actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2014, 10:19
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
"Niet douchen of de was doen tussen 17u en 20u"

"Niet douchen of de was doen tussen 17u en 20u"

Zo weinig mogelijk energie verbruiken tussen 17 en 20 uur komende winter. Dat is de kernboodschap van een overheidscampagne die in november wordt gelanceerd. Nochtans was er deze zomer geen sprake van zo'n campagne.


Het was Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld) die gisteren in de bevoegde commissie tekst en uitleg gaf. Volgens Turtelboom is een kleine inspanning van de gezinnen tijdens de piekuren al voldoende om een stroomtekort te vermijden.

Zo zal er gevraagd worden om bijvoorbeeld niet te douchen of de was te doen tussen 17 en 20 uur. Daar ligt namelijk de piek in ons verbruik. Volgens Turtelboom kan dat 1.350 megawatt aan energie uitsparen.

Toch moet vermeden worden dat gezinnen dan massaal om 20 uur de huishoudapparaten aanzetten. Dat zou een enorme verbruikspiek betekenen en net zo'n overbelasting is gevaarlijk in tijden van mogelijke tekorten.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/-...n-20u-a2098867/

Eigen mening:
Iedereen hoorde al wel van de blackout of het afschakelingsplan voor elektriciteit deze winter. Maar ik heb de indruk dat het een "nog ver weg van ons bed" gevoel bij de mensen oproept. De meesten waar ik hier al eens mee over sprak reageerden met: "We zullen wel zien als het zo ver is...".
Het verbruik beperken tussen 17 en 20 uur is een mooi plan, maar ik denk dat we hier bewuster van moeten worden. Tussen deze uren verbruikt iedereen het meeste energie, omdat iedereen dan tijd heeft om deze energie te verbruiken. Ik denk dan ook dat het een moeilijke aanpassing wordt om hier rekening mee te houden. Als je thuiskomt van je werk of school en je hebt nog heel wat huishoudelijke taken te doen, koken, afwassen, wassen, ... vlieg je in deze taken in om zo snel mogelijk gedaan te hebben. Als we allemaal ons steentje bijdragen en wat taken laten liggen om die op andere momenten van de dag proberen te doen, kunnen we het energietekort misschien wel wat beperken, maar het zal heel wat aanpassingsvermogen vragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.