actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2013, 11:25
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
FARC wil wapens dertig dagen laten zwijgen

De Revolutionaire Strijdkrachten van Colombia (FARC) hebben unilateraal een staakt-het-vuren afgekondigd. De actie gaat van start op 15 december en zal dertig dagen duren, zo kondigden de rebellen zondag aan. De FARC hoopt dat de regering van Juan Manuel Santos hetzelfde doet.
‘Op unilaterale wijze bevelen we al onze eenheden (...) om de strijd en de vijandigheden gedurende 30 dagen te staken’, aldus een persbericht van de rebellengroepering, dat in Havana is gepubliceerd. De guerrilla-organisatie voert sinds een jaar in Cuba vredesonderhandelingen met de Colombiaanse regering, maar op het terrein gaan de gewapende botsingen verder. De aankondiging komt een dag na een aanslag waarbij acht doden vielen, die door het leger is toegeschreven aan de FARC.

Daarnaast ‘bevelen we om waakzaam te blijven voor iedere vijandige operatie, waarop zonder dralen moet gereageerd worden’, stond nog in de tekst, die werd voorgelezen na een nieuwe reeks onderhandelingen in de Cubaanse hoofdstad. De regeringsdelegatie van Colombia, geleid door voormalig vicepresident Humberto de la Calle, legde geen verklaringen af in Havana.

De onderhandelingen gaan op 17 december opnieuw verder.

bron : destandaard.be
mening : Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Ik zat in het vijfde middelbaar en in de TW-klas zat een nieuwe leerlinge die van Colombia afkomstig was. Ze kwam ons tijdens de middag uitleg geven over de politieke situatie in haar land en in het speciaal over de FARC. Het waren vreselijke verhalen die voor ons Belgen heel surreëel leken. 30 dagen is geen al te lange tijd maar in 30 dagen kan veel gebeuren. Men zou tijdens deze 'wapenstilstand' vredig kunnen onderhandelen, waarbij geen onschuldige slachtoffers vallen. De aankondiging kwam na een aanslag waarbij 8 doden vielen. Misschien was het toeval of misschien wilde men na deze druppel het geweld even doen stoppen om de situatie in te schatten en daaruit besluiten te trekken. Ik hoop op het laatste.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.