is het dan fout dat hij vrijdagmiddag een kwartier van de les invult met een taak terwijl hij toch nog het voorbeeld geeft?

Als ik dit bekijk lijkt het me als een nogal ongelukkige samenloop van dingen. De zomertijd die ervoor zorgt dat het gebed op een ander tijdstip valt en het feit dat hij net dan les geeft. Ik zie in de aanklacht van het Vlaams Belang wel iets dat klopt. Geloof en de beleving ervan horen tot de privésfeer. Zoals je in het artikel kan lezen wou hij wel een vervangster regelen zodat de les kon doorgaan maar als de school ervoor kiest om hem een kwartier vroeger te laten vertrekken dan is het volgens mij fout om de leraar hiervoor te straffen.

Als de leerlingen hier niet door benadeeld worden is er geen probleem. Toch moet de school zoeken voor een oplossing zodat dit gegarandeerd wordt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th April 2011, 13:28
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
De goede wil van de leerkracht komt in dit artikel wel duidelijk naar voor. Het ontslag eisen is inderdaad niet correct, daar de leerkracht zelf een vervangster kon voorzien die zijn uur overnam. Dus allemaal ok. Over de voorbeeldfunctie gesproken. Dit kan je ook anders interpreteren: Het voorbeeld dat deze leerkracht nu laat zien is dat het ok is om tijdens je werkuren er vandoor te gaan om eventjes te gaan bidden. Ok, geloof is een gevaarlijk discussieonderwerp, maar ik vind het uit principe niet kunnen dat men tijdens zijn uren even weg gaat om gebedsredenen. Als hij tijdens de speeltijd zou gaan bidden denk ik dat zijn god nog steeds content zou zijn.

Ik vind het dus niet kunnen, maar daar hij zelf wel pogingen doet om de last voor zijn leerlingen en de school te beperken vind ik zeker wel dat hij zijn job moet kunnen behouden. Iemand ontslaan, omdat hij van zijn werkgever niet voor vervanging mag zorgen, lijkt me iets te vergaand.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd May 2011, 19:58
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
De reactie van het Vlaams Belang om de leraar te willen ontslaan is zeker en vast veel te ver gezocht.
Zoals de leerkracht in het artikel vermeld, heeft hij een voorbeeldfunctie.
Net zoals alle andere leraars. omdat de leerkracht deze voorbeeldfunctie zeer goed wil invullen, wordt hij ontslagen. Dit is toch absurd.
Ik ken genoeg leerkrachten die al enkele jaren lang een heel jaar op ziekenkas gaan en dan enkele dagen voor het schooljaar eindigt, terugkomen om nog geld te kunnen krijgen. is dit wel een voorbeeldfunctie naar de leerlingen toe?
Ik denk het niet!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd May 2011, 20:06
Gibb.Pemen Gibb.Pemen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie:
Posts: 46
Dit gaat er inderdaad over. Ik vind dat de leerkracht in kwestie goed gehandeld heeft. Hij had vervanging voor dat kwartiertje gevonden, dus hij zorgt ervoor dat hij zijn leerlingen niet achterlaat.
Verder vind ik dat hij een goed voorbeeld geeft door zich te houden aan zijn principes en zijn geloof. Dat moet je maar kunnen. Als men volgend jaar rekening houdt met de uren van zijn gebed, zie ik niet in waarom men deze leraar moet ontslaan.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd May 2011, 21:11
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Het laatste jaar zijn er al veel berichten in de media geweest, die over de gewoontes van islamieten gingen, en of ze al dan niet kunnen gepaard gaan met het succesvol uitoefenen van hun job (terugdenkend aan de 'hoofddoekenkwestie'?!).
Over dit artikel heb ik wel degelijk een uitgesproken mening. Als de school het toelaat om de leerkracht vroeger te laten stoppen indien hij zelf voor vervanging zorgt, waar haalt de VB-politicus dan het recht vandaan om het ontslag van deze leerkracht aan te vragen? Ik vind dit vrij pretentieus. Bovendien zal het Vlaams Belang op deze manier niet veel aan populariteit winnen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 23rd May 2011, 22:21
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Ik begrijp helemaal niets van de reactie van het VB hier. Die man heeft zelf voor vervanging gezorgd. Dit werd geweigerd door de school. Die school gaf hem wel de toestemming om die les een kwartiertje vroeger te stoppen zodat hij naar de moskee kon gaan. Wat heeft het VB hier dan nog aan te zeggen? Stel je voor dat je van je baas een kwartiertje vroeger naar huis mag om je kinderen op te halen, dan gaat het VB toch ook niet zeggen dat ze gaan vragen om je te laten ontslaan. Dit slaat absoluut nergens op, en laat nog maar eens zien dat het enige programmapunt dat deze partij heeft, racisme is.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 24th May 2011, 19:42
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
Ik ben die uitspraken van het 'Vlaams Belang' meer dan beu, waarom moeten ze altijd van een mug een olifant maken. In plaats van zich bezig te houden met serieuze politieke zaken, gaan ze mensen van vreemde origine in de gaten houden tot ze een misstap begaan. Al kunnen we dit niet eens een misstap noemen, want hij had vervanging gevonden en de school ging akkoord. Wat is dan het probleem? Moest dit nu zijn voorgevallen bij een autochtone leerkracht, dan had het Vlaams Belang niets gezegd. Maar omdat het gaat over een leerkracht islam, staan ze als eerste klaar om die mensen een slag in het gezicht te geven. Een ander voorbeeld zijn de diefstallen die werden gepleegd door enkele inbrekers van vreemde origine. De mensen van het Vlaams Belang hadden hier camerabeelden van, en dat werd meteen op hun website geplaatst. Je kreeg meteen de indruk dat ze racisme wilden opwekken bij de bevolking, je krijgt meteen het idee van "alle allochtonen zijn slecht en criminelen" aangereikt. Precies of er geen autochtone criminelen zijn.

Ik begrijp niet waarom ze mensen van vreemde origine altijd moeten discrimineren. Het Vlaams Belang wil ons land mee richting geven, dan vind ik dat ze een voorbeeld moeten zijn naar de bevolking toe. En dan wel op vlakken: verdraagzaamheid, respect,... en vooral geen racistische uitspattingen. Dat je een racistische gedachtegang hebt is voor mij nog toelaatbaar, dat is je eigen mening. Maar je gaat niet zomaar op straat of elders mensen met daden discrimineren omdat ze niet van hier zijn, dat is totaal ongepast. Als we andere mensen niet kunnen respecteren, gaan we geen stap verder geraken in een verdraagzame wereld. Ik weet dat we nooit zo'n wereld zullen bereiken, maar we kunnen toch op z'n minst de moeite doen om elkaar te verdragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.