actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2017, 12:17
Nele.L*auryssens Nele.L*auryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 45
Lightbulb Bij 1 op de 12 auto's zijn de koplampen niet goed ingesteld

Bij 1 op de 12 auto's zijn de koplampen niet goed afgesteld. Dat blijkt uit tests van automobilistenvereniging VAB. Die waarschuwt nu de wintertijd is ingegaan en het vroeger donker wordt 's avonds.

Bij 1 op de 12 auto's die bij het VAB-Diagnosecentrum gecontroleerd worden, zijn de koplampen verkeerd afgesteld. Dat kan het gevolg van een botsing zijn, maar evengoed geleidelijk aan gebeuren doordat de auto tijdens het rijden kleine schokken te verduren krijgt.

Met de start van het winteruur dit weekend, verloopt de avondspits voor een groot stuk in het donker. Vooral voor voetgangers en fietsers is dat gevaarlijk: onderzoek wijst uit dat er in de eerste weken na de uurwijziging niet alleen meer, maar ook ernstigere ongevallen met voetgangers en fietsers gebeuren tijdens de avondspits.

VAB adviseert dan ook dat kwetsbare weggebruikers zich extra zichtbaar maken in het verkeer met opvallende, kleurrijke kledij en fluovestjes. Maar ook de automobilisten hebben een belangrijke rol door aandacht te hebben voor de kwetsbare weggebruikers en te controleren of alle verlichting goed werkt én correct is afgesteld. Want defecte of verkeerd afgestelde verlichting komt zowel bij oudere als bij nieuwe wagens voor.

Automobilisten kunnen dat zelf testen, zegt Joni Junes van VAB. "Parkeer je voor een muur, op een vlakke ondergrond en kijk of het licht dat schijnt op de muur op dezelfde hoogte komt. Als dat niet het geval is, staat er zeker één lamp verkeerd. We raden dan aan om je lichten te laten afstellen in een garage."
Trouwens kunnen niet alleen zwakke weggebruikers last ondervinden van verkeerd afgestelde koplampen: ze kunnen ook voorliggers verblinden. Bovendien is een verkeerde afstelling van de koplampen een van de belangrijkste redenen om afgekeurd te worden op de autokeuring.

Joris Truyts voor VRT NWS, geraadpleegd op 29 oktober 2017 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...goed-ingesteld/

Mening:
Ik vind het verkeer sowieso al heel onveilig als het donker is. Niets stoort me harder 's morgens en 's avonds dan fietsers met donkere kledij zonder licht en veel te felle koplampen die onnodig aan staan. Daarom probeer ik ook mijn steentje bij te dragen: als fietser probeer ikzelf zo opvallend mogelijk rond te rijden als het donker is door bijvoorbeeld iets fluorescerend aan mijn tas of jas te hangen en ervoor te zorgen dat mijn lichten goed werken. Als automobilist rijd ik op een baan waar veel mensen fietsen iets langzamer en probeer ik ook alerter te zijn.

1 op 12 auto's met verkeerd ingestelde koplampen is volgens mij al heel veel. Ik merk op dat er in het verkeer de laatste tijd (nog meer) erg gevaarlijke situaties plaatsvinden en daarom vind ik het een goed ding dat er toch nog eens extra onderzoek wordt gedaan naar verkeersveiligheid en gesensibiliseerd wordt waar nodig. Zeker nu met de overschakeling naar de wintertijd!

Het is een goede zaak dat ze in het artikel een tip zetten om zelf te controleren of jouw lichten nog goed zijn. Toch zou het misschien geen slecht idee zijn om in het begin van de winter de auto's een kleine verplichte keuring te geven om te kijken of ze nog "winterproof" zijn. Niet alleen de lichten kunnen dan getest en afgesteld worden, ook kan er gekeken worden of de (winter)banden nog genoeg grip hebben en of de remmen nog voldoende werken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.