actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2011, 10:49
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Cocaïnegebruikers financieel belonen om af te kicken werkt

Cocaïnegebruikers financieel belonen om af te kicken werkt

Cocaïnegebruikers die financieel beloond worden om geen drugs te gebruiken, hebben meer kans om clean te blijven. Dat blijkt uit een kleinschalig experiment dat gevoerd werd in het ambulant behandelingscentrum De Kiem in Gent. De kans op onthouding zes maanden na de start van de behandeling was drie keer groter dan bij de controlegroep, zegt het centrum.

Wetenschappers van de Gentse universiteit onderzochten het effect van de zogenaamde 'CRA+vouchers-methodiek' bij de behandeling van cocaïneverslaving. Bij deze nieuwe werkvorm werden druggebruikers beloond voor onthouding volgens een premiestelsel, waarbij ze met vouchers in een periode van zes maanden tot 1.265 euro konden verdienen. Het vouchersysteem is één onderdeel van een omvattende gedragstherapeutische behandeling.

Meerwaarde

Tijdens het onderzoek werden achttien cocaïnegebruikers behandeld in de groep 'CRA+vouchers' en zestien in de controlegroep. 'Zes maanden na de start van de behandeling was de kans op abstinentie drie keer groter in de CRA+vouchers-groep in vergelijking met de controlegroep', zegt het centrum maandag.

'Op basis van dit kleinschalige onderzoek kunnen we voorzichtig besluiten dat de CRA+vouchers-methodiek een meerwaarde heeft ten aanzien van de bestaande behandeling van cocaïnegebruikers', klinkt het.

'Gezien de beperkte steekproef en de werkzaamheid van de bestaande behandeling, konden evenwel weinig statistisch significante verschillen aangetoond worden.'

bron:
www.standaard.be

mening:
Ik vind het absurd dat men dit onderzoek gedaan heeft. Volgens mij is het bijna niet realiseerbaar voor grotere steekproeven of in de realiteit. Daarbij stel ik mij de vraag of deze personen wel altijd geld nodig hebben gezien we vaak horen van de rijkere klasse die cocaïne gebruikt.
Ik vind geld ook geen goede stimulans want ze hebben nog niet onderzocht hoe lang deze personen het volhouden als deze stimulans wegvalt. .
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.