actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2013, 11:31
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
Verkoop appartementen aan kust stuikt ineen

Verkoop appartementen aan kust stuikt ineen
Door: redactie
3/10/13 - 05u16 Bron: Belga
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consum...ikt-ineen.dhtml

De markt van appartementen aan zee zit in een serieuze dip. Er werden dit jaar 12 procent minder flats verkocht dan vorig jaar. Dat staat in De Standaard en Het Nieuwsblad.
Er is aan de kust een overaanbod aan flats en de vraag is fors gezakt. Gevolg: er worden veel minder appartementen aan zee verkocht dan vroeger. Ter vergelijking: het totale aantal verkochte appartementen in heel Vlaanderen ligt de eerste zes maanden van dit jaar 2,12 procent hóger dan het gemiddelde van de afgelopen tien jaar.

Tweedeverblijfstaks
"Veel kustgemeenten heffen een tweedeverblijfstaks of hebben die onlangs nog verhoogd", zegt Mathieu Verwilghen van Century 21, dat 25 vastgoedkantoren heeft aan onze kust. "Dat doet de mensen twijfelen: moet ik daar nog wel mijn geld in steken? En vooral: ze helpen nu liever hun kinderen aan een eerste huis, want die kinderen hebben het vaak heel moeilijk om een lening te krijgen bij de bank. Dat merken we duidelijk uit de verslagen van onze verkoopsafspraken in de kantoren."

Door de ineengestuikte vraag staat er heel wat te koop langs de Vlaamse kust. "Het scheelt van gemeente tot gemeente", zegt Verwilghen. "Bij ons staan gemiddeld vier tot acht procent appartementen meer te koop dan vorig jaar."

Maar, opvallend, ondanks de slabakkende verkoop zakken de prijzen van de appartementen voorlopig niet. "Gemiddeld betaal je 256.000 euro voor een appartement aan de kust, dat is 0,2 procent meer dan vorig jaar", zegt John Romain van Immotheker. Dat komt omdat de immosector het aanbod zo klein mogelijk probeert te houden in deze crisistijden.


Eigen mening: Woningprijzen, ik heb het altijd al een raar fenomeen gevonden. Ik vroeg me altijd af waarom mensen er zo zeker van zijn dat de prijzen hier niet zullen kelderen. Veel mensen investeren om op twee manieren winst te maken. Ten eerste verhuren ze de tweede woning en ten tweede kunnen ze nog van een mooi procentje genieten van de prijs van de woning die stijgt. het is altijd de vraag wanneer deze prijzen echter niet meer zullen stijgen zoals in vele andere landen gebeurt. In België zijn de woningprijzen al zeer hard gestegen en toch lijkt er op het eerste zicht geen gevaar voor een keldering van de woningprijzen. Dit komt onder andere omdat de prijzen in de buurlanden nog hoger liggen dan bij ons. Wel tot 25%! We zijn wel bezig aan een inhaalbeweging bezig. Als we deze cijfers bekijken kunnen we vaststellen dat er nog niet gevreesd moet worden voor een keldering van de woningprijzen. Even snel zullen de prijzen hoogstwaarschijnlijk niet kunnen blijven stijgen. De prijzen stijgen echter ook nog steeds in andere landen dus een lichte stijging blijft volgens mij zeker en vast mogelijk. Dit is dan ook de reden dat de prijs van de appartementjes aan de kust niet zakt. Het probleem daar is simpelweg te verklaren door de aangegeven redenen. het wordt, dankzij de stijgende woningprijzen, voor nieuwe gezinnen wel moeilijker om nog een huis zelf te kopen. De ouders steken hier liever een handje bij dan een appartementje aan zee te kopen om dan twee à drie keer per jaar heen te gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.