actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2010, 18:51
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Rechters kunnen drinkende chauffeurs voortaan alcoholslot opleggen

08/12/10, 18u07

Chauffeurs die betrapt zijn op rijden onder invloed van alcohol kunnen voortaan door de rechter verplicht worden om een alcoholslot in hun voertuig te plaatsen. De wet die dat mogelijk maakt, wordt morgen van kracht.

Volgens de Federale Overheidsdienst Mobiliteit is België een van de eerste landen die de toepassing van het alcoholslot wettelijk heeft geregeld.

Een alcoholslot is een ademtoestel in de wagen dat ervoor zorgt ervoor dat het voertuig enkel kan starten als de chauffeur onder de grens van 0,2 promille blijft. De rechter kan nu een dronken chauffeur verplichten om zo'n toestel in de wagen te installeren.

Rijden voor het werk
Tot nu toe konden rechters enkel boetes uitspreken of een rijverbod opleggen. Veel overtreders riepen echter voor de rechter in dat ze voor hun werk moesten kunnen blijven rijden. Met het alcoholslot krijgt de rechter nu de mogelijkheid om zijn uitspraak te verfijnen. De rechtbank kan de chauffeur in kwestie verplichten om één tot vijf jaar - of in extreme gevallen zelfs levenslang - met een alcoholslot te rijden.

Wie tot een alcoholslot veroordeeld is en toch zonder de weg op gaat, riskeert een gevangenisstraf en/of een (al dan niet levenslang) rijverbod. (belga/eb)

BRON:
De Morgen
8/12/2010

MIJN MENING:

Ik vind dit een zeer goede zaak. Het is geen publiek geheim dat vele ongevallen gebeuren omdat een bestuurder dronken achter het stuur zit. Vaak beseffen de dronken chauffeurs niet dat ze een gevaar op de baan zijn en rijden ze roekeloos. Als de rechter beslist dat een dronken bestuurder niet meer mag rijden kan dit echter beteken dat de bestuurder zijn job niet kan uitoefenen of de grote afstand naar zijn werk niet meer kan overbruggen. In deze gevallen is een alcoholslot een goed alternatief. Je kan je auto namelijk niet starten zonder vooraf een test af te leggen. Ook is het niet mogelijk de test te vervalsen door iemand anders te laten blazen.
Ik vind het alcoholslot dus een goed alternatief voor bestuurders die meermaals dronken achter het stuur hebben gezeten en een gevaar vormen voor zichzelf en anderen.

Laatst aangepast door anneleen.van.saet : 8th December 2010 om 18:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2010, 20:02
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Ik snap echt niet dat iemand dronken achter het stuur durft kruipen. Men brengt zowel zichzelf, als andere mensen in gevaar. Het alcoholslot vind ik dus eigenlijk een zeer goede straf, aangezien men de auto gewoonweg niet meer kan starten als men gedronken heeft.
Ik snap niet dat sommige mensen niet verstandig kunnen omgaan met alcohol. Als men aan het begin van de avond beslist om geen alcohol te drinken, waarom doen ze het dan uiteindelijk toch?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th December 2010, 23:01
Nienke.Nietvelt Nienke.Nietvelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 55
Alcoholslot

Eindelijk een "goede" oplossing voor het probleem: rijden onder invloed van alcohol. In mijn ogen is het een vooruitgang dat rechters vanaf morgen een alcoholslot kunnen laten plaatsen bij bestuurders die betrapt werden met té veel alcohol in hun bloed. Op deze manier kunnen de beschuldigden geen excuses meer gebruiken zoals "Ja máár ik heb mijn wagen nodig voor mijn werk." Want je werk afnemen, omdat je in je vrije tijd onder invloed van alcohol was, lijkt me niet echt helemaal correct. Toch heb ik nog mijn twijfels bij de werking van dit alcoholslot. Bestaat er echt geen enkele mogelijkheid om iemand anders in jouw plaats te laten blazen/de alcoholtest te doen? Ook is het installeren van een alcoholslot niet echt een "straf". Je kan nog steeds met de wagen overal heen rijden terwijl je mensenlevens in gevaar hebt gebracht. Daarom vind ik dit bij mensen met een "zwaar" alcoholprobleem geen gepaste oplossing en is een rijverbod wel een echte straf. Hopelijk beseffen de rechters goed dat ze een alcoholslot niet aan iedere bestuurder die té veel gedronken heeft als "straf" moeten opleggen, maar de "straf" (alcoholslot, rijverbod, ...) laten overeenkomen met de hoeveelheid alcohol in het bloed, alsook de schade/gevaar dat deze bestuurder heeft veroorzaakt/betekend voor anderen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th December 2010, 16:49
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Het is inderdaad niet mogelijk om iemand anders een ademtest te laten afleggen. Dus het is inderdaad niet mogelijk. Mensen met een zware verslaving die regelmatig drinken kunnen toch hun auto niet starten dus dat is ook al geen probleem.Wat ik me wel afvraag is hoe het zit met drinken als de auto al gesart is.
Ik vermoed dat de rechter het alcoholslot niet bij doodrijders gaat laten instaleren. Deze krijgen over het algemeen een vele zwaardere straf.
Er zijn wel enkele dingen in te brengen tegen het alcoholslot maar dit kan je bij elke maatregel doen. Ik ben het dus wel eens met je redenering maar wou enkel wat duidelijkheid scheppen.
Citaat:
Orgineel gepost door Nienke.Nietvelt
Eindelijk een "goede" oplossing voor het probleem: rijden onder invloed van alcohol. In mijn ogen is het een vooruitgang dat rechters vanaf morgen een alcoholslot kunnen laten plaatsen bij bestuurders die betrapt werden met té veel alcohol in hun bloed. Op deze manier kunnen de beschuldigden geen excuses meer gebruiken zoals "Ja máár ik heb mijn wagen nodig voor mijn werk." Want je werk afnemen, omdat je in je vrije tijd onder invloed van alcohol was, lijkt me niet echt helemaal correct. Toch heb ik nog mijn twijfels bij de werking van dit alcoholslot. Bestaat er echt geen enkele mogelijkheid om iemand anders in jouw plaats te laten blazen/de alcoholtest te doen? Ook is het installeren van een alcoholslot niet echt een "straf". Je kan nog steeds met de wagen overal heen rijden terwijl je mensenlevens in gevaar hebt gebracht. Daarom vind ik dit bij mensen met een "zwaar" alcoholprobleem geen gepaste oplossing en is een rijverbod wel een echte straf. Hopelijk beseffen de rechters goed dat ze een alcoholslot niet aan iedere bestuurder die té veel gedronken heeft als "straf" moeten opleggen, maar de "straf" (alcoholslot, rijverbod, ...) laten overeenkomen met de hoeveelheid alcohol in het bloed, alsook de schade/gevaar dat deze bestuurder heeft veroorzaakt/betekend voor anderen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th December 2010, 20:54
wim.thiry's Avatar
wim.thiry wim.thiry is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
een 'goedgelovig' nuchter iemand laten blazen in het toestel en de dronkaards kunnen weer evengoed de baan op. Zelfs al zou er al rijdende opnieuw geblazen moeten worden kan bijvoorbeeld een zat persoon aan een nuchter inzittende vragen om dit te doen (in zeer gestoorde gevallen zelfs een diens eigen kind ofzo).. Mensen zijn gemaakt om omwegen te zoeken, zolang die mogelijk zijn. Het enige aanvaardbaar gevolg van dronken rijden = inbeslagname van zowel rijbewijs als autosleutels. Bij ernstige(de meeste) gevallen permanent.

Zoals ik in ander topic al eens vermeld heb vind ik dat dronken achter het stuur kruipen bij wet gelijk zou moeten gesteld worden aan onvrijwillige doodslag, wat opzich al een aantal jaar cel oplevert. (.. mits gebrek aan prosedurefouten, waar we in Belgie oh-zo fenomenaal in zijn, uiteraard)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.