actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2015, 14:16
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Advocaat Syriëstrijders krijgt doodsbedreiging na bitsig debat met De Wever

Advocaat Syriëstrijders krijgt doodsbedreiging na bitsig debat met De Wever

De Gentse advocaat Abderrahim Lahlali, die onder meer verschillende Syriëstrijders bijstaat, kreeg dinsdagmiddag een kogel op zijn kantooradres toegestuurd. Lahlali dient bij de politie klacht in tegen onbekenden wegens bedreiging met een aanslag op zijn persoon. Hij roept ook op om zijn werk als advocaat niet langer te vereenzelvigen met zijn cliënten.

De kogel zat in een enveloppe die afgestempeld werd in Antwerpen, er zit allicht geen brief bij. Lahlali opende de enveloppe niet om geen sporen te vernietigen als de politie de zaak onderzoekt.

Lahlali vreest dat de kogel niet toevallig verzonden werd na zijn deelname aan 'Het Grote Terreurdebat' op VTM, een week geleden. In dat debat gaf de Antwerpse burgemeester hem een sneer: Bart De Wever had het moeilijk met 'bepaalde advocaten' die Syriëstrijders bijstaan die zich beroepen op hun burgerrechten, terwijl ze de democratische rechtstaat verwerpen.

Kogel in de brievenbus

'Rekening houdende met het huidige klimaat vind ik het onverantwoord dat bepaalde personen mijn werk als advocaat of politicus vereenzelvigen met mijn cliënteel', zegt Lahlali. 'Dat is niet alleen zeer gevaarlijk, het maakt ook een schending uit van de principes van de rechtstaat. Ik ben overigens de enige advocaat waarover dergelijke uitspraken gedaan worden, toevallig ben ik ook de enige met een etnisch-culturele migratieachtergrond, alle anderen worden niet op die manier geframed.'

Lahlali dient klacht in wegens bedreiging met een aanslag op zijn persoon en zal zowel de politie in Gent, waar zijn kantoor is gevestigd, als die van zijn thuisstad Ronse, waar hij ook fractieleider voor CD&V in de gemeenteraad is, om extra bescherming vragen.

Abderrahim Lahlali kreeg nooit eerder een kogel in de bus. 'Ik krijg regelmatig brieven die als bedreigend overkomen, maar die komen van charlatans die hun ongenoegen uiten en dat raakt mijn koude kleren niet”, zegt Lahlali.

Herbekijk hier het terreurdebat van VTM. De confrontatie tussen De Wever en Lahlali zie je vanaf 49:00. 'Een leuke advocaat die zich graag op zulke profileert', zei De Wever, en toen zat het spel op de wagen.

Bron: De Standaard, 24/11/15, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151124_01986677

Eigen mening: Advocaat van de duivel spelen is voor sommigen een schot in de roos, want het levert namelijk weer extra centen op. Ik ben er van overtuigd dat deze advocaat de Syriëstrijders niet voor niets gaat verdedigen. Indien dat wel zo is dan begrijp ik Bart De Wever volledig en kan ik ook niet tegen bepaalde advocaten. Eigenlijk is die advocaat dan een sympathisant van de strijders. In dit verhaal is het wellicht niet zo. Het is dus heel raar dat bepaalde mensen een doodsbedreiging sturen naar deze advocaat. Zijn die mensen dan niet even 'bekrompen' als de strijders zelf? Het komt er eigenlijk op neer dat je heel boos zou worden als je weet dat iemand een pester is, maar zelf pest je ook. Sommige mensen moeten dus eens leren nadenken voor ze handelen. Ik begrijp dat onze samenleving nu even in een crisis zit, vol spanning en angst voor sommigen, maar een beetje rationeel en redelijk nadenken is dan extra belangrijk. Hopelijk wordt diegene die de brief verzond ook gepakt en mag hij zijn straf afwachten.
Tot slot wil ik kort reageren op De Wever. Zijn uitspraken zijn heel herkenbaar voor mensen, want hoe kan je het nu verantwoorden dat Syriëstrijders überhaupt verdediging krijgen? Ze zouden levenslang moeten krijgen als het van velen afhangt. Dat is wellicht het principe van een rechtstaat? Indien De Wever hier niet mee akkoord is moet hij daden tonen in plaats van woorden en dit proberen in te voeren.

Laatst aangepast door Jorn.S*oops : 24th November 2015 om 14:25.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.